Re: Idźcie na ,,Kler"!

From: Silvio Balconetti <s...@i...invalid>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Idźcie na ,,Kler"!
Date: Sat, 20 Oct 2018 14:49:17 +0200

Am 20.10.18 um 11:51 schrieb Kviat:

> Bo to film o ciemnej stronie, właśnie tej prawdziwej. Innej po prostu
> nie ma.
>
> Powrotu do zdrowia życzę.
> Piotr

Pisanie o "lewactwie" jest dobre dla malorolnych epoki kaczyzmu, dla
ktorych "lewak" to taki Czarny Lud, a ktory troche starszym przypomina
"bikiniarza" lub "rewizioniste" z czytanek dla aktywu partyjnego. Ale
dawno nabytych przyzwyczajen nie mozna latwo sie pozbyc, bo wdrukowane
wzorce dzialaja, slina sie wydziela, cisnienie rosnie, zaciskaja sie
piesci...
Trzeba wiec pojsc na "Kler", bo tak zaleca komisarz grupy.

Troche inaczej, ale krytycznie napisal o filmie Krzysztof Skiba.

>Film "Kler" jest zakłamany
Mają rację ci którzy twierdzą, że film Kler Wojciecha Smarzowskiego jest
zakłamany. Konkretnie zakłamane są sceny, w których wieś buntuje się
przeciwko księdzu podejrzewanemu o pedofilię. Polskie społeczeństwo
owszem potępia en masse pedofilię, ale też nie przyjmuje do świadomości,
że takich czynów może dopuszczać się osoba duchowna, która jest w
okolicy powszechnie znana i szanowana.
Oczywiście Smarzowski zrobił film fabularny, a nie dokument i w filmie
takim może wymyślać sobie sceny jakie chce. Ale skoro to ma być film
mówiący prawdę, nie tylko o klerze, ale także o nas jako społeczeństwie,
to sceny gdy na kościelnym murze wypisywane są hasła "pedofil" , sceny
gdy młodzi, wyrywni mieszkańcy gonią księdza po wsi i chcą go zatłuc, bo
skrzywdził dziecko, sceny w których księdzu wybija się na plebanii szybę
i osacza się go potępieniem są nieprawdziwe i jest to czysty wymysł
reżysera i scenarzysty. Rozumiem, że twórcy filmu tego typu sceny były
potrzebne do konstrukcji fabuły, ale nie zmienia to faktu, że są one
czystą fantazją.
(...)
Niestety jako społeczeństwo nie jesteśmy gotowi uwierzyć, że osoby
powszechnie znane i szanowane to zboczeńcy i przestępcy. Nie jesteśmy w
stanie potępić też wysokiej rangi hierarchów kościelnych, którzy o
pedofilii swoich podwładnych wiedzieli od lat i to ukrywali. Sceny
osaczania księdza Kukuły przez oburzonych mieszkańców są w filmie
Smarzowskiego zwyczajnie nieprawdziwe. Żadne polskie dziecko nie zapyta
księdza: "Czy ksiądz jest pedofilem?" (jest taka scena w filmie). Nikomu
takie pytanie nie przyjdzie do głowy, a gdyby nawet to taki dzieciak z
miejsca dostałby w pysk od głęboko wierzących rodziców. I w tym sensie
uważam film "Kler" za "bajkowy", a reszta scen tam pokazana, to po
prostu lustro przystawione Polsce kościelnej prosto w twarz.<

https://www.facebook.com/krzysztof.skiba.37/posts/23
57040020979420

Nie wiem jak jest teraz, bo od ponad 10 lat nie przestapilem polskiej
ziemi. Duchowienstwo katolickie troche wczesniej poznalem. Wielu lubilo
wypic, mialo problemy z celibatem, a nawet rozstali sie z firma, ale
pedofilii nie doswiadczylem. Moze dlatego, ze bylem z miasta?

https://tinyurl.com/y9avjahr
--
saluto
Silvio Balconetti