Jaki bezpiecznik

1. Data: 2008-05-11 08:49:48

Temat: Jaki bezpiecznik
Od: "Karol S" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Jest sobie instalacja elektryczna w mieszkaniu w bloku, dwa przewody, miedziane.
Zabezpieczenie przedlicznikowe - topikowy 25A. Obwód gniazdek zabezpiecza
wyłącznik nadprądowy (taki okrągły wkręcany) 10A, obwód łazienki 16A.

Z okazji, że mi wywala tą 10-tkę gdy włączę naraz piekarnik i czajnik (po 2kW
każdy), zastanawiam się nad wymianą tych bezpieczników na nowe dźwigienkowe i
ewentualnie jakieś drobne zmiany w okablowaniu.

Chciałem policzyć, jakie musi być zabezpieczenie przy danym poborze mocy. "Duże"
odbiorniki są praktycznie czysto oporowe (czajnik, piekarnik, termowentylator),
więc liczę 230V * 10A = 2300W, ewentualnie 230V * 16A = 3680W, maksimum 230V *
25A = 5750W.

Ale... praktyka wykazuje co innego. Podłączyłem pod 10-tkę obciążenie 3kW i
działa. Podłączyłem 4kW - wyłącza się. Podłączyłem pod 16-tkę 4kW, dołożyłem
jeszcze jeden, i jeszcze jeden, razem prawie 6kW, i działa.

Zastanawiam się czy to ja tu czegoś nie rozumiem, czy mam bezpieczniki popsute
(ale oba naraz?). No więc czy ktoś może ma jakiś pomysł jak to z tym jest?

Pozdrawiam
Karol

2. Data: 2008-05-11 09:23:17

Temat: Re: Jaki bezpiecznik
Od: Pan Marian <p...@m...paracelcus.net> szukaj wiadomości tego autora

Karol S pisze:
> [...]
> (ale oba naraz?). No więc czy ktoś może ma jakiś pomysł jak to z tym jest?

1. producenci podają parametr mocy na wyrost (np. czajnik elektryczny
1200W kupisz chętniej niż 900W) a organ certyfikujący nie sprawdza
poboru mocy lub sprawdza czy nie przekracza on podanego na tabliczce
znamionowej). Ma tu też spore znaczenie rzeczywiste napięcie w sieci,
można obliczyć spadek mocy przy spadku z nominalnego na np. 214V
2. bezpiecznik automatyczny może mieć różna charakterystykę,
najpopularniejsze są w wersji B. O ile pamiętam, bezpiecznik np B16
wytrzymuje prąd 16A + 13% nawet przez 120min a 16A + 100%
kilka-kilkanaście minut.
dokładniejsze informacje znajdziesz np na wykresie:
http://www.darvin.eu/u_4-1.html
3. Uważaj przy zwiększaniu obciążenia istniejącej instalacji. Przewody
mogą być za cienkie (od 19A powinien być już przekrój 2,5mm2) albo
utlenione, szczególnie w miejscach połączeń (w puszkach, gniazdkach) i
nieszczęście gotowe.
Pan Marian

3. Data: 2008-05-11 09:34:29

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 11 Maj, 10:49, "Karol S" <b...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
> (ale oba naraz?). No więc czy ktoś może ma jakiś pomysł jak to z tym jest?

Proste - urządzenia oporowe powszechnie używane mają dodatni
współczynnik oporności w funkcji temperatury tzn przy włączeniu ich
oporność elektryczna jest niewielka i dopiero pod wpływem rozgrzania
przepływem prąd oporność tez rośnie. To jest przyczyną zwiększonych
prądów w momenie załączenia i zadziałania zabezpieczeń.
Podobnie zjawisko jest przy rozruchu silników - prądy rozruchowe są
dużo większe niż po osiągnięciu obrotów znamionowych.

4. Data: 2008-05-11 09:39:52

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> (ale oba naraz?). No więc czy ktoś może ma jakiś pomysł jak to z tym jest?

Zauważ, ze powszechnie stosowane liczniki mają zazwyczaj zakres do 25A
prądu znamionowego, a to znaczy, że bez przekładników prądowych (nie
biorąc pod uwagę przekroju przewodów łączących sieci mieszkaniowej)
nie możesz używać odbiorników pobierających większy niż 25A prąd (lub
sumę prądów), bez ryzyka spalenia licznika.

5. Data: 2008-05-11 09:41:01

Od: Pan Marian <p...@m...paracelcus.net> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista pisze:

> [...]
> Podobnie zjawisko jest przy rozruchu silników - prądy rozruchowe są
> dużo większe niż po osiągnięciu obrotów znamionowych.
zastanawiałeś się kiedyś jaką wartość mają twoje odpowiedzi i co wnoszą
do tematu?
co praktycznie wynika z twojej odpowiedzi dla Karola? Że niby co ma
zrobić? zmienić odbiorniki na sterowane mikroprocesorem o równym poborze
prądu czy może skończyć studia z energetyki jądrowej?
wiesz do czego służy usenet?
plonk
Pan Marian

6. Data: 2008-05-11 09:43:38

Od: Wojtek Mantewka <w...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Karol S pisze:
> [...]
> (ale oba naraz?). No więc czy ktoś może ma jakiś pomysł jak to z tym jest?

Nie przejmuj się panslavistą, to erotoman gawędziarz. Zaraz rozpocznie
wykład od Mieszka I.
Pan Marian

7. Data: 2008-05-11 12:30:56

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 11 Maj, 11:41, Pan Marian <p...@m...paracelcus.net> wrote:

> [...]
> zrobić? zmienić odbiorniki na sterowane mikroprocesorem o równym poborze
> prądu czy może skończyć studia z energetyki jądrowej?

Wnoszą - są automaty przełączające gałęzie / odbiorniki przy zbyt
dużym obciążeniu.
Np. Przy załączeniu piekarnika (nie można przerwać wypieku ciasta)
odłącza bojler czy grzejnik przepływowy czy inne odbiorniki, których
odłączenie np. na godzinę nie przynosi istotnego ograniczenia komfortu
użytkownika nie zmuszając go do nadmiernych wydatków na przeróbki
instalacji.

Nie bądźcie pajacami. Nie odbieram wam chleba. Interbnet jest dostępny
dla wszystkich. Jezeli masz firme i chcesz złapać jelenia na
przebudowę instalacji załóż sobie stronę firmową, a nie smieć na
grupie dyskusyjnej niemerytorycznie.

8. Data: 2008-05-11 14:03:00

Od: "es_q" <e...@g...wytnij_to.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Zabezpieczenie przedlicznikowe - topikowy 25A. Obwód gniazdek zabezpiecza
> wyłącznik nadprądowy (taki okrągły wkręcany) 10A, obwód łazienki 16A.

Oczywiście 10 A dla zabezpieczenia kuchni gdzie jest kilka urządzeń
energochłonnych to za mało.
Bezpiecznik może być nap. 16 A lub nawet 20 A.
_I tu trzeba wziąc pod uwagę przekrój przewody,
często w blokach jest to 1,5 mm2_ czyli mały przekrój.

W warunkach" blokowych" trzeba wziąc pod uwagę i to, że nie można włączaś
zbyt wielu urządzeń jednocześnie.
Niestety... trzeba rozłożyć w czasie.
Mnie kilkakrotnie zawiodły jak piszesz:
" (taki okrągły wkręcany)"
wolę już te zwane przez ciebie "dźwigienkowe" czyli popularnie przez
elektryków zwane "eSy"

> [...]
> dźwigienkowe i
> ewentualnie jakieś drobne zmiany w okablowaniu.

cytat z jakiegoś poradnika:

"Proszę sprawdzić, czy nie są zaoksydowane połączenia bezpiecznika (przewody
na zaciskach i same zaciski, wstawka dolna [najczęściej]), a później dopiero
szukać dalej. Utlenione połączenia gniazd bezpiecznikowych są bardzo częstą
przyczyną zadziałania bezpiecznika przy prawidłowo pracującej instalacji."

I jescze jedno z praktyki;

Trzeba wiedzieć, że bezpieczniki topikowe stosowane jeszcze, ale już
wychodzące "z mody"
były odporniejsze na długotrwałe przeciązenia.
/to w zależności od charakterystyki/ natomiast te o których rozmawiamy są o
wiele bardziej wrażliwe na
przeciązenia i nawet w nazwie jak napisałeś mają "nadprądowe" ale ich dobór
jest, jak widac, trudniejszy.
Jeśli masz możliwośc wyłożenia dodatkowego obwodu / kabel z zabezpieczeniem/
do kuchni bo jesteś np przed remontem to radziłbym to zrobić.
Czasem istnieje możliwość podzielenia obwodu z tzw "pierścienia" na dwa
niezależne obwody,
(oczywiście z niezależnymi zabezpieczeniami).
jeśli zechcesz więcej info to pytaj.

9. Data: 2008-05-11 14:11:16

Od: "es_q" <e...@g...wytnij_to.pl> szukaj wiadomości tego autora

> najpopularniejsze są w wersji B. zastanawiam się czy te bezpieczniki o
> których pisze Karol,
mają jednakową chrakterystykę "B" lub "C"

10. Data: 2008-05-11 14:11:30

Od: "Karol S" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Marian pisze:

> [...]
> znamionowej). Ma tu też spore znaczenie rzeczywiste napięcie w sieci,
> można obliczyć spadek mocy przy spadku z nominalnego na np. 214V

Hmmm. Napięcie przy obciążeniu mogę zmierzyć, a do pomiaru prądu przemiennego to
już nie mam sprzętu, może sobie zafunduję...

> [...]
> wytrzymuje prąd 16A + 13% nawet przez 120min a 16A + 100%
> kilka-kilkanaście minut.
> dokładniejsze informacje znajdziesz np na wykresie:

Racja. To chyba główna przyczyna. Bezpieczniki mam takie stare wkręcane, o
charakterystyce raczej nieznanej, ale to by pasowało. Swoją drogą ciekawe te
wykresy. Wynika z nich że bezpiecznik 16A klasy B odłączy prąd w sensownym
czasie kilku sekund dopiero przy około 40-50A. I że bezpiecznik 16A klasy C
działa z grubsza tak jak 32A klasy B.

Ciekawe co na to bezpiecznik przedlicznikowy. Podobno bezpieczniki topikowe mają
sporą zwłokę w porównaniu z wyłącznikami nadprądowymi, w każdym razie gdy mamy
zwarcie, a gdy duże obciążenie to nie wiem.

> [...]
> mogą być za cienkie (od 19A powinien być już przekrój 2,5mm2) albo
> utlenione, szczególnie w miejscach połączeń (w puszkach, gniazdkach) i

Wydaje mi się że cała instalacja gniazdkowa jest na 2,5 ale się jeszcze upewnię.
Czy od 20A nie powinno być już przekroju 4mm?

Pozdrawiam
Karol

[spam] Bateria umywalkowa Deante Bratek satyna
Radiobudzik z projektorem i 2 alarmami - czy ktoś ma?
Jaka kosiarka elektryczna?
Petro się zintensyfikował
Wentylator - jaki wybrac?