Identyfikacja - prośba o pomoc

1. Data: 2004-07-13 19:04:54

Temat: Identyfikacja - prośba o pomoc
Od: "Arek Rzepecki" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zagościły u mnie dwie sympatyczne roślinki i rad byłbym się z nimi zapoznać.
Pierwotnie traktowane były jako chwasty, ale okazały się świetnymi bylinami
okrywowymi. Może zdradzicie mi ich imiona ;-)

1. Roślina płożąca, wypuszcza długie nadziemne pędy (rozłogi ?), na których
co kilka
centymetrów (z węzła ?) pojawiają się dwa liście, każdy na długiej łodyżce
pięciopalczasty, podobny kształtem do liścia kasztanowca. Liście są brzegami
symetrycznie postrzępione. Kwiat ok. 2 cm, raczej bez zapachu, na łodyżce
dłuższej niż liście, składa się z koronki pięciu zielonych listków i pięciu
żółtych
płatków - każdy w kształcie serca. Środek kwiatka również żółty. Kwitnie od
wiosny
w miarę rozwoju nowych pędów. Tworzy gęste kobierce, pajęczyna pędów.

2. Roślina płożąca, rozprzestrzenia się podobnie jak poprzednia, ma bardzo
podobny
kwiat, różni się od niej korzeniem (palowy) i liśćmi: wyrastają wprost z
korzeniana, a
każdy ma na długiej nawet do 30 cm łodyżce do dwudziestu dużych palców, a
pomiędzy dużymi drugie tyle małych, również postrzępionych. Koszona pokłada
się
nisko przy ziemi i przyjmuje mniejsze rozmiary.
Z pozdrowieniami, ark

2. Data: 2004-07-14 06:22:03

Temat: Re: Identyfikacja - pro?ba o pomoc
Od: Anna Kowalska <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 13 Jul 2004 21:04:54 +0200, "Arek Rzepecki"
<a...@g...pl> wrote:

>1. Roślina płożąca, wypuszcza długie nadziemne pędy (rozłogi ?),

Zobacz pięciorniki: gęsi i kurze ziele. Potentilla anserina i
P.erecta

Pozdrawiam,
Anka :)

3. Data: 2004-07-14 13:10:10

Od: "Arek Rzepecki" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna Kowalska"
> Zobacz pięciorniki: gęsi i kurze ziele. Potentilla anserina i
> P.erecta
>
> Pozdrawiam,
> Anka :)

Pozycja 2. faktycznie - Potentilla anserina,
natomiast pozycja 1. to Potentilla reptans - pięciornik rozłogowy
Wielkie dzięki :-))
Pozdrawiam, ark

kilka nowych foterk
kompost i kawa