Jeszcze o agresji.

1. Data: 2003-05-14 10:44:49

Temat: Jeszcze o agresji.
Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przeczytałam gdzieś ostatnio ze zdumieniem, że naukowcy coraz bardziej
skłaniają się do tezy, iż ludzka agresja jest skłonnością, która pojawiła
się w toku naszej ewolucji.
Ze zdumieniem, bo uważałam to raczej za oczywiste.
Okazuje się jednak, że jeszcze do niedawna pokutowało przekonanie o
spokojnej egzystencji łagodnego troglodyty, wymyślonego przez J.J.Rousseau a
nie model T.Hobbesa: "homo homini lupus est".
W 1940r. jedna z bardziej wpływowych antropolożek tego okresu M.Mead
głosiła, że "wojna jest jedynie ludzkim wynalazkiem a nie żadną biologiczną
koniecznością".
W 1986r. podobne poglądy przedstawiła pod patronatem UNESCO międzynarodowa
grupa uczonych redagując "Sewilskie oświadczenie na temat przemocy".
Nawet K.Lorenz, w latach 60-tych głosił już wprawdzie, że wewnątrzgatunkowa
agresja ma swoje ewolucyjne podłoże w instynkcie terytorialności, uważał
jednak, iż u większości zwierząt tą skłonność do przemocy ogranicza instynkt
samozachowawczy co powoduje, że agresja ta jest zrytualizowana i mniej
zabójcza.
Zastanawiające, że tak z gruntu błędne poglądy miały tak długi żywot i nie
zostały zweryfikowane mimo, że przeczyła temu choćby nawet pobieżna
obserwacja, nie wspominając już o profesjonalnych badaniach.

Bacha.

1. Data: 2003-05-14 10:48:05

Temat: Re: Jeszcze o agresji.
Od: "zielsko" <4zielsko@USUN_TOhoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 03-05-14 użytkownik Bacha napisał :

Hehe odwolujac sie do madrosci ludowej : Prawda w oczy kole.
zielsko

--
www.fotozielsko.prv.pl

Non Nobis Solum Sed Toti Mundo Nati

1. Data: 2003-05-14 11:01:03

Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "zielsko" napisał w wiadomości

> Hehe odwolujac sie do madrosci ludowej : Prawda w oczy kole.

Myślę, że niemałą rolę odgrywała także tzw. poprawność polityczna jak i
humanizacyjne aspiracje człowieka.

Bacha.

1. Data: 2003-05-14 11:05:23

Od: Paweł Niezbecki <t...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bacha
<b...@p...onet.pl>
b9t6kr$dah$...@f...acn.pl:

> Przeczytałam gdzieś ostatnio ze zdumieniem, że naukowcy coraz bardziej
> skłaniają się do tezy, iż ludzka agresja jest skłonnością, która pojawiła
> się w toku naszej ewolucji.
<snip>

Dodajmy, że być może już w toku ewolucji wspólnych przodków ludzi i
szympansów (bardzo przepraszam za ten wulgaryzm :).

Przejawy agresji szympansów przypominają zachowania ludzkie. W podnieceniu
wyżywają się bez żadnej potrzeby na słabszych (samicach i małych), prowadzą
też między sąsiadującymi grupami coś w rodzaju wojen, w czasie których
dopuszczają się między innymi kanibalizmu.
(Jane Goodall "Przez dziurkę od klucza")

P.

1. Data: 2003-05-14 11:05:40

Od: "tren R" <t...@2...antiszpamior.pl> szukaj wiadomości tego autora

gdzie strumyk płynie z wolna <news:b9t6kr$dah$1@foka1.acn.pl>
siedziała baba polna <Bacha> i tak gadała:

> Zastanawiające, że tak z gruntu błędne poglądy miały tak długi żywot
> i nie zostały zweryfikowane mimo, że przeczyła temu choćby nawet
> pobieżna obserwacja, nie wspominając już o profesjonalnych badaniach.

teoria znakomicie usprawiedliwia poczynania wszelkiej władzy.
więc jej praktyczne zastosowanie umacnia wiarę. byt okreslił świadomość.

--
trener is´dzia bob mohylew na klaczy

http://trener.blog.pl

1. Data: 2003-05-14 11:17:11

Od: "zielsko" <4zielsko@USUN_TOhoga.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 03-05-14 użytkownik Bacha napisał :

> Użytkownik "zielsko" napisał w wiadomości

> Myślę, że niemałą rolę odgrywała także tzw. poprawność polityczna jak
> i humanizacyjne aspiracje człowieka.

Dokladnie.
Mysle ze to kwestia podejscia i konsekwencji sposobu myslenia.
Ze stresem bylo to samo.
Pozdrawiam.
zielsko

1. Data: 2003-05-14 11:19:04

Od: "tren R" <t...@2...antiszpamior.pl> szukaj wiadomości tego autora

gdzie strumyk płynie z wolna <news:b9t7ri$g7e$1@news2.ipartners.pl>
siedziała baba polna <tren R> i tak gadała:

> teoria znakomicie usprawiedliwia poczynania wszelkiej władzy.
> więc jej praktyczne zastosowanie umacnia wiarę. byt okreslił
> świadomość.

ps. jesli sie nie zorientowałas - to źle zrozumiałem twojego posta
za co z dołu przepraszam ;-D

--
komu w drogę
temu pomogę

http://trener.blog.pl

1. Data: 2003-05-14 11:38:24

Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Paweł N. napisał w wiadomości news:b9t7v4$4j9$1@nemesis.news.tpi.pl...

[...]
> [...]
> dopuszczają się między innymi kanibalizmu.
> (Jane Goodall "Przez dziurkę od klucza")

W 1974r. w tanzanii w Parku Narodowym Gombe J.Goodal zaobserwowała, że grupa
szympansów rozdzieliła się na dwie społeczności i rozpoczęła się pomiędzy
nimi regularna wojna, w wyniku której jedna z tych społeczności została
ostatecznie zgładzona. Tu mógł istotnie, jak chce K.Lorenz, działać instynkt
terytorialny potęgujący agresję poprzez np. nadmierne zagęszczenie
osobników, oraz warunki terenowe nie pozwalające na oddalenie się pokonanej
grupy.
Podobne wojny zaobserwowano wśród stad pawianów.
Ale obok "agresji terytorialnej" obserwuje się także wiele innych.
Wśród drapieżników np. gdy jeden samiec usiłuje przejąć harem innego. Można
określić jako agresję będącą wynikiem "zazdrości seksualnej". Po przejęciu
zwycięski samiec uśmierca potomstwo poprzednika, zwiększając tym samym
szanse przeżycia własnego. Mamy także agresję ze strachu gdy nie ma szans
ucieczki. Mamy agresję przy podziale zdbyczy, agresję ustalającą hierarchię
etc.
Uzbierałoby się tego trochę.

Bacha.

1. Data: 2003-05-14 11:45:11

Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tren R napisał w wiadomości news:b9t7ri$g7e$1@news2.ipartners.pl...

> teoria znakomicie usprawiedliwia poczynania wszelkiej władzy.
> więc jej praktyczne zastosowanie umacnia wiarę. byt okreslił świadomość.

"Wykorzystywanie nauki do doraźnych celów politycznych jest o tyle
niebezpieczne, że nie można wierzyć w jej "wierność sprawie". Nauka bowiem
nieustannie się weryfikuje i to, co dziś jest faktem naukowym, jutro może
nim nie być."
/Krzysztof Szymborski/

Bacha. ;)

1. Data: 2003-05-14 11:56:27

Od: "Bacha" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tren R napisał w wiadomości news:b9t8kp$gmd$1@news2.ipartners.pl...

> ps. jesli sie nie zorientowałas - to źle zrozumiałem twojego posta
> za co z dołu przepraszam ;-D

Starałam się aby niósł w miarę uniwersalne treści. ;)
Z cyklu: "dla każdego cóś miłego".
A w czym tkwił ten Twój chaczyk?

Bacha.

Czlowiek jako system - jakie ksiazki
Co psycholg sądzi o glosolalii i charyzmatykach?
nowy lek z nowej grupy SARI
coś z branży
biorytmy partnerskie