Powitanie- jak odnowic trawnik?

21. Data: 2001-05-17 10:54:59

Temat: Re: Powitanie- jak odnowic trawnik?
Od: "Gandalf" <G...@V...PL> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> wrote in message
news:9du2o0$3je$1@zeus.polsl.gliwice.pl...
> Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> napisał w
> wiadomości news:9dtt2q$lui$1@hercules.iupui.edu...

> terenu

> A ja bym się cieszyła, gdyby u nas podobne przepisy egzekwowano (tzn. o
> strzyżeniu). Za płotem mam "trawnik" spółdzielni mieszkaniowej i właśnie
się
> mniszki rozsiewają. Ani to zadbany trawnik, ani naturalna łąka - po prostu
> chwastowisko zaniedbane:(

Fakt, że takie coś wygląda nieestetycznie. Ale ten "trawnik", to szansa
przetrwania dla wielu dzikich roślin ("chwastów"), które byłyby bez tego
zagrożone wyginięciem.

Nie pamiętam, gdzie to czytałem ("Wiedza i Życie"?), że systematyczni
Niemcy tak dokładnie wykaszają trawniki, pobocza autostrad, torów
kolejowych, odchwaszczają chemicznie uprawy, że wiele dziko
występujących traw i bylin zagrożonych jest u nich wyginięciem.

W artykule było napisane, że wystosowano nawet apel o pozostawienie
niewykoszonych miedz i fragmentów ogrodów, żeby zachować ginące
gatunki roślin.

U siebie na działce, oprócz terenu blisko domu, też "daję szansę" różnym
chwastom, tzn. koszę, ale pozostawiam nieskoszone fragmenty w mniej
rzucających się w oczy zakątkach i omijam jakieś wyjątkowo bujnie rozwinięte
okazy chwastów. Niektóre z nich traktuję wręcz jak rośliny ozdobne - np.
ponadmetrowy piołun, który omijam już chyba z 5 lat i nawet czasem nawożę
:-)

Pozdrawiam,
Gandalf

22. Data: 2001-05-17 11:10:32

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:9e0119$rcd$...@z...polsl.gliwice.pl...
> Przykro mi, Michale, ale to chwastowisko obserwuję od 27 lat:-( Może już
> wystarczy?
No, no podziwiam twoją cierpliwość.

> [...] Totalitaryzm się do trawników nie wtrącał;)
??? A 1 maja?

Basiu sprawdź w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego czy ten
trawnik kwalifikuje się pod zieleń miejską. Jeśli tak to jest ona pod
ochroną prawa. Zgodnie z przepisami art. 42 i następnych ustawy z dnia 31
stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska. Do dbałości o stan
zieleni miejskiej zobowiązany jest właściciel terenu. Może nim być gmina,
spółdzielnia mieszkaniowa, zarząd dróg itd. U tych podmiotów należy
interweniować w obronie zieleni.

A może uda ci się podciągnąć to pod wykroczenie. Sprawy o wykroczenia
rozpatrywane są przez kolegia do spraw wykroczeń. Złóż tylko donos do TOZ,
LOP czy SOP.
Upoważnieni członkowie SOP mają prawo do nakładania mandatów za niszczenie
środowiska. Wiele wykroczeń przeciwko środowisku naturalnemu jest
zagrożone różnymi sankcjami.. Przepisy te można znaleźć w Kodeksie
Wykroczeń [art. 144 i 145] oraz ustawie o ochronie przyrody czy prawie
wodnym.
Pozdrawiam Jerzy

23. Data: 2001-05-17 11:15:41

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik Basia Kulesz <b...@p...gliwice.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:9e0119$rcd$...@z...polsl.gliwice.pl...
> No, no podziwiam twoją cierpliwość.

Jaką cierpliwość? Nie do mnie należy koszenie, a z administracją cudzą też
się wykłócać nie będę.

> ??? A 1 maja?

:-D

> Do dbałości o stan
> zieleni miejskiej zobowiązany jest właściciel terenu. Może nim być gmina,
> spółdzielnia mieszkaniowa, zarząd dróg itd. U tych podmiotów należy
> interweniować w obronie zieleni.

Dokładnie w spółdzielni mieszkaniowej, a jeszcze dokładniej u leni-dozorców.
Sąsiad mieszka w komunalnym domu i sam kosi trawnik, mimo że administracja
oczywiście zatrudnia dozorcę. Ale chyba zeszliśmy trochę z tematu, więc może
skończmy te dywagacje (chciałam napisać OT i EOT, ale przestraszyłam się
obrońcy mowy ojczystej:-)))) )

Pozdrawiam, Basia.

24. Data: 2001-05-17 11:24:29

Temat: Jak się pozbyć trawnika czyli jak założyć łąkę kwiatową.
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Gandalf <G...@V...PL> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3b03adfe$...@n...vogel.pl...
> Niektóre z nich traktuję wręcz jak rośliny ozdobne - np.
> ponadmetrowy piołun, który omijam już chyba z 5 lat i nawet czasem
nawożę
> :-)
Skoro go polubiłeś to po co go krzywdzisz?
Jak chcesz aby rośliny łąkowe (polne) wróciły do ciebie to przestań
nawozić.
Pozdrawiam, Jerzy.

25. Data: 2001-05-17 11:44:28

Od: "Gandalf" <G...@V...PL> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in message
> Użytkownik Gandalf <G...@V...PL> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisał:3b03adfe$...@n...vogel.pl...

> nawożę
> Skoro go polubiłeś to po co go krzywdzisz?

Tylko z rzadka robię mu tę "krzywdę". Może dlatego wyrasta taki wielki?
:-)))

> Jak chcesz aby rośliny łąkowe (polne) wróciły do ciebie to przestań
> nawozić.

Hmm...spory kawałek mojej działki to prawdziwa łąka i zanim nie kupiłem
kosiarki, to miałem raczej problem z ograniczeniem ekspansji dzikich roślin
(jest ich u mnie naprawdę dużo i 90% gatunków nie potrafię nawet nazwać).

Dopiero teraz muszę pilnować, żeby nie wyginęły.

Pozdrawiam,
Gandalf

26. Data: 2001-05-17 12:19:00

Od: "AKA" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A może wszystko od początku?
> Zaorać, posiać motylkowe, zaorać, posiać trawnik.
> To tylko w dużym skrócie. Trochę z tym roboty
> (część napewno można wykonać samemu), ale
> widziałam efekty.
>
> Krysia
Lojejku jejku , myslalam , ze uda mi sie tego uniknac.
W takim razie bede latac te dziury w trawniku, ktory mam.

Pozdrawiam
Alicja

27. Data: 2001-05-17 12:28:50

Od: "AKA" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> chwastom, tzn. koszę, ale pozostawiam nieskoszone fragmenty w mniej
> rzucających się w oczy zakątkach i omijam jakieś wyjątkowo bujnie

- 1/3 mojego terenu to tez taki dziki, lesny zakatek.
Ale na kawalek strzyzonego trawnika i tak sie upieram

Pozdrawiam
Alicja

28. Data: 2001-05-17 12:28:53

Od: <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wydaje mi się, że rozwój cywilizacji (zanieczyszczenie i eksploatacja
środowiska) doprowadził do sytuacji, w której "szlachetne" gatunki roślin
wypierane są przez te pospolite: np. magnolie przez mlecze. Żeby próbować
zachować te szlachetne, trzeba skosić trawę, wyrwać chwasty, dorzucić nawozu.
Nie jestem przekonany, że całkowita bierność: "niech rośnie to co chce rosnąć"
jest najlepszym rozwiązaniem. Trochę przez analogię: wilki w Yellowstone.

29. Data: 2001-05-17 12:38:39

Od: i...@r...com.pl (Klient - rzeczoznawcyap - info) szukaj wiadomości tego autora

From: Basia Kulesz

> A swoją drogą tak sobie jeszcze myślałam o tych odgórnych waszych
> przepisach, ile kto ma mieć trawnika i pomyślałam, że nie
> masz to jak
> demokracja. Totalitaryzm się do trawników nie wtrącał;)

Ale coś mi się tak obiło o uszy, że jest przepis dotyczący powierzchni
ozdobnej w stosunku do użytkowej. Powiedzieli mi chyba w urzędzie
gminy, ale czym prędzej o tym zapomniałam, żeby się nie denerwować.
Podstawy prawnej też nie zamierzam szukać.

--
Maya
"When God made man, she was only testing"

30. Data: 2001-05-17 12:53:03

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Gandalf <G...@V...PL> w wiadomości do grup dyskusyjnych nap
isał:3...@n...vogel.pl...
.

> Dopiero teraz muszę pilnować, żeby nie wyginęły.
To jesteś szczęśliwcem.

Aby trawnik zamienił się w łąkę z prawdziwego zdarzenia musi upłynąć troch
ę czasu.
Ale przede wszystkim należy zaprzestać częstego, regularnego koszenia co u
możliwi roślinom zakwitanie i owocowanie.
Koszenie powinno odbywać się 1 ew. 2 razy do roku.
Jednorazowego koszenie, jesienią, po wysypaniu się nasion, daje tak zwana
letnią łąkę, gdzie dominują rośliny wysokorosnące.
Łąka, zwana wiosenną, na której zakwitają krótsze rośliny wymaga koszenia
w czerwcu i październiku.
Skoszoną roślinność należy zakompostować gdyż większość dziko rosnących zi
ół i kwiatów przystosowana jest do gleb ubogich i lekkich, a kompost użyć
potem w części uprawnej ogrodu. Kompost z roślin z łąki będzie po tysiąckr
oć lepszy niż z samej trawy.
Pozdrawiam, Jerzy

Drzewko w cieniu
tulipany