Jak przerobić trawę na kompost ?

1. Data: 2004-07-08 11:08:53

Temat: Jak przerobić trawę na kompost ?
Od: "vetinus" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzien dobry,
chciałbym się poradzić czy jest jakiś sposób by ze skoszonej trawy można było
uzyskać w miarę szybko kompost?
Próbowałem po prostu pryzmować ale taka trawa po prostu gnije i pleśnieje.
Może trzeba ją chronić przed wilgocią ? A może z czymś mieszać ?
Trawy posiadam dość sporo bo trawnik jest w miarę duży.

Pozdr.

V.

2. Data: 2004-07-08 13:40:13

Temat: Re: Jak przerobić trawę na kompost ?
Od: "mariusz" <m...@k...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "vetinus" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Może trzeba ją chronić przed wilgocią ? A może z czymś mieszać ?
> Trawy posiadam dość sporo bo trawnik jest w miarę duży.

a może po skoszeniu pozostawiać na trawniku?

chyba są na to dwa sposoby
- kosiarka z rozdrabnianiem (mulczowaniem)
- koszenie tak często, aby odcięte części nie były dłuższe niż 0,5-1cm

tę drugą metodę zacząłem stosować w tym roku
trawnik (400m2) koszę co 1-2 dni i zajmuje mi to 30min (bez kosza jest dużo
szybciej)
zwolennicy tej metody mówią, że to naturalne nawożenie
ja ten efekt obserwuję w postaci dłuższego działania nawozu
natomiast sceptycy mówią, że na trawniku będzie widać śmieci, oraz będzie za
dużo tzw filcu
u mnie filcu nie widać bo trawnik jest gęsty, m.in. dzięki pozostawieniu
skoszonej trawy

a w ogóle to filc staje się problemem (zatrzymuje powietrze) jeśli jego
warstwa przekracza 0,5 cm i wtedy stosuje się aerację, wertykulację i po
kłopocie, cienka warstwa utrzymuje wilgoć. z moich obserwacji wynika, że
taką warstwę filcu będę miał nie wcześniej niż na jesień, więc z powodu
pozostawiania skoszonej trawy nie będę musiał wykonywać dodatkowo tych
zabiegów.

mariusz

3. Data: 2004-07-08 14:06:01

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"mariusz" <m...@k...com.pl> wrote in message

> [...]
> ja ten efekt obserwuję w postaci dłuższego działania nawozu
> natomiast sceptycy mówią, że na trawniku będzie widać śmieci, oraz będzie za

Ja jestem zwolennikiem, zawsze kosze z rozdrabniaczem. Zadnych nawozow do
trawy nie stosuje. W poblizu sasiedzkich trawnikow, gdzie pewnie docieraja szczatkowe
ilosci nawozow do ich trawnikow, trawa jest zazwyczaj troche dluzsza niz gdzie
indziej i
rozdrabniacz nie bierze. Mimo to zostawiam skoszona trawe na trawniku, czasem ja
troche rozprowadziwszy rowniej (kiedy troszke podeschnie). Wszystko sie wchlania.
Nie zauwazam filcu. Kosze co tydzien - 10 dni.

A wspomniane wyzej "smieci" moze wygladaja nieestetycznie, ale pieknie pachna sianem.

Dla ustalenia uwagi - moj trawnik to "trawnik rekreacyjny" w sensie Dirka, czyli
chwastnik [dodaje na wszelki wypadek, bo vetinus mogl nie sledzic poprzednich
dyskusji].

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

4. Data: 2004-07-08 22:03:53

Od: "Przemek" <n...@m...maila> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Może trzeba ją chronić przed wilgocią ? A może z czymś mieszać ?
> Trawy posiadam dość sporo bo trawnik jest w miarę duży.

Witam
Trawe po koszeniu musisz troche podsuszyc.
W postaci siana doskonale i szybko sie kompostuje.

5. Data: 2004-07-09 06:38:45

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cckgbj$jq0$1@korweta.task.gda.pl Przemek
<n...@m...maila> napisał(a):

> Trawe po koszeniu musisz troche podsuszyc.
> W postaci siana doskonale i szybko sie kompostuje.

Hejka. Chyba, że ktoś chce sobie zrobić sianokiszonkę. :-)
Wystarczy solidnie ugnieść.
Pozdrawiam paszowo Ja...cki

6. Data: 2004-07-09 07:11:53

Od: "Vetinus" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ciekawa metoda , tylko że to koszenie co 2 dni ...
A swoją drogą może jakby jakoś rozdrabniac po skoszeniu i zebraniu może tez
lepiej by się przerabiało na kompost ?
A np. zakopanie w dole i przykrycie ziemią ? - minusem jest kopanie dołów..

7. Data: 2004-07-09 07:15:25

Od: "vetinus" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

10 dni - to juz o wiele lepiej , chociaz ja koszę rzadziej ...
Też jestem zwolennikiem "chwastników".

Pozdr

V.

8. Data: 2004-07-09 07:18:18

Od: "vetinus" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak własnie robiłem, niestety pleśnieje - może za krótko suszyłem ?
Słyszałem też gdzieś że dodanie innych roślin może polepszyc warunki
kompostowania np. pokrzyw ( ktorych trochę rośnie w pobliżu) - co o tym
sądzicie ?

V.

9. Data: 2004-07-09 08:05:34

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:0ec4.0000004b.40ee4537@newsgate.onet.pl Vetinus
<j...@p...onet.pl> napisał(a):

> Ciekawa metoda ...

Hejka. Zapraszam Cię do bicia rekordu długości postu. :-)
Pozdrawiam słonecznie Ja...cki
P.S. Tnij posty i odpowiadaj pod cytatem (cytatą).

10. Data: 2004-07-09 08:06:52

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Słyszałem też gdzieś że dodanie innych roślin może polepszyc warunki
> kompostowania np. pokrzyw ( ktorych trochę rośnie w pobliżu) - co o

Tak to prawda, możesz jeszcze dodawać papier ze zwykłych gazet. Świetnie
się do tego nadaje.
--
Pozdrawiam, Jerzy

Po czesku