Jak dobrze ostrzyc noże ?

1. Data: 2004-05-16 09:18:06

Temat: Jak dobrze ostrzyc noże ?
Od: "DuzyMis" <d...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak w temacie.
No właśnie jak w domu samodzielnie dobrze naostrzyć noże ?

Pozdrawiam

Duzy Mis

1. Data: 2004-05-16 09:34:33

Temat: Re: Jak dobrze ostrzyc noże ?
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In <c87bjg$pq9$1@news.onet.pl> DuzyMis wrote:
> Jak w temacie.
> No właśnie jak w domu samodzielnie dobrze naostrzyć noże ?

Przede wszystkim kupić tradycyjne noże ze stali węglowej. Dobrą
ostrzałkę, najlepiej taką w kształcie pręta z rowkami wzdłuż.
Przeciągać nóż po niej 2-3 razy, często, nawet przed każdym użyciem.

Władysław

1. Data: 2004-05-16 10:36:33

Od: "conet" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "DuzyMis" <d...@a...pl> napisał w wiadomości
> Jak w temacie.
> No właśnie jak w domu samodzielnie dobrze naostrzyć noże ?
Cześć,
1. Nóż ze stali - O.K.
2. Ostrzałka kamienna, najlepiej już używana z wytartym miejscem o
drobnziarnistej strukturze. Ostrzyć np. nad zlewem - polać zimną wodą
osełkę i po paru ruchach noża polać wodą (schłodzić) by ostrze sie
nierozhartowało.
Pozdrawiam
Jacek

1. Data: 2004-05-16 11:06:24

Od: "mruczek" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "conet" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> drobnziarnistej strukturze. Ostrzyć np. nad zlewem - polać zimną wodą
> osełkę i po paru ruchach noża polać wodą (schłodzić) by ostrze sie
ROFTL!
po paru ruchach noża po ostrzałce kamiennej ostrze się rozhartuje, dobre,
dobre
mruczek

1. Data: 2004-05-16 12:24:10

Od: "Jacek P. Urbanowicz" <j...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> drobnziarnistej strukturze. Ostrzyć np. nad zlewem - polać zimną wodą
> osełkę i po paru ruchach noża polać wodą (schłodzić) by ostrze sie

Oto instrukcja ostrzenia (tlumaczenie) dolaczona do oryginalnej,
japonskiej kamiennej oselki. A jak wiadomo - zarowno oselki jak i japonskie
noze
sa najlepsze z najlepszych :

1. Zanurzyc kamien w wodzie, tak dlugo az
caly nasiaknie ok. 10-15 min.
2.Kamien ustawic na specjalnych nózkach. Wziac nóz i przeciagac ostrze od
tylu do przodu pod katem 15-20 stopni. Mozna jako pomocy uzyc katownika,
czym mniejszy kat tym bardziej nóz bedzie ostrzejszy ale tez ostrze bedzie
mniej odporne z tego wzgledu polecamy 15-20 stopni. Najlepiej rozpoczac z
ostrzem zewnetrznym potem srodkowym a koncu z dolnym. Ostrze dolne jest
najwazniejsze. Podczas ostrzenia bedzie sie wydzielal zmielony kamien, to on
jest wlasciwym srodkiem ostrzacym w przypadku za bardzo twardej wydzieliny
polecamy ja zmiekczac paroma kroplami wody.
3. To samo zrobic z druga strona ostrza jezeli nóz ma byc ostrzony z dwóch
stron. Praworeczni powinni ostrzyc 70 procent prawej strony i 30 procent
lewej strony, leworeczni odwrotnie (podejrzewam ze chodzi o noze "sztylety"
które maja ostrza z dwóch stron)
4. po naostrzenie nóz recznie wymyc i wysuszyc.
5. Zalecamy ostrzenie noza zawsze przez ta sama osobe, chodzi o zachowanie
tego samego kata oraz tej samej techniki ostrzenia, w tym wypadku nóz z
czasem bedzie zawsze ostrzejszy. Noz powinien byc sestematycznie ostrzony
tzn. w wypadku kucharzy amatorów pomiedzy 1 a 3 miesiacami.

pozdrawiam, Jacek

1. Data: 2004-05-16 15:45:50

Od: "toster" <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ROFTL!
> po paru ruchach noża po ostrzałce kamiennej ostrze się rozhartuje, dobre,
> dobre

Wystarczą trzy ruchy i martenzyt głuchy.
Tomek

1. Data: 2004-05-16 20:47:53

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> lewej strony, leworeczni odwrotnie (podejrzewam ze chodzi o noze "sztylety"

Nie. Tradycyjne noze Japonskie nie maja nic wspolnego ze sztyletami.
Ostrze jest z jednej strony, natomiast jest niesymetrycznie ostrzone.
Z jednej stronie jest plaskie (prawie plaskie), z drugiej jest ostrzone.
Po plaskiej stronie ostrzy sie tylko o tyle, zeby wyrownac krawedz (to
te 30%) po ostrzeniu "wlasciwej" strony (tej, ktora sie ostrzy 70%).
To tak z grubsza.

Polecam:
http://www.japanese-knife.com/main.shtml

Tam widac, "niesymetrycznosc" ostrza na niektorych obrazkach.

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2004-05-16 21:08:50

Od: "conet" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "mruczek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> ROFTL!
> po paru ruchach noża po ostrzałce kamiennej ostrze się rozhartuje, dobre,
> dobre
nie wprowadzaj innych w błąd - ostrzenie to jest po części sztuką i jeśli
Tobie się ostrze "rozhartowuje" to przyczyna może być w:
1. braku chłodzenia
2. niewłaściwych (niepewnych) ruchach - jak mi się to pięknie kojarzy!
3. kiepska stal
4. nie taka ostrzałka, ale przecież na zwykłym kamieniu tez od biedy się
da...

Pozdrówka
Jacek

1. Data: 2004-05-16 22:20:33

Od: "toster" <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie wprowadzaj innych w błąd - ostrzenie to jest po części sztuką i jeśli
> Tobie się ostrze "rozhartowuje" to przyczyna może być w:
> 1. braku chłodzenia

Ten jego ROTFL nie był taki bez przyczyny.
Masz pojęcie jakich temperatur potrzeba do odwrócenia przemiany
martenzytycznej? (czytaj: rozhartowania stali)?

Tomek

1. Data: 2004-05-17 02:06:46

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Shrek wrote:

> [...]
>
> Polecam:
> http://www.japanese-knife.com/main.shtml
>
> Tam widac, "niesymetrycznosc" ostrza na niektorych obrazkach.

===
Tak właśnie ostrzę swoje noże. Żadnych wynalazków w postaci kółek, czy
wirujących innych kręgów. Nóż tnie nie tyko skórkę pomidora, ale, jako
najlepszy sprawdzian, za *pierwszym* razem rozcina skórę skórę drobiową,
zwłaszcza indyczą (gruba i trwarda). Również pięknie odcina wszelkie błony,
czego tępym nożem nie da się w żaden sposób zrobić. Warunek: ostrzyć przed
każdym użyciem.
Takim nożem również pięknie się sieka. Nie zjeżdza on z "trasy", można więc
precyzyjnie ustalać grubość siekanej np. kapusty, innych jarzyn, czy też
cieńko kroić plasterki mięsa.

waldek
===

Pyszna przekąska....