Jak kapitalizm to kapitalizm

1. Data: 2016-02-09 20:52:08

Temat: Jak kapitalizm to kapitalizm
Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

Weźmy całkiem teoretyczną sytuację:
Idziesz do fryzjera
Fryzjer cię strzyże
Na końcu pytasz": ile płacę
Fryzjer na to : milion

pytanie: czy masz obowiązek zapłacić mu milion?
Skoro wolny rynek polega na tym, że za usługę można żądać tyle ile się chce?

2. Data: 2016-02-09 20:58:13

Temat: Re: Jak kapitalizm to kapitalizm
Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 9 lutego 2016 20:52:00 UTC+1 użytkownik pinokio napisał:
> [...]
>
> pytanie: czy masz obowiązek zapłacić mu milion?
> Skoro wolny rynek polega na tym, że za usługę można żądać tyle ile się chce?

W kapitalizmie fryzjer który podaje taką cenę, nie tylko nie zostanie opłacony,
ale będzie bojkotowany. Kapitalizm wolnokonkurencyjny, to nie ceny dyktowane
z góry przez monopolistę, ale ceny umowne.

Problemem nie jest kapitalizm, ale monopole. Jedną z podstaw kapitalizmu jest
również urząd antymonopolowy.

3. Data: 2016-02-09 21:04:21

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.02.2016 o 20:58, Jakub A. Krzewicki pisze:
> [...]
> z góry przez monopolistę, ale ceny umowne.
>
> Problemem nie jest kapitalizm, ale monopole. Jedną z podstaw kapitalizmu jest

Właśnie ceny umowne - czyli milion
Tak samo mafia taksówkowa - ktoś się pyta? Ile?
- złoty dwadzieścia za kilometr
Po czym okazuje się że to "złotych dwadzieścia" za kilometr, i ludzie
chcąc nie chcąc płacą, czyli nie jest to takie fajne,
ten bojkot to też nie pomaga - spróbuj zbojkotować Apple

4. Data: 2016-02-09 21:23:43

Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 9 lutego 2016 21:04:14 UTC+1 użytkownik pinokio napisał:

> [...]
> chcąc nie chcąc płacą, czyli nie jest to takie fajne,
> ten bojkot to też nie pomaga - spróbuj zbojkotować Apple

Umowa musi być dwustronna. Jeżeli jest jednostronna, to jest tylko deklaracja.
Jeżeli ceny drastycznie odbiegają od rynkowych, musi to być przedtem na tyle
niedwuznacznie oznajmione klientowi, tak aby to zrozumiał i nie miał możliwości
pomyłki. Najmniejsze wątpliwości przemawiają na korzyść klienta - kapitalizm
to również niepisana zasada "klient nasz pan".

5. Data: 2016-02-09 21:26:09

Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

pomyłki. Najmniejsze wątpliwości przemawiają na korzyść klienta - kapitalizm
to również niepisana zasada "klient nasz pan".

PS. Widzę, że jeszcze powinieneś się uczyć zasad moralności mieszczańskiej.

6. Data: 2016-02-09 21:30:29

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.02.2016 o 21:23, Jakub A. Krzewicki pisze:
> [...]
> pomyłki. Najmniejsze wątpliwości przemawiają na korzyść klienta - kapitalizm
> to również niepisana zasada "klient nasz pan".

A jednak mafie taksówkowe mają się dobrze, te wygórowane ceny to "rynkowe".
W ogóle kapitalizm to jest tylko niższy poziom anarchizmu.
Wyobraźmy sobie że w pewnym kraju państwo nie interweniuje i wolno zabijać.
Ja mówię że mi to się nie podoba, oni na to - skoro tak to nie zabijaj,
kto ci każe, ale nie zmuszać kogoś do twej moralności!
Ja mówię że Bóg nie pozwala mordować:
- oni na to: owszem, jest "nie zabijaj", ale czy powiedział "zmuszaj
państwowo kogoś by nie zabijał"?
Poza tym jest rada: mordercy w kraju anarchistycznym będą bojkotowani.

A więc piszesz: "Umowa musi być dwustronna", "kapitalizm
to również niepisana zasada "klient nasz pan"
szkoda że ma się to nijak to pana który podniósł ceny leków 50-krotnie,
mamy tu tylko jedną stronę która szantażem wymusza wszystko co chce.

7. Data: 2016-02-09 21:31:17

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.02.2016 o 21:26, Jakub A. Krzewicki pisze:
> PS. Widzę, że jeszcze powinieneś się uczyć zasad moralności mieszczańskiej.

moralności mieszczańskiej?
czyli Moralność Pani Dulskiej?

8. Data: 2016-02-09 21:52:13

Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 9 lutego 2016 21:30:22 UTC+1 użytkownik pinokio napisał:

> [...]
> państwowo kogoś by nie zabijał"?
> Poza tym jest rada: mordercy w kraju anarchistycznym będą bojkotowani.

Nie będą bojkotowani, tylko ścigani przez prywatną agencję detektywistyczną,
uzbrojoną. Kto w kraju anarchistycznym zabrania utworzyć taką agencję?
Na Dzikim Zachodzie byli przecież Pinkertonowie.

> [...]
> szkoda że ma się to nijak to pana który podniósł ceny leków 50-krotnie,
> mamy tu tylko jedną stronę która szantażem wymusza wszystko co chce.

No ale trafił przed sąd, który w tym wypadku spełnia dodatkowo funkcję urzędu
antymonopolowego.

9. Data: 2016-02-09 21:54:23

Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 9 lutego 2016 21:31:09 UTC+1 użytkownik pinokio napisał:

> moralności mieszczańskiej?
> czyli Moralność Pani Dulskiej?

To jest karykatura moralności mieszczańskiej, a nie moralność mieszczańska.
Moralność mieszczańska opiera się na kredycie powszechnego zaufania. Kto ma taki
kredyt, ma również kredyt w żydowskich bankach ;)

10. Data: 2016-02-09 21:58:40

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.02.2016 o 21:54, Jakub A. Krzewicki pisze:
> To jest karykatura moralności mieszczańskiej, a nie moralność mieszczańska.
> Moralność mieszczańska opiera się na kredycie powszechnego zaufania. Kto ma taki
> kredyt, ma również kredyt w żydowskich bankach ;)

Moralność chrześcijańska a nie mieszczańska

Nie ma co się cieszyć z wysokiego IQ
wagoniki
myśliwi
(tylko)logiczne argumenty?