Jaką patelnię lupić?

1. Data: 2015-02-14 16:36:38

Temat: Jaką patelnię lupić?
Od: "Adam" <A...@A...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Gotowanie nie jest moją mocną stroną,
a odbija się to przede wszystkim na patelniach.
Bardzo często coś mi się przypala, potem muszę
taką patelnię czyścić, w wyniku czego bardzo
szybko jest porysowana. Kupuję nową i całość
się powtarza.
Jaką patelnię kupić (nie musi być tania) żeby uniknąć
przypalania i ewentualnie, gdy to się już stanie,
żeby łatwo można było ją czyścić? I czym czyścić?

Będę wdzięczny za rady.

Pozdrawiam
Adam

2. Data: 2015-02-14 16:42:29

Temat: Re: Jaką patelnię lupić?
Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-14 o 16:36, Adam pisze:
> [...]
> Bardzo często coś mi się przypala, potem muszę
> taką patelnię czyścić, w wyniku czego bardzo
> szybko jest porysowana. Kupuję nową i całość

Jak często wymieniasz te patelnie?

3. Data: 2015-02-14 16:44:14

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 14 Feb 2015 16:36:38 +0100, Adam napisał(a):

> [...]
> przypalania i ewentualnie, gdy to się już stanie,
> żeby łatwo można było ją czyścić? I czym czyścić?

Przykre, ale nie istnieje patelnia Twoich marzeń. Ale jedno mogę Ci
doradzić: nieprzypalanie patelni to zawsze efekt kompromisu: Ty uważasz, a
patelnia jest najprostsza z możliwych, a nie nowoczesny wymysł typu
ceramiczna i/lub z cudowną powłoką w kosmicznej (cenowo) technologii :-).

4. Data: 2015-02-14 16:50:09

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Adam" <A...@A...pl> wrote in message
> [...]
> przypalania i ewentualnie, gdy to się już stanie,
> żeby łatwo można było ją czyścić? I czym czyścić?

Zanim kupisz nową patelnię naucz się gotować
na "mniejszym ogniu", bo podejrzewam że to
Twoja metoda używania patelni a nie sama patelnia
jest tu problemem.

5. Data: 2015-02-14 17:08:31

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2015 o 16:36 Adam <A...@a...pl> pisze:

> [...]
> przypalania i ewentualnie, gdy to się już stanie,
> żeby łatwo można było ją czyścić? I czym czyścić?

Dość kontrowersyjna (dla niektórych) porada, ale moim zdaniem rozsądna.
Jeśli masz jakikolwiek garnek ze stali nierdzewnej, spróbuj użyć go jak
patelni.
Dobrze, jeśli gar ma grube, wielowarstwowe dno.
Podam parę porad (choć w sieci znajdziesz ich mnóstwo).

To w większości przypadków nieistotne, że garnek ma wysokie ścianki.
Będziesz mógł spróbować bardzo dobrej patelni bez wydatków na początku.
Decyzję podejmiesz później.
Ja praktycznie nie używam innych patelni.

--
Trefniś

6. Data: 2015-02-14 17:19:43

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 14 Feb 2015 17:08:31 +0100, Trefniś napisał(a):

> [...]
> Decyzję podejmiesz później.
> Ja praktycznie nie używam innych patelni.

Robiłam tak parę razy, jasne - jednak garnek taki siłą rzeczy musi być
duży, skoro dno (duże) ma służyć jako patelnia. I mamy wtedy duży garnek do
mycia. Poza tym przy wysokich ściankach trudno smażąc mieć kontrolę nad
potrawą :-)
Na pewno pomysł jest dobry m.in. do obsmażania mięsa na gulasz - potem
można w tym samym garnku przyrządzić ten gulasz już do końca.

7. Data: 2015-02-14 17:20:53

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 14.02.2015 o 16:36, Adam pisze:
> [...]
> przypalania i ewentualnie, gdy to się już stanie,
> żeby łatwo można było ją czyścić? I czym czyścić?

Wszystko zależy do czego chcesz ją używać.
w zasadzie uniwersalne są patelnie teflonowe, ale ja nie jestem ich
zwolennikiem. Łatwo zarysować i wtedy traci wszystkie swoje zalety i
nadaje się jedynie do wyrzucenia.
Wolę stosować tradycyjne, stalowe. Nie mylić z tymi z inoxu czy stali
nierdzewnej, bo te się nie nadają do niczego.
Stalowa, wykonana rzemieślniczo powinna być z możliwie grubej blachy, z
metalową rączką (żaden plastik!) a następnie "wysmażona" kilkakrotnie aż
do pokrycia się jej czarną warstwą tlenków.
Smażenie na takiej patelni jest proste i wygodne a po użyciu wystarczy
ją wytrzeć ręcznikiem papierowym. Służy głównie do smażenia mięs,
kotletów, steków etc.
Takiej patelni ja praktycznie nie myję nigdy, no, chyba że zdarzy się
jakieś przywarcie co jest bardzo rzadkie.
Mam też dwie małe stalowe patelnie do smażenia jajecznicy na śniadanie.
Wiadomo, ze jajecznica smakuje najlepiej z patelni :)
Mam też średnią patelnie aluminiową, służącą do smażenie naleśników,
placków etc. Musi być oczywiście z grubej blachy. Jej wadą jest
deformowanie się dna, ale idzie się przyzwyczaić :)
Jest lekka i tę patelnie można myć.
No i w końcu wok!
Uniwersalna rzecz, wykonana z lanego żeliwa, pokryty tak jak patelnia
stalowa nalotem tlenków. Zastosowanie szerokie; różne gulasze, wątróbki
z cebulą, ziemniaki w plasterkach, frytki, i co tam kto chce :)
Mycie woka polega na lekkim szorowaniu szczotką lub miotełką ryżową (ja
używam wrzosowej własnej roboty) pod strumieniem zimnej wody.

Do mycia patelni nie używam żadnej chemii, wystarczy ostry zmywak i woda.

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

8. Data: 2015-02-14 17:23:49

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .02.2015 o 17:19 XL <i...@g...pl> pisze:

(...)
> Robiłam tak parę razy, jasne - jednak garnek taki siłą rzeczy musi być
(...)

Ikselka, nie tobie doradzam. Ty masz zawsze najlepsze rozwiązania na swoje
problemy!
Poza tym chodzi o test - czy mu pasuje. Jeśli tak, ew. kupi prawdziwą
patelnię.

EOT

--
Trefniś

9. Data: 2015-02-14 17:28:00

Od: "Adam" <A...@A...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Trefniś" napisał

> Poza tym chodzi o test - czy mu pasuje.
> Jeśli tak, ew. kupi prawdziwą patelnię

Zrozumiałem Twój pomysł z próbą, ale niestety,
nie mam takiego garnka.
W ogóle moje "instrumentarium" kuchenne jest
skromne.

Pozdrawiam
Adam

10. Data: 2015-02-14 17:32:16

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 14 Feb 2015 17:20:53 +0100, Wiesiaczek napisał(a):

> [...]
> Wolę stosować tradycyjne, stalowe. Nie mylić z tymi z inoxu czy stali
> nierdzewnej, bo te się nie nadają do niczego.

100/100

> [...]
> używam wrzosowej własnej roboty) pod strumieniem zimnej wody.
> Do mycia patelni nie używam żadnej chemii, wystarczy ostry zmywak i woda.

Mam i robię dokładnie to samo. Może tylko z tą różnicą, że patelnie (i
wok)jednak myję ciepłą wodą i to nawet bardzo gorącą. Potem szybko
osuszam, póki gorące. Te z surowej stali oraz zeliwne czasem natłuszczam
olejem.
Aha, najukochańsza to jednak żeliwna emaliowana.

Dieta przy stwardnieniu rozsianym
Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?
Gdyby ktoś chcial zmierzyć pH swojego chlebowego zakwasu lub pH swojego ciasta...
Błędy przy pieczeniu chleba pszennego
Jak się ma tycie i szczuplenie do E= mc kwadrat?