Jagoda kamczacka.

21. Data: 2013-05-15 22:22:49

Temat: Re: Jagoda kamczacka.
Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:6pj6iorsg3hk$.1kk9u2tvk5jkr$.dlg@40tude.net...

> Będę zamawiać tutaj:
> http://www.derenjadalny.com/pages/strona-glowna/ofer
ta/deren-jadalny-cornus-mas
> Nie mam tylko pojęcia, jakie odmiany wybrać, mój Boże, ale bogactwo! Chcę
> dokupić 3 sztuki różnych odmian.
> Na dole strony jest zestawienie porównawcze.

Pewnie nie mają już najlepszych odmian. Dowiedziałem się, że hurtownia w
Końskowoli ma od nich derenie, ale nie wiem jakie odmiany. Można zadzwonić.
http://cur.pl/hurtownia/

Wybieram się w tym roku na festiwal derenia do Bolestraszyc (strasznie
daleko).

Leszek

22. Data: 2013-05-15 22:36:34

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 15 May 2013 22:22:49 +0200, Leszek Serdyński napisał(a):

> [...]
> Końskowoli ma od nich derenie, ale nie wiem jakie odmiany. Można zadzwonić.

Dzięki :-)

> Wybieram się w tym roku na festiwal derenia do Bolestraszyc (strasznie
> daleko).

Oj, dla mnie też daleko, a chętnie bym się wybrała, no ale może kiedyś.
Podobno można tam kupić owoce derenia.
--
XL
"Pierwszy łyk ze szklanki nauk przyrodniczych zmieni ciebie w ateistę,

23. Data: 2013-05-16 20:47:49

Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dnia Wed, 15 May 2013 22:22:49 +0200, Leszek Serdyński napisał(a):

> Oj, dla mnie też daleko, a chętnie bym się wybrała, no ale może kiedyś.
> Podobno można tam kupić owoce derenia.

W tym roku festiwal jest 15 września. Mam do Bolestraszyc 659 km z Elbląga.
Można było kupić owoce i przetwory. Bolestraszyce sprzedawały sadzonki
derenia w doniczkach po 25 zł, ale z nasion, wys. 1,5-2m dość stare.
Kupiłem kilka, w tym roku zakwitły. Byłem godzinę przed otwarciem, więc
mogłem pogrzebać i wybrać najładniejsze. Przyn okazji dowiedziałem się, żeby
wybierać te z największymi liśćmi. Im większe liście u derenia, tym większe
owoce.

Leszek

24. Data: 2013-05-16 21:31:51

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 16 May 2013 20:47:49 +0200, Leszek Serdyński napisał(a):

> [...]
> wybierać te z największymi liśćmi. Im większe liście u derenia, tym większe

Może po prostu większe liście są u sadzonek lepiej dokarmionych. Myślę, że
na to można mieć wpływ u siebie - dobrze dbając o rośliny.

25. Data: 2013-05-17 22:34:07

Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Może po prostu większe liście są u sadzonek lepiej dokarmionych. Myślę, że
> na to można mieć wpływ u siebie - dobrze dbając o rośliny.

Tu akurat nie o to chodziło. Dereń jadalny jest dość zmienny genetycznie. O
zależności między wielkością liści, a wielkością owoców mówiła mi pracownica
arboretum.

26. Data: 2013-05-17 23:06:43

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 17 May 2013 22:34:07 +0200, Leszek Serdyński napisał(a):

> Tu akurat nie o to chodziło. Dereń jadalny jest dość zmienny genetycznie. O
> zależności między wielkością liści, a wielkością owoców mówiła mi pracownica
> arboretum.

Ano wobec tego to cenna informacja, dziękuję - widzę że powinnam sama
wybierać derenie na miejscu w szkółce, a nie zamawiać wysyłkowo. Czyli
trzeba się wybrać do tego Milanówka, tym milej mi będzie, że mam tam
rodzinę :-)
Tymczasem nici z kupna, bo poinformowano mnie, ze została im tylko jedna
odmiana, akurat żadna z tych, o które mi chodzi - nowe rośliny w pełnym
wyborze odmian będą w sprzedaży od sierpnia. Czyli trzeba uzbroić się w
cierpliwość. Chcę kupić trzy z sześciu wytypowanych - P5, Szafer,
Bolestraszycki, Swietljaczok, Podolski, Macrocarpa.

27. Data: 2013-05-18 20:21:07

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 17 May 2013 23:06:43 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
> cierpliwość. Chcę kupić trzy z sześciu wytypowanych - P5, Szafer,
> Bolestraszycki, Swietljaczok, Podolski, Macrocarpa.

Tyle ze chyba niekoniecznie akurat u nich, bo zapomniałam nadmienić, że
cena u nich wynosi bagatela - 50 ZŁOTYCH!!! Chyba na głowe upadli, w innych
firmach spore sadzonki sa po 9 do 20 złotych.

28. Data: 2013-05-22 07:41:13

Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> innych
> firmach spore sadzonki sa po 9 do 20 złotych.

W Milanówku mają odmianowe jak wiesz. Są to jednoroczne okulanty. Cena
wysoka, ale to cena równowagi między popytem, a podażą :)
Rozmawiałem ze szkółkarzem z okolic Końskowoli, który zaoczkował 2000
dereni. Nie przyjął się ani jeden.
Spore sadzonki do 20 zł to mogą być tylko siewki. Będą w przyszłości
sadzonki odmianowe w cenie detalicznej do 25 zł, ale z hodowli in-vitro na
własnym korzeniu. Jak będą rosnąć i zachowywać się jako dorosłe drzewa, to
jeszcze nikt nie wie. Jest status cyprysika nutkajskiego pendula, który jest
szczepiony zdaje się na thui orientalis. Zaczęto go rozmnażać z
ukorzeniania zielnego i jako duże drzewo przewracał się, bo miał za słabe
korzenie.

Leszek

29. Data: 2013-05-22 19:53:47

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ""Ktoś"" <j...@b...gnet.pl> napisał w wiadomości

> Nie słuchaj kogoś kto nie ma pojęcia...
> Nie pamiętam nazwy mojej odmiany "szlachetnej" ale owoce są duże i nie
> opadają.

Hejka. Właśnie otrzymałem czerwcowy numer "Działkowca" I co oni tam
wypisują: "Jagoda kamczacka dojrzewa pod koniec V lub na poczatku VI,
nierównomiernie - zbiór należy przeprowadzac kilkakrotnie, tym bardziej że
dojrzałe, najsmaczniejsze jagody opadają ..."
Pozdrawiam cytująco Ja...cki

30. Data: 2013-05-22 22:30:59

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 22 May 2013 07:41:13 +0200, Leszek Serdyński napisał(a):

> [...]
> szczepiony zdaje się na thui orientalis. Zaczęto go rozmnażać z
> ukorzeniania zielnego i jako duże drzewo przewracał się, bo miał za słabe

Dzięki za cenne informacje, widzę że nie pozostaje mi nic innego, tylko w
temsierpniu ;-) udać się potulnie na zakupy do Milanówka :-)
--
XL
"Pierwszy łyk ze szklanki nauk przyrodniczych zmieni ciebie w ateistę,
zaś na dnie szklanki czeka na ciebie Bóg."
Werner Heisenberg, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki

do kiedy sadzić
krzaki do przesadzenia
Proszę o pomoc w zagospodarowaniu ogrodu :)
Sosna o delikatnych igłach
Widły amerykańskie. Jakie?