ciasteczka świąteczne

1. Data: 2004-12-10 22:08:40

Temat: ciasteczka świąteczne
Od: "Iwona M." <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie, obiecałam wcześniej podac przepisy na ciasteczka, które na Święta
piekę od kilku lat. Dziś dotarły do mnie zagubione przepisy, więc wklepuję
po kolei. Podstawą przy tych ciasteczkach jest ich jak najmniejszy rozmiar -
dosłownie 1-1,5 cm. To oczywiście wersja super dokładnej ciotki, bo moje
wychodzą ...nieco większe :) Acha - są naprawdę trwałe. Jeśli leżą w jakims
chłodnym pomieszczeniu, to wytrzymują jeszcze sporo po Sylwestrze, o ile
oczywiście jest ich wystarczająco dużo :)

1. Rogaliki waniliowe - te znikają najszybciej
30 dkg mąki gładkiej (gładka to określenie ciotki, nie wiem, co to znaczy.
Ja używam po prostu pszenną, nie tortową)
10 dkg cukru pudru
20 dkg masła lub margaryny
10 dkg mielonych orzechów
dodatkowo puder do obtoczenia

Wszystkie składniki razem wymieszać i zagnieśćna gładkie ciasto. Następnie
formować rogaliki (ja robię wałek, potem go tnę na kawałki i "turlam" mini
rogaliczki. Po upieczeniu gorące wrzucic do miski z pudrem i obtoczyć w
cukrze.

2. Chleb biskupi (moim zdaniem przypomina suchy keks - bardzo smaczny)
40 dkg mąki gładkiej
10 dkg margaryny
20 dkg cukru kryształ
3 jaja
1 łyżeczka sody oczyszczonej
skórki z cytryny, pomarańczy, bakalie

wyrobić ciasto i robić małe chlebki, które poźniej skośnie kroimy jeszcze
ciepłe. "Kromka" powinna mieć jakies 2-3 cm dugości.

3. Buziaczki orzechowe (małe kuleczki, które rozpływają sie w ustach)
20 dkg pudru
12 dkg margaryny
12 dkg orzechów mielonych
2 łyżki kakao
2 łyżki bułki tartej
migdały krojone w słupki

Ucieramy puder z margaryną, podem dodajemy resztę. Z ciasta toczymy małe
kuleczki (1 cm), troszkę je spłaszczamy i wtykamy w kazdą po kawałku migdała

piec w lekko gorącym piekarniku (w elektrycznym dodaję wentylator)

4.Imbirki - ulubione ciastka mojego taty, podobno pasują do mężczyzn i
trochę do piwa :)

25 dkg cukru
2 całe jaja 1 2 żółtka
35 dkg mąki
2-3 łyżeczki imbiru (osobiście dodaję więcej, bo lubię takie piekące w
język)
1 dkg proszku do pieczenia

Ucieramy cukier z jajami i żółtkami przez pół godziny (ja tyle nie
wytrzymuję), dorzucamy resztę. Zarabiamy ciasto, walkujemy na ok. 5 mm.
Wykrawamy ciasta foremką o takim dziwnym kształcie - nie umiem go opisać, a
ciotka twierdzi, ze to specjalny kształt do imbirków :) Jak dla mnie kojarzy
mi się z przyrządem geometrycznym (albo konarem drzewa) , więc chyba chodzi
o to, zeby był to kształt bardziej surowy niż serduszka czy kółeczka. Ale
kształt to w końcu sprawa drugorzędna. Po ułożeniu ich na blachę czekamy z
pieczeniem do następnego dnia, w ciągu nocy powinny wyrosnąć. Trzeba
podsypać sporo mąki, żeby nie przykleiły się do blachy. Piec w 150
stopniach, uwaga, lubią się przypalać. Potem powinny czekac w pojemiku na
zmiękniecie jak pierniczki Anki, ale ja uwielbiam je takie chrupiące.

5. Kruche babeczki lub orzeszki z masą

ciasto:
5 dkg mąki
20 dkg margaryny
10 dkg pudru
trochę śmietany (czyli na oko...)
2 żółtka ugotowane na twardo, przetarte przez sitko

Wszystko zagniatamy, potem wylepiamy tym foremki, zostawiając puste wnętrze
na masę (takie w kształcie połówek orzeszków, które skleja się potem
parami). Pieczemy.

Masa:
25 dkg margaryny
10 dkg orzechów mielonych

mieszamy i wypełniamy tym połówki orzeszków, sklejamy parami

6.Ciasteczka orzechowe

ciasto:
25 dkg margaryny
20 dkg pudru
20 dkg krupczatki
18 dkg mielonych orzechów
piana z 6 białek

Ucieramy puder z tłuszczem, potem stopniowo dodajemy resztę, piana
oczywiście na końcu. Wylewamy na prostokątna blachę i pieczemy. Nie
wyciągamy z blachy !

Lukier

tak raczej na oko - z pozostałych żółtek robimy kogel-mogel z cukrem -
dlatego na oko, że żółtka maja bardzo różną wielkość. W każdym razie ten
"kogel-mogel" wylewamy jako lukier na ciasto, ma być cienka warstwa.
Zostawiamy do zastygnięcia. Potem ciasto kroimy na malutkie romby -
najlepiej jeszcze kiedy jest na blasze, bo równo się wtedy kroi.

7. Półksiężyce czekoladowe wykrawane

ciasto:
25 dkg margaryny
25 dkg pudru
5 żółtek
25 dkg mąki
3 łyżki kakao
piana z 6 białek

Mieszamy kolejno składniki, wylewamy ciasto na blachę i pieczemy w 160
stopniach (piek. elektryczny).

Lukier:

15-20 dkg pudru
3 łyżki gorącej wody, olejek rumowy albo spirytus - wszystko uciearmy

Lukrujemy ciasto kiedy jest na blasze. Potem wykrawamy kieliszkiem
półksiężyce - ciotka robi to tak jakoś sprytnie, jakby kieliszkiem
"wygryzała" kawałek po kawałeczku , rzędami, całe ciasto- bardzo równo jej
wychodzi :)

8. Ciastka orzechowe na andrucie (coś jak makaroniki)

25 dkg pudru
2 jaja minus pół białka (tak jest naprawdę w przepisie)
25 dkg orzechow mielonych
wafle/andruty pokrojone w kwadraciki nie większe niż 1,5 cmx 1,5 cm

Ubijamy jaja z cukrem, potem dorzucamy orzechy. Masę nakładamy łyzeczką na
kawałki wafli, układamy na blachę i suszymy w letnim piekarniku,

To tyle na dziś, zostało jeszcze 6 przepisów, ale nie wiem, czy będziecie
zainteresowani.
Pozdrawiam serdecznie
Iwo

1. Data: 2004-12-11 16:14:35

Temat: Re: ciasteczka świąteczne
Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> rogaliczki. Po upieczeniu gorące wrzucic do miski z pudrem i obtoczyć w
Ratunku!
Jestem w trakcie robienia tych rogalikow i nie potrafie z tego kruchego
ciasta zrobic rogalikow, czy jet jakis trik, czy dochodzi inny skladnik i
wtedy to nie kruche?
Ilona

1. Data: 2004-12-11 16:17:53

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"I.P." <i...@g...de> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> Jestem w trakcie robienia tych rogalikow i nie potrafie z tego kruchego
> ciasta zrobic rogalikow, czy jet jakis trik, czy dochodzi inny skladnik i
Sorry , w pospiechu nie doczytalam ,ze "turlasz", ale gdzie ta wanilia,
skoro w nazwie waniliowe?Czyzbym znowu cos przeoczyla :-)
Ilona

1. Data: 2004-12-11 17:24:03

Od: "Iwona M." <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

masz rację, w przepisie nie ma mowy o wanilii. To chyba tylko taka nazwa
ciasteczek- chociaż ja zwykle wsypuję wanilię, bo zasadniczo wsypuję ją do
większości ciastek.

1. Data: 2004-12-11 19:13:52

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"Iwona M." <i...@w...pl> schrieb im Newsbeitrag
> masz rację, w przepisie nie ma mowy o wanilii. To chyba tylko taka nazwa
> ciasteczek- chociaż ja zwykle wsypuję wanilię, bo zasadniczo wsypuję ją do
> większości ciastek.
Dzieki za odpowiedz, tez tak zrobilam i sa pyszne!
Ilona

1. Data: 2004-12-11 20:04:26

Od: "Iwona M." <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

bardzo się cieszę, że wyszły smaczne :) Ja jeszcze robię tak, że wsypuję tę
wanilię do pudru, w którym obtaczam ciasteczka.

1. Data: 2004-12-13 08:51:34

Od: "Elma" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Iwona M." <i...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> półksiężyce - ciotka robi to tak jakoś sprytnie, jakby kieliszkiem
> "wygryzała" kawałek po kawałeczku , rzędami, całe ciasto- bardzo równo jej

Witam!
A te Półksiężyce - ciasto na jaką blache wylewasz-chodzi o rozmiar .
I potem na blasze wycinasz te półksięzyce?

Pozdrawiam.
Elma

1. Data: 2004-12-13 12:59:27

Od: "balta" <b...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

zrobiłem rogaliczki ... choc ani jednego rogalika nie zrobiłem ale inne
finezyjne cuda ! rogaliki nie chciały sie lepic :)
przepis ok .i samczne ale winno sie tam dodac zapaszku jakiegos (wg uznania)
moze wrzuce jakies fotki to fotki sa pyszniejsze niz ciastka :)

--
Balta
Mirek (GG 22777)

1. Data: 2004-12-13 13:49:10

Od: "Basia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witajcie, obiecałam wcześniej podac przepisy na ciasteczka, które na
Święta
> piekę od kilku lat. Dziś dotarły do mnie zagubione przepisy, więc wklepuję
> po kolei.

dzięki wielkie za pamięc i wklepanie przepisów.
Jak Ci zejdzie opuchlizna z palców po wklepaniu tych przepisów to i te
pozostałe 6 moze też nam podasz?
Z góry wielkie dzięki;-)

pozdrawiam serdecznie
Basia

1. Data: 2004-12-13 19:46:20

Od: "Iwona M." <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Blacha powinna być taka tradycyjna, nie ta wielkości piekarnika, tylko ten
mniejszy prostokąt. a ciasteczka wycinam kiedy jeszcze są w niej, ale to juz
kwestia wygody. Gdyby wyciągnąc ciasto wczesniej, mogłoby się poniszczyć -
chyba że tylko ja taka kaleczna jestem.

pozdrawiam
Iwo

Szukam koreanskiej restauracji (Warszawa)
Karkowka wieprzowa
Piernik - pytam
Zgubilem strone
gdzie ten przepis?-pierniczki Anki?