Jadlem kiedys konfitury z platkow rozy.

1. Data: 2002-09-24 08:43:54

Temat: Jadlem kiedys konfitury z platkow rozy.
Od: "Grzegorz Szutka" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Niesamowity aromat...
co to za roza i gdzie ja kupic?
grzesiek

2. Data: 2002-09-24 09:08:50

Temat: Re: Jadlem kiedys konfitury z platkow rozy.
Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzegorz Szutka" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:amp8km$m7q$1@news.onet.pl...
> Niesamowity aromat...
> co to za roza i gdzie ja kupic?

A po rowach to rośnie, często przy wiejskich chałupach, czasem pod lasem....
:-)))
Pozdrawiam ;-)
Janusz
PS
Oczywiście zabawa polega na ucieraniu świeżych płatków z cukrem. Odrobina
soku z cytryny nie zaszkodzi :-)
J.

3. Data: 2002-09-24 10:05:24

Od: "Grzegorz Szutka" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Czapski <j...@p...pl> wrote:
:: Użytkownik "Grzegorz Szutka" <s...@p...onet.pl> napisał w
:: wiadomości news:amp8km$m7q$1@news.onet.pl...
::: Niesamowity aromat...
::: co to za roza i gdzie ja kupic?
::
[...]
Jak toto rozpoznac? bo domyslam sie ze nie jest to zwykla dzika roza. Wiem
ze kwiaty pachna podobnie do aromatu konfitur...
grzesiek

4. Data: 2002-09-24 10:09:33

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak toto rozpoznac? bo domyslam sie ze nie jest to zwykla dzika roza.
Ależ właśnie jest!!! :-))))
Pozdrawiam :-)
Janusz

5. Data: 2002-09-24 11:15:00

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
roza. Wiem
> ze kwiaty pachna podobnie do aromatu konfitur...

Niestety nie jest to typowa "dzika róża". Nie łatwo ją znaleźć chociaż
przy starych chałupach można znaleźć "różę konfiturową" (dawniej je
tam 'hodowano'). Płatki po roztarciu w palcach pachną odrobinę inaczej
(ach co za aromat) niż 'typowej róży' i po utarciu są smaczniejsze
nie ucierałem 'typowej' ale znam z opowiadań osób które się pomyliły)

Sam chętnie dowiedziałbym się o nazwę systematyczną.

Pozdrawiam
Qwax

6. Data: 2002-09-24 11:36:57

Od: "AnkaS" <i...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Qwax <...@...Q> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:1...@2...17.138.62...

> [...]
> nie ucierałem 'typowej' ale znam z opowiadań osób które się pomyliły)
>
> Sam chętnie dowiedziałbym się o nazwę systematyczną.

A nie jest to czasem zwykła rosa rugosa?
Pozdrawiam Anka
--
--------------------------Z motyką na słońce----------------------
poprawny adres stona-at-fuw.edu.pl

7. Data: 2002-09-24 12:13:18

Od: "Grzegorz Szutka" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

O'k dostalem od Jan Juniora (dzieki) taki list:

" Róża pomarszczona (rosa rugosa)
Najlepiej zaopatrzyć się w te rośliny w szkółce. Krzew róży dorasta do 2. m.
Kwiaty ma różowo- czerwone, owocnie duże, kulistospłaszczone,
ceglastoczerwone. Owoce róży zawierają 20 razy więcej witaminy C niż
cytryna. Z płatków róży można sporządzić wykwintną konfiturę do zdobienia
ciast. W tym celu zebrane płatki róż należy wytrząsnąć na białym papierze z
pyłku kwiatowego, zważyć, a następnie sparzyć wrzątkiem na sitku, aby
straciły goryczkę. Po odsączeniu należy skropić sokiem z cytryny, rozdzielić
palcami i wrzucać pojedynczo do gorącego, gęstego syropu sporządzonego z 1,5
kg cukru i 2 szklanek wody (na 1 kg płatków). Płatki pozostawiamy do
następnego dnia, następnie smażymy je na wolnym ogniu, aż staną się
przeźroczyste i po wystudzeniu przekładamy do słoików.

Pozdrowienia, Jan_jr"
I juz wszystko wiadomo!
grzesiek
tylko czy uda mi sie ja gdzies kupic....?

8. Data: 2002-09-24 14:17:04

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

http://lasprywatny.pl/LP_cennik.html

Qwax

9. Data: 2002-09-24 14:19:56

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

http://wroblewski.com.pl/dlw2001.htm

Qwax

10. Data: 2002-09-24 14:26:30

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Grzegorz Szutka" <s...@p...onet.pl> wrote in message

> " Róża pomarszczona (rosa rugosa)
> [...]

Mozna tez platki dodawac do herbaty (ot tak, bez zadnego ucierania).

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz