Jarmurz ... kto wie

1. Data: 2001-12-25 20:34:27

Temat: Jarmurz ... kto wie
Od: "Bob" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktos ma przepisy z wykorzystaniem jarmurzu. W sieci nie ma nic na ten
temat. Mamy spore ilosci tego warzywa ... i prawde mowiac nie wiadomo co z
nim zrobic.

Dzieki !!!

1. Data: 2001-12-25 20:35:58

Temat: Re: Jarmurz ... kto wie
Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Bob wrote:

> Czy ktos ma przepisy z wykorzystaniem jarmurzu. W sieci nie ma nic na ten
> temat. Mamy spore ilosci tego warzywa ... i prawde mowiac nie wiadomo co z
> nim zrobic.

jarmuż, inaczej ci się przypali :-))

Ja używam jarmuż wyłącznie w postaci gotowanej z kiełbaskami i schabem.
Pisałem paarę miesięcy temu na ten temat. Poszukaj googlem, powinno być w
archiwum.
Jarmuż nadaje się też jako jarzyna do gęsi. Po Brandenbursku.

Waldek

1. Data: 2001-12-25 21:03:23

Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

"Bob" <b...@i...pl> a écrit dans le message news:
3c28e236$...@n...vogel.pl...
> Czy ktos ma przepisy z wykorzystaniem jarmurzu. W sieci nie ma nic na ten
> temat. Mamy spore ilosci tego warzywa ... i prawde mowiac nie wiadomo co z
> nim zrobic.

Niestety, literowki i inne bledy ortograficzne drogo kosztuja na i-necie...
Jarmuz sie jada na tysiace sposobow (a Google daje 300 odpowiedzi-))))

Ja robie pod beszamelem (j. obgotowac, zalac beszamelem, posypac tartym
serem, zapiec)

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2001-12-25 21:10:46

Od: <b...@n...se> szukaj wiadomości tego autora

> Czy ktos ma przepisy z wykorzystaniem jarmurzu. .....
-----------------
W Szwcji jest to jarzyna wigilijna, szczegolnie na poludniu w Skanii. Ja za tym
nie przepadam ale tu sie to czesto robi i mam kilka przepisow:

Zapiekanka
50 dkg jarmurzu bez lodyg
1 cebula
2 zabki czosnku
3 jajka
0,5 szklanki smietany kremowki
0,5 szklanki startego sera
1 lyzka masla
sol, pieprz i galka muszkatulowa

Jarmurz zalac wrzatkiem. Odcedzic i wycisnac nadmiar wody. Posiekac i podsmazyc
cebule z czosnkiem. Wmieszac jarmurz i smazyc kilka minut. Ubic jajka ze
smietana, wmieszac ser (zostawic troszke na posypanie). Posmarowac zaroodporne
naczynie maslem wlozyc jarmurz z pomieszany z jajami/smietana. Posypac reszta
sera. Zapiekac 20 minut w 200 stopni.

Zupa z jarmurzu
50 dkg jarmurzu
1 lyzka masla
3 lyzki maki
1 litr buljonu ( z kostki np Knorr)
0,5 szklanki smietany
0,5 lyzeczki soli
2 szczypty startej galki muszkatulowej
troche posiekanego szczypiorku
Rozpuscic maslo w garnku, dodac make i zalac buljonem. Dodac smietane i
posiekany jarmurz. Gotowac kolo 10 minut.Doprawic sola i galka muszkatulowa,
posypac szczypiorkiem. Podawac z polowkami ugotowanego na twardo jajka.

Jarmurz a la szpinak
50 dkg jarmurzu
1,5 szklanki mleka
1 kostka buljonu
2 lyzki oleju
2 lyzki maki
sol i pieprz
Posiekany jarmurz zagotowac z mlekiem i kostka. Rozmieszac olej z maka i
wmieszac do jarmurzu z mlekiem. Gotowac kilka minut mieszajac. Posolic i
popieprzyc.

smacznego
baska

1. Data: 2001-12-25 21:22:46

Od: "Rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

ze strony www.puszkkka.vege.pl:

budyn z jarmuzu
===========
Składniki:
jarmuż
3 jajka
namoczona w mleku bułka
grzanki z 2 bułek grahamek
sól i pieprz
Przepis:
ugotowany jarmuż przecieramy, dodajemy namoczoną w mleku bułkę (nie
odciskamy), 3 żółtka, grzanki z bułek pokrojonych w kostkę i pianę z białek.
doprawiamy. mieszamy razem, gotujemy na parze. podajemy budyń gorący, polany
masłem.
Wskazówki i uwagi:
Z jarmużu można przyrządzić też jarzynkę podobną do szpinaku: wybieramy
tylko listki środkowe, parzymy je i gotujemy w słonej wodzie. Odcedzamy,
siekamy drobno. Robimy zasmażkę z łyżki masła i pół łyżki mąki,
rozprowadzamy 0,5 szklanki mleka. Wkładamy jarmuż, doprawiamy solą i cukrem
i dusimy kilka minut. Jarmuż dobry jest z jajkami sadzonymi.

ciecierzyca z jarmuzem
================

Składniki:
ciecierzyca z puszki (1 puszka) albo ugotowana (1 szklanka) - ta z puski
dobrze opłukac, a jak sie samemu gotuje to namoczyc wczesniej;
4 ziemniaki na frytki;
jarmuz dobrze opłukac i poodrywac liscie od łodygi;
sok pomidorowy kupny albo swojej roboty;
kolendra, sol, pieprz, curry;
Przepis:
jarmuz gotowac na parze około 15 do 20 minut.
frytki usmazyc, odsaczyc tłuszcz.
do garnka wlac olej wrzucic koledre, sol, pieprz i curry (MASALA), wlac sok
pomidorowy pomieszac, dodac ciecierzyce, frytki i ugotowany jarmuz i pare
minut pogotowac ale mieszajac.

jarmuz z makaronem i tofu
==================

Składniki:
jarmuż - jeden, dorodny
makaron - 150-250 g
tofu - 300g
oliwa
sos sojowy
sól i pieprz
ew. gałka muszkatałowa, olej sezamowy, kolendra
Przepis:
z jarmużu poobcinac liscie, umyc je starannie i pokroic lub porwac na
kawalki. kilka malutkich lisci zostawic do przybrania. reszte zalac na kilka
minut wrzatkiem - szybciej sie ugotuja.
wiekszosc wody odlac, zostawic tyle, zeby sie nie przypalalo, wlac oliwy,
dusic na malym ogniu 15 min.
w tym czasie ugotowac makaron, a tofu pokroic w kostke (o boku tak gdzies
1-1,5 cm) i sowicie skropic sosem sojowym, przemieszać.
po 15 minutach jarmuz powinien byc gotowy. wrzucamy do niego makaron i tofu,
doprawiamy. jesli chcemy pokombinowac ze smakiem dodac kminku lub galki lub
oleju sezamowego, ale z tym ostatnim uwazac, bo choc daje rewelacyjny
aromat, jest mocny i w zbyt duzej ilosci tylko popsuje smak.
jeszcze chwile gotujemy.
i gotowe! nakladamy na talerze, przyozdabiamy pozostawionymi liscmi i
smacznego! :)

jarmuz zasmazany
============

Składniki:
800 g jarmuzu
1 mala cebula
maka
kilka lyzek mleka
bulion z kostki
zabek czosnku
pol szkl. smietany
Przepis:
jarmuz ugotowac w osolonym wrzatku przez 8 min., odcedzic. cebule zeszklic
na oleju, oproszyc maka, zalac kilkoma lyzkami mleka. zasmazke cebulowa
rozprowadzic wywarem z gotowania lub bulionem z kostki, dodac jarmuz,
zmiazdzony zabek czosnku i smietane.

surowka z jarmuzu
============

Składniki:
4 głowki jarmuzu
2 zielone ogorki
2 jabłka
sok z cytryny
smietana
przyprawy : sol ,pieprz i odrobina cukru.
Przepis:
ogorki obrac ze skorki i pokroic w plastry (mozna wczesniej troche posolic).
jabłka obrac i zetrzec na grubej tarce.
jarmuz dobrze umyc i drobno pokroic.
wymieszac, dodac przyprawy oraz sok z cytryny i smietane

szak z jarmuzem
===========

Składniki:
ziemniaki
jarmuz
przyprawy (curry lub inne)
Przepis:
na patelnie tluszcz, przyprawy moze byc to tylko curry ale mozna inne dodac,
potem wrzucic ziemniaczki pokrojone wczesniej w kosteczke, podsmazyc,
mieszac aby sie nie przypalilo. Jarmuz dobrze umyc i pokroic dodac i mozna
troche wody wlac, przykryc podusic. smacznego

Ciasto, ktore zapamietam do konca zycia
Zyczenia
O barszcu grzybowym..
Re: O barszcu grzybowym..