Re: Jaką patelnię lupić?

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Jaką patelnię lupić?
Date: Sat, 14 Feb 2015 23:29:41 +0100

Trefniś pisze:

> Ależ pisałeś:
> "No ale pod ty względem, to poza wszelką konkurencją są patelnie
> ceramiczne. Szczególnie te z białą gładką powłoką. Absolutnie z
> niczym nie reagującą, dyament taki. Nic nie przywiera, z tłuszczem
> czy bez, a po użyciu można ją wprost pod wodę, zimną czy gorącą,
> a tam przetrzeć szmatką, szczotką czy ostrym drucianym zmywakiem
> -- wszystko jedno, bo od razu jest czysta, a nic jej nie porysuje."

Często opisuje tu swoje spostrzeżenia. Czy coś w tym jest dziwnego?
Nadzwyczajnego? Nienormalnego? Jakiś nietypowy jestem?

> Dla mnie p.r.k nie jest jedynym źródłem wiedzy kuchennej. Twoje
> podpieranie się doświadczeniami p.r.k jest mało niewiarygodne
> (zbyt mała próbka).

Przecież to nie ja podpieram się doświadczeniami p.r.k, tylko
odwrotnie, wnoszę tu swoje. Jednostkowe, więc próbka niewielka,
też jednostkowa. Ale przecież się nie rozdwoję.

> Kiedy wątpiłem bezosobowo, że dosłownie _każda_ ceramiczna może
> być dobrej jakości, odpowiedziałeś:
>
> "W zasadzie to jest chyba jeden czort. Ja zacząłem od takiej białej
> gładkiej. I zaraz dokupiłem następne takie same, choc producent inny.
> Ktoś inny twierdził, że ciemne i karbowane są w porządku -- i ja w to
> wierzę. Jak gdzieś taką zobaczę, to zaraz kupię."

A tu co jest nie tak?! To karbowanie czemuś służy -- czemu, to się
tylko domyślałem, bo nigdy takiej nie miałem. Ktoś wyjaśnił, więc
już wiem (to znaczy nie wiem, bo zapomniałem). A "kupię sobie", to
zwrot retoryczny -- może to będzie za tydzień, może za rok, może też
zapomnę, może...

> Kiedy pomyślimy, _czym_ ceramika była na przestrzeni wieków, czym
> jest teraz (za wiki - nawet takie banalne źródło to "wie"):
> "Obecnie przez ceramikę rozumie się wszystkie tworzywa i wyroby
> nieorganiczno-niemetaliczne, w trakcie otrzymywania których istotnym
> procesem jest obróbka cieplna w temperaturze powyżej kilkuset stopni
> Celsjusza, np. spiekanie lub prażenie."...

No fajnie, opierajmy się na definicjach i wyobrażajmy sobie, że
patelnia może być pokryta gliną na dachówki. Moje gratulacje.

> ...to Twoje twierdzenie "to jeden czort", białe gładkie są dobre,
> także samo "ciemne karbowane" zakrawa właśnie na bezkrytyczne
> uwielbienie na podstawie niewiedzy.

Moje twierdzenie zakrawa na przekazanie wiedzy własnej: kupiłem białą
gładką, była dobra, kupiłem drugą -- też dobra; następnie oglądałem
całe mnóstwo białych gładkich w różnych sklepach -- wszystkie wyglądały
jednako, więc zakładam, że też dobre. Kto inny kupił i używa karbowanych.
Ktoś, o kim wiem, że głupot nie wygaduje. Dalsze myśli idą tym samym
torem.

> Ja _wiem_ że nie każda ceramiczna patelnia jest "jeden czort".
> Każda firma może sobie _cokolwiek_ spiekać lub prażyć w wysokiej
> temperaturze.

Wiem, choć nie mam i nie używam? Znaczy, pan nie wiedział, ale pan
powiedział? Dla porządku dodam, że byli i tacy, co to "nie mam
ceramicznej, ale mam emaliowaną po babci, a to pewnie to samo, więc
zaraz wam wszystko mogę powiedzieć jak się na tej ceramice smaży".

Można mi zarzucić naiwność, ale ja jednak sądzę, że jeden czort.
Raz, że nie mam żadnych wiarygodnych informacji by ktoś zamiast
ceramicznej patelni kupił naczynie emaliowane, a dwa, to Chińczycy
mają dośc powtażalne technologie. Obsesji, by wypróbować każdą
zapałkę, nie mam.

> Także tę "farbę", którą wyśmiałeś z charakterystycznym zadufaniem.

Z charakterystyczną cierpliwością w dochodzeniu faktów i dopytywaniu
o szczegóły. Ja bym jednak radził przeczytać całą, dość długą, dyskusję.
Zamiast robić z siebie... no, powiedzmy, że idiotę. Sytuacja chyba
dojrzała do tego, by przemóc delikatność i nazywać rzeczy po imieniu.

> Dlatego uważam, że twoje "wszystkie ceramiczne są poza konkurencją"
> jest właśnie bezkrytycznym uleganiem marketingowi. Ja mam to z tyłu,
> jakie masz poglądy. Ale tu usiłujesz je propagować wśród oczekujących
> _wiedzy_

Mam (bądź miałem) patelnie: (a) ceramiczną, (b) stalową nierdzewną,
(c) emaliowaną, (d) żeliwną, (e) żeliwna emaliowaną, (f) stalową
czarną, (g) aluminiową grubą, (h) stalową cienką nie-wiadomo-jaką,
(i) teflonową. Swój pogląd mam taki, że najbardziej mi odpowiada
ceramiczna, jest poza konkurencją. Innej wiedzy, poza swoimi
doświadczelniami, w zakresie patelnioznawstwa nie mam. Nie sądzę
też, że ktoś tu innej wiedzy oczekuje.

Aha, nie kojarzę żadnych reklam patelni, żadnych działań marketingowych.
A z reklam, które do mnie docierają, kojarzę jakieś samochody (marek nie
pamiętam) i coś na nietrzymanie moczu.

> Powtórnie poradzę Ci lekturę "Reklama uśmiechnięte ścierwo" Oliviero
> Toscaniego.

Się nie zachwyciłem.

--
Jarek