Jak wybieramy leki....

11. Data: 2003-09-24 07:41:38

Temat: Re: Jak wybieramy leki....
Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bkrfln$ekd$...@i...gazeta.pl,
Magdalena Chlebna <m...@N...gazeta.pl>:

> Badania, które ja cytowałam (za Sheridan, Radmacher; "Psychologia
> zdrowia",1998) było robione na populacjy amerykańskiej i nie robiono
> je za pomocą ankiet. Robiono je badając poziom danego leku, który był
> zalecany.

Chwila, moment :)
"lekarze uważają że około 89% pacjentów przestrzega ich zalecania"
To w jaki sposob badano pogląd lekarzy? Na pewno ankietą lub wywiadem ustnym
(oral interview). I wlasnie na rozbieznosc 89% vs. 50% z badań inną
techniką, którą opisałas wyżej, zwracałem uwagę, odnosząc się do metodologii
badania zacytowanego na samym poczatku wątku.

> Badania ankietowe rzeczywiście mają mnóstwo błędów i mają wiele
> niedoskonałości.
Choć czasem są użyteczne.

> W przypadku leków bez recepty to jednak reklama mogła decydować (choć
> większość ankietowanych mogła nie zdawać sobie z tego sprawy).
> Goździkowa zawsze wie lepiej ;)

A no wlasnie :)

--
Robert

12. Data: 2003-09-24 07:46:42

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

CanoE <c...@n...lubie.spamu.org> napisał(a):

> dopiero dzieki wlasnej obserwacji, poczytaniu kilku ksiazek medycznych
> niejako "postawilam diagnoze" ze to byc moze nie kregoslup mnie boli a
> nerka...

Świadomy pacjent często się przydaje ;)

Ale często jest sytuacja odwrotna: lekarz stawia właściwą diagnozą, a pacjent
swoją, która nie pokrywa się z faktami. Często jest to spowdowane
zaprzeczaniem, jak ktoś słyszy, że choruje na coś poważnego. Zaczyna się bać,
więc zaprzecza chorobie. A to powuduje niewykonywanie zaleceń, bo ich
wykonywanie było by tożsame z przyznaniem się do tego, że jest się chorym. A
tego właśnie się boi. Woli znaleść własne uzasadnienie na to, co się dzieje.
Inna kwestia to podważanie autorytetu lekarza przez media. Gonienie ciągle za
kolejną aferą. Każdy może popełnić błąd, i w każdym zawodzie zdarzają się
czarne owce, ale taka totalna nieufność może się skończyć katastrofą. Często
wzywam pogotowie do umierających pacjentów (w hospicjum domowym), a rodziny
strasznie się tego obawiają. Boją się tego co lekarz pogotowia podaje. Mimo,
że sporo czasu już minęło, to to dalej ludziom siedzi w głowie. I więcej
szkody przyniosło, niż pożytku.

Pozdrawiam, Madzia

13. Data: 2003-09-24 07:53:28

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Robert <u...@o...pl> napisał(a):

> Chwila, moment :)
> "lekarze uważają że około 89% pacjentów przestrzega ich zalecania"
> To w jaki sposob badano pogląd lekarzy? Na pewno ankietą lub wywiadem ustnym
> (oral interview).

Tego akurat z krwi się nie zbada :)

> I wlasnie na rozbieznosc 89% vs. 50% z badań inną
> techniką, którą opisałas wyżej, zwracałem uwagę, odnosząc się do metodologii
> badania zacytowanego na samym poczatku wątku.

W sumie nie widzę lepszego pomysłu, by to zbadać. Ale zarzut metodologiczny
jest uzasadniony :)

Pozdrawiam, Madzia

14. Data: 2003-09-24 08:05:14

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bkriho$pii$...@i...gazeta.pl,
Magdalena Chlebna <m...@N...gazeta.pl>:

> Tego akurat z krwi się nie zbada :)

Ano :)

> W sumie nie widzę lepszego pomysłu, by to zbadać. Ale zarzut
> metodologiczny jest uzasadniony :)

To nie byl zarzut per se, tylko ostrzezenie, aby podchodzic z rezerwa do
wynikow tych badan, tym bardziej, ze niektorzy tu bardzo to przezyli ;)

--
Robert

15. Data: 2003-09-24 09:30:28

Od: "C.Jola" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Robert" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
> To nie byl zarzut per se, tylko ostrzezenie, aby podchodzic z rezerwa do
> wynikow tych badan, tym bardziej, ze niektorzy tu bardzo to przezyli ;)

Mam nadzieję, że nie mam traktować tego personalnie ;).
Miałam wczoraj jakiś taki podły nastrój ;)
Pozdrawiam.
--
Jola
Nakarm głodne dziecko

16. Data: 2003-09-24 09:35:02

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bkro8i$pur$...@n...onet.pl,
C.Jola <j...@p...onet.pl>:
> Użytkownik "Robert" <u...@o...pl> napisał w
> wiadomości news:bkrj8d$8jc$1@topaz.icpnet.pl...
>>
> Mam nadzieję, że nie mam traktować tego personalnie ;).

Ależ skąd, nie pamiętałem, kto. Poza tym to nic zdrożnego przecież
przejmować się, a ja chciałem te osoby pocieszyc, choć moze nie bardzo mi
wyszło.

> Miałam wczoraj jakiś taki podły nastrój ;)

Tak bywa, każdemu sie zdarza - oby potem było lepiej :)

--
Robert

17. Data: 2003-09-24 14:11:45

Od: "SzM" <m...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

No to mała kontr-wiadomość:

Polacy kupują te leki, które przepisze im lekarz

Większość Polaków (64 proc.) kupuje te farmaceutyki dostępne na receptę,
które przepisze im lekarz - wynika z raportu "Zwyczaje zakupowe Polaków
dotyczące nabywania leków" przygotowanego przez TNS OBOP.

18 proc. badanych sugeruje lekarzowi, aby przepisał im te leki, których cena
jest bardziej przystępna. 13 proc. respondentów wskazuje inne powody, dla
których nie chcą zgodzić się z wyborem lekarza. Prośbę o konkretny lek
najczęściej motywują własną znajomością leku, znajomością producenta bądź
zaufaniem do marki.

Bardziej podatni na sugestie lekarza są mężczyźni (70 proc.) niż kobiety (58
proc.). Taką postawę częściej przyjmują też osoby z wykształceniem
podstawowym oraz mieszkańcy wsi.

Z zaleceniami lekarza najczęściej zgadzają się mieszkańcy regionu
małopolskiego (77 proc.) i pomorskiego (72 proc.). Najwięcej zastrzeżeń co
do wyboru farmaceutyku zgłaszają osoby zamieszkujące region centralny.

Badanie wykazało również, czym kierują się Polacy, wybierając aptekę, w
której kupują przepisane im przez lekarza medykamenty. 43 proc. robi zakupy
w placówce zlokalizowanej w pobliżu miejsca zamieszkania, 38 proc.
respondentów decyduje się na zakup w aptece położonej w pobliżu miejsca, w
którym przyjmuje lekarz.

Raport "Zwyczaje zakupowe Polaków dotyczące nabywania leków" został
przygotowany w ramach badania OTC Track zrealizowanego w okresie
26.05.-22.06.2003r. na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku powyżej
15 lat.
2003, 09, 24 , PAP

No i co?

SzM

18. Data: 2003-09-24 15:05:45

Od: "Robert" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bks92k$ld9$...@s...man.poznan.pl,
SzM <m...@p...com.pl>:

> No i co?

No i ... duzo zalezy od sformulowania pytan oraz od typu pytan (wybor
jednej-wiecej opcji), ich kolejnosci. Stad rozbiezne (z pozoru?) wyniki.

--
Robert

19. Data: 2003-09-24 17:29:39

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 23 Sep 2003, ela wrote:

> Zbadano i to. Wynik jest następujący: na pełny compliance można liczyć u 35%

super!!

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

20. Data: 2003-09-24 17:35:06

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 24 Sep 2003, CanoE wrote:

> I chyba stad wynikaja te statystyki.. ludziom sie nie chce stac w
> kolejkach do lekarza zeby uslyszec to co zawsze :)

chyba nie tylko - wynika to takze ze zwyczajow kultorowych,
pogladow i mentalnosci, ktora jest charakterystyczna dla
okreslonych narodow, grup. W Polsce kazdy "czuje sie byc" lekarzem

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz