Jak rozpoznać sepsę ?

1. Data: 2007-01-27 08:00:12

Temat: Jak rozpoznać sepsę ?
Od: "Justyna" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakie są wczesne objawy umożliwiające rozpoznanie sepsy i wczesne leczenie ?
Czy objawy są różne u dorosłych i u dzieci ?

2. Data: 2007-01-27 15:33:22

Temat: Re: Jak rozpoznać sepsę ?
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sepsa (= posocznica) nie jest chorobą. Jest POWIKŁANIEM, które MOŻE
wystąpić w przebiegu KAŻDEJ infekcji, u KAŻDEGO człowieka. Czyli,
upraszczając - masz anginę, możesz mieć sepsę, masz infekcję dróg
moczowych - możesz mieć sepsę.

Posocznica rozwija się rzadko, w przebiegu ciężkich zakażeń i/lub u osób
ze znacznie osłabioną odpornością (a nie każdego, który "łatwo łapie
katar") i/lub w przypadku zakażenia określonymi bakteriami, które mają
szczególną (większą niż inne bakterie) tendencję do wywoływania tego
powikłania.

Bezpośrednia odpowiedź na Twoje pytanie jest prosta jak drut, ale
całkowicie dla Ciebie nieprzydatna:

Rozpoznaje się sepsę, jeżeli są spełnione poniższe kryteria:

1. Zespół uogólnionej reakcji zapalnej (gorączka lub hipotermia,
leukocytoza lub leukopenia, tachykardia, tachypnoe)
2. Podejrzenie lub potwierdzenie zakażenia.

U dzieci różni się to w szczegółach, ale zasada jest ta sama.

Na sepsę się nie umiera! Jest to stan zazwyczaj odwracalny, będący
wynikiem reakcji organizmu na zakażenie z jednej strony i działania
toksyn z drugiej. Stan ten może pociągnąć za sobą kolejne powikłania -
zespół niewydolności wielonarządowej i wstrząs septyczny (z bardzo
wysoką śmiertelnością, słabo zależną od leczenia).

Krótko i na temat: Nie panikować, nie wierzyć we wszystko, co piszą w
gazetach, jeśli zdarzy się ciężej niż zwykle przebiegająca infekcja -
nie czekać, tylko dość pilnie, ale spokojnie iść do lekarza.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2007-01-27 19:27:42

Od: kk11 <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Justyna napisał(a):
> Jakie są wczesne objawy umożliwiające rozpoznanie sepsy i wczesne leczenie ?
> Czy objawy są różne u dorosłych i u dzieci ?

Co jest z ta sepsą? sepsa, sepsa, szczepienia na sepse, czy ci
dziennikarze sa takimi idiotami, ze nie moga sprawdzic co to jest? Jakas
chora nagonka na sepse, kurde tyle szumu o nic. Widac ze liczy sie tylko
kasa i sprzedaz informacji ludzia za grubie pieniadze, nieistotne ze
gowno wartych informacji.

4. Data: 2007-01-28 12:42:01

Od: beezle <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 27 Jan 2007 20:27:42 +0100, kk11 napisał(a):

> czy ci dziennikarze sa takimi idiotami, ze nie moga sprawdzic co
> to jest? Jakas chora nagonka [...] Widac ze liczy sie tylko
> kasa i sprzedaz informacji ludzia za grubie pieniadze,
> nieistotne ze gowno wartych informacji.

Problem w tym, że mogą, tylko po co? Ważne, aby była sensacja.
Jesteśmy na tyle dorośli, że wiemy o co chodzi. Najbardziej
boli to, że większość społeczeństwa traktuje TV jako źródło
100% pewnych informacji (nic to, że jedna stacja pokaże więcej
materiału, lub przedstawi go w innym świetle, a to może całkowicie
zmienić obraz sytuacji).

IMHO w wielu przypadkach tylko specjaliści (czasem też rozsądni
ludzie) zdają sobie sprawę z tego bełkotu i skutków, jakie
może on wywołać. Może się mylę - przyszłość zweryfikuje.
W każdym razie to OT ;).

pozdrawiam,
Marcin
--
"Odkąd odkryto, że informacja jest towarem przynoszącym krociowe zyski,
przestała ona podlegać tradycyjnym kryteriom prawdy i kłamstwa, a zaczęła

5. Data: 2007-01-28 20:05:06

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> leukocytoza lub leukopenia, tachykardia, tachypnoe)
> 2. Podejrzenie lub potwierdzenie zakażenia.

Ja w kwestii formalnej ;) - wystarczą 2 z opisanych przez Ciebie w pkt 1
objawów + pkt 2 oczywiście.

Pozdrawiam
regen

6. Data: 2007-01-28 20:25:30

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Serio? Mógłbyś podać jakieś źródło? Nie chcę negować, bo nie jestem
pewien, ale szczerze mówiąc, takie podejście czyniłoby tą definicję
bezużyteczną, bo trzeba by KAŻDĄ infekcję z gorączką i leukocytozą
automatycznie klasyfikować jako posocznicę.

Pozdrawiam
Piotr

7. Data: 2007-01-28 22:27:01

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Serio? Mógłbyś podać jakieś źródło?

Pewnie :)

"Wstrząs septyczny" red. J.Jastrzębski str.9.
"Intensywna Terapia" Paul L.Marino str. 613

A to pewnie łatwiej dostępne -
http://www.ccmtutorials.com/infection/sepsis/page3.h
tm
http://www.medizinfo.de/infektionen/sepsis/definitio
n.shtml
http://www.diss.fu-berlin.de/2004/303/1_Einleitung.p
df

Definicja ACCP/SCCM
Zespół ogólnoustojowej reakcji zapalnej (SIRS) -
reakcja organizmu na różne czynniki kliniczne manifestujące się wystąpieniem
2 lub więcej z następujących objawów:

1. Temperatura > 38°C lub < 36°C
2. Tętno > 90/min
3. Częstość oddechów > 20/min lub paCO2 < 32 mmHg
4. Leukocytoza > 12 000 mm3 lub < 4 000 mm3 lub > 10% postaci niedojrzałych

Pozdrawiam
regen

8. Data: 2007-01-29 00:01:50

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

To akurat wiem, ale czy nie sądzisz, że rozpoznawanie posocznicy w
każdym przypadku przy gorączce 38,2 leukocytozie 12500 i podejrzeniu
zapalenia płuc jest nadużyciem?

9. Data: 2007-01-29 01:02:28

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To akurat wiem, ale czy nie sądzisz, że rozpoznawanie posocznicy w każdym
> przypadku przy gorączce 38,2 leukocytozie 12500 i podejrzeniu zapalenia
> płuc jest nadużyciem?

Myślisz ,że ważne jest , co ja sądzę na ten temat ? Istnieje jasna definicja
. A to ,że większość myli sepsę z ciężką sepsą lub wstrząsem septycznym -
cóż zrobić.

http://www.sepsa.pl/s_def_ulotka.shtml

Pozdrawiam
regen