Re: Ile razy RTG na rok?

From: "Beata" <b...@b...wroc.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Ile razy RTG na rok?
Date: Sat, 15 Feb 2003 14:56:10 +0100

Próbujesz być złośliwy, to czytaj, co piszę, uważnie.
Niestety znam starszych lekarzy, którzy zamiast zbadać uważnie zlecają
badania np. rtg kręgosłupa lędźwiowego u młodej dziewczyny, której bez
powodu coś w pleckach strzyka. A ona może za to kiedyś bezpłodnością
przypłacić.

A czy pytanie dotyczyło profilaktyki? Nie, chodziło właśnie o sytuacje
szczególne, nie wypowiadałam się na temat częstotliwości badań
profilaktycznych !

częściej.

No i właśnie o to "częściej" chodziło. Tu pytano o konkrety.

prześwietlenie

A pytanie nie dotyczyło prześwietleń... więc się o nie nie zaczepiałam.

potrzeba i są wskazania lekarza

Nie no, chyba skonam. :-P Czy sugerujesz, że zlecam wykonywanie rtg klatki
piersiowej w szpitalu pulmonologicznym bez wcześniejszej diagnozy? Chciałam
tylko podkreślić, że jeśli pacjent przyjedzie z podejrzeniem zapalenia płuc,
to poza moim badaniem i tak ma wykonywaną fotkę rtg; ale jeśli jeszcze tego
samego dnia się "posypie oddechowo" i bedzie wymagał wentylacji
mechanicznej, to po zaintubowaniu i założeniu wkłucia centralnego, trzeba
również wykonać zdjęcie klatki piersiowej w celu wykluczenia odmy i
potwierdzenia prawidłowego położenia cewników (mimo że odmę trudno z czymś
innym w badaniu fizycznym pomylić). A jeśli u tego samego pacjenta po 3
dniach stwierdzę płyn w jamie opłucnowej (w badaniu fizycznym opukiwaniem i
osłuchiwaniem) to też będzie miał fotkę, jeśli tylko będzie to istotne
klinicznie.
A jeśli przyjdzie pacjent do szpitala z ciężkim zapaleniem płuc, to choć
pokaże mi zdjęcie sprzed 10 miesięcy to i tak bedzie mieć atualna fotkę
zrobioną.
Pozdrawiam. Beata