Jaki to jaśminowiec?

1. Data: 2000-11-12 08:26:12

Temat: Jaki to jaśminowiec?
Od: ">>>Jeger<<<" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Mam problemy z identyfikacją pewnego jaśminowca. Rośnie sobie przy grobowcu
w starodrzewiu poniemieckiego parku. Niestety - mam do dyspozycji tylko
liście. Cechy charakterystyczne : liście ząbkowane, szerokojajowate. W
porównaniu z innym jaśminowcem ( o którym jestem przekonany, że jest
jaśminowcem wonnym) ząbki są bardzo regularne i zakończone bardzo wyraźnymi
wypustkami. Takich wyraźnych wypustek nie widziałem na innych jaśminowcach.
Poza tym blaszka liściowa jest delikatniejsza, cieńsza i bardziej
"rozprasowana". Ale najbardziej charakterystyczny jest brzeg blaszki. W
innych jaśminowcach, jakie widziałem w przydomowych ogródkach, nie
dostrzegłem takich dużych wcięć między ząbkami i takiej regularności.
Pozdrawiam.

2. Data: 2000-11-13 12:04:13

Temat: Re: Jaki to ja?minowiec?
Od: "Basia Kulesz" <b...@z...polsl.gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ">>>Jeger<<<" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Witam.
> Mam problemy z identyfikacj? pewnego ja?minowca.

Wg Senety ciężko się jest połapać w jaśminowcach, które były wielokrotnie
krzyżowane. Stąd też dla mieszańców zalecane jest używanie nie nazwy
gatunku, a rodzaju + odmiana.
Jeśli pytasz o nazwę, bo chcesz zafundować sobie taki w ogrodzie, to spróbuj
rozmnożyć samodzielnie - sadzonki zdrewniałe III (dokładna metoda na stronie
K.Maruińskiego na przykład) lub zielne VI/VII.

Pozdrawiam, Basia.

3. Data: 2000-11-13 17:46:28

Temat: Re: Jaki to jaśminowiec?
Od: ">>>Jeger<<<" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@z...polsl.gliwice.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8uoleq$4dl$...@z...polsl.gliwice.pl...

> [...]
stronie
> K.Maruińskiego na przykład) lub zielne VI/VII.

Zaglądałem do Senety, ale raczej wątpię, że mój okaz jest krzyżówką. Ponoć
identyfikacja jaśminowca po samych liściach jest wręcz nie możliwa i należy
się przyjrzeć kwiatom. Ale ja ich póki co nie posiadam, a rozpoznać muszę do
grudnia (pomińmy dlaczego). Podejrzewam, że jest to jaśminowiec omszony,
chociaż omszenie spodniej strony liści w tym przypadku nie jest chyba
większe niż u j. wonnego. I jestem w kropce. Ale dopnę swego i jeżeli
dostanę w przyszłym roku kwiaty w swoje łapy to grupę poinformuję.
A może ktoś wie jakie rośliny preferowali Niemcy przy dworskich grobowcach?
Dzięki. Pozdrowienia.

4. Data: 2000-11-13 18:30:11

Od: "Barbara Guzek" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> grudnia (pomińmy dlaczego). Podejrzewam, że jest to jaœminowiec omszony,
> chociaż omszenie spodniej strony liœci w tym przypadku  nie jest chyba
> większe niż u j. wonnego. I jestem w kropce. Ale dopnę swego i jeżeli
> dostanę w przyszłym roku kwiaty w swoje łapy to grupę poinformuję.
> A może ktoœ wie jakie roœliny preferowali Niemcy przy dworskich grobowcach?
> Dzięki. Pozdrowienia.
> Potwierdzam to co pisze Basia K. Dodam jeszcze, że panuje totalny bałagan w >
> nazewnictwie jaśminowców. Większość spotykanych u nas jaśminowców to
mieszańce j.wonnego, na rynku występują jako j.wonny lub j.panieński
("virginalis") Pod tymi dwiema nazwami można spotkać najróżniesze okazy, mocno
różniące się wyglądem od "autentyku". Obejrzałam moje jaśminowce na mateczniku.
Opis pasowałby do j.panieńskiego odm. "Schneesturm", który ma bardzo głęboko
wcięte ząbki (najgłębsze ze wszystkich j.) Nie są jednak zbyt regularne, nie
widzę też opisanych różnic w blaszce liśćiowej. Wątpię że twój jaśminowiec to
j.omszony. Wspomniałbyś chyba o nietypowej jak na j. wysokości krzewu? Na
marginesie, skąd pewność, że nie jest to mieszaniec? Pozdrawiam

5. Data: 2000-11-13 20:21:53

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik >>>Jeger<<< <z...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8ulj66$mcq$...@n...tpi.pl...
> Witam.
> Mam problemy z identyfikacją pewnego jaśminowca. [...] ( o którym jestem
przekonany, że jest jaśminowcem wonnym)
http://wiem.onet.pl/wiem/012be6.html
Pozdrawiam Jerzy
PS
Uważaj na UOP jeśli rozmnożysz a nie zgłosisz:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz roślin uprawnych, których odmiany wpisuje się do rejestru, wykaz
roślin uprawnych, których wpisanie do rejestru wymaga stwierdzenia
zadowalającej wartości gospodarczej, oraz wykaz roślin uprawnych, których
odmiany wpisuje się do rejestru bez stwierdzenia zadowalającej wartości
gospodarczej,
;-))))))))

6. Data: 2000-11-14 06:51:03

Od: "Barbara Guzek" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ;-))))))))
>
> Czyżby jakieś doswadczenia z drzewkami owocowymi i miłymi panami z Inspekcji
Nasiennej? Wracając do jaśminowca: nazwij go jakoś ładnie, np philadelphus
virginalis "Jeger" i mów, że to stara niemiecka odmiana, właśnie przez ciebie
odnaleziona. W temacie "jaśminowiec" panuje taki bałagan, że nikt nie
zaprotestuje

7. Data: 2000-11-14 14:30:29

Od: p...@n...com.pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Rozroznienie napewno nie bedzie stanowilo problemu.
Z tego co opisujesz moze to byc Philadelphuus coronarius pochodzi z Kaukazu
kwitnie na przelomie maja i czerwca z niego powstaly Hybrydy :Aureus"
"primmulineaeflorus" czy tez "Zeyheri"
Mam u siebie w ogrodzie Philadelphus Manteau d'Hermine o podwojnych
kwiatach i silnie pachnacych jest to Hybryda
Philadelphus-Lemoinei(P.coronarius x P.microphyllus)
Z gatunkow jest jeszcze P.pekinensis var.brachybotrys Prowincja Kiangsi
P.californicus var.lewisii Kalifornia
P.argyrocalyx N.Meksyk i Arizona
P.coronarius Wlochy i Kaukaz
P.inodorus Polnocna Karolina
i.t.d

--
Archiwum grupy dyskusyjnej pl.rec.ogrody
http://niusy.onet.pl/pl.rec.ogrody

8. Data: 2000-11-14 18:25:43

Od: p...@n...com.pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
ciebie
> odnaleziona. W temacie "jaśminowiec" panuje taki bałagan, że nikt nie
Basia wrote:
Tak sadzisz !! :-o.
Pozdrawiam,Boguslaw

9. Data: 2000-11-14 18:42:00

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bogusław Radzimierski <p...@n...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:001101c04e47$5b257580$801da0d4@ppp...
> [...]
> kwiatach i silnie pachnacych jest to Hybryda
> Philadelphus-Lemoinei (P.coronarius x P.microphyllus)
Philadelphus - 'Belle Etoile'
Philadelphus - coronarius 'Aureus'
Philadelphus - 'Manteau D'Hermine'
http://www.fragrantgarden.co.uk/acatalog/Fragrant_Ga
rden_Shrubs_9.html

http://www.dipbot.unict.it/orto/0185-1.html
> P.inodorus Polnocna Karolina
> i.t.d
http://www.ars-grin.gov/cgi-bin/npgs/html/splist.pl?
9236
W tym momencie zwątpiłem;
pozdrawiam Jerzy

10. Data: 2000-11-14 18:46:35

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Bogusław Radzimierski <p...@n...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:001501c04e68$3c6214c0$201ca0d4@ppp...
> Wracając do jaśminowca: nazwij go jakoś ładnie, np philadelphus
> ciebie
> Basia wrote:
> Tak sadzisz !! :-o.
> Pozdrawiam,Boguslaw
http://www.br.fgov.be/RESEARCH/COLLECTIONS/LIVING/LI
VCOL/l_hydran.html
... aż głowa boli, miałes rację tyle ich jest.
Pozdr Jerzy

Oplątwa brodaczkowata?
Ciekawe rośliny?
Studniarstwo