Kamienie kałowe

31. Data: 2003-02-06 03:06:02

Temat: Re: Kamienie kałowe
Od: "Maciej Jędrzejko" <m...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jelito to rodzaj gietkiej, ruchomej, kurczącej się nieustaniie, rury o
dość
> SZEROKIM przekroju,

Widziałeś kiedys jelito????? jaki szeroki jest przekrój jelita cienkiego? a
jaki grubego ? a jaki bańki odbytnicy, jaki jest minimalny a jaki w
megacolon spasticum?

> Kamienie nerkowe i żółciowe to zupełnie inna sprawa, ściśle związana z
> budową tych narządów. Przykładowo pęcherzyk żółciowy, kurczliwy twór o
dużym
> świetle ("woreczek")

Widziałeś kiedyś pęcherzyk???? ile cm ma jego swiatło? jak wyglada zapalenie
pęcherzyka?

>łączący się cieniutkim przewodem ze światłem

Widziałeś kiedyś ten przewód???? jak wyglada kiedy zatka sie kamieniem
"który nie ma szans sie prze niego przecisnąć?"

> nie mają szans przecisnąć się przez ten przewodzik

A słyszałeś kiedyś o ostrym żółciopochodynym zapaleniu trzustki? Słyszaleś o
kolce żółciowej?

> Powstawanie tych "kamieni" - twardych mas kałowych - nie ma nic wspólnego
> powstawaniem kamieni w pęcherzyku żółciowym czy w nerkach.

Jestes pewien?????

> Wydaje mi się że to trochę rozjaśniło temat ?
> Bardzo chętnie dzielę się wiedzą, z osobami pragnącymi poznać "tajniki"
> medycyny.

Nie dziel sie więcej swoja wiedzą bo jej nie masz...

* * *
Kamienie kałowe czesto udaje sie wybadać per rectum, w medycynie nie ma
rzeczy nie mozliwych - byc moze ktos, gdzies, kiedyś wyhodował sobie 20 kg
kamień - kto wie? na pewno nie jest to reguła, kamyki kałowe najczęsciej
mają od kilku mm do kilku cm. Sa niebezpieczne - mogą powodować niedrożnośc
jelit z zatkania, wgłobienia itp, zapalenia uchyłków, zapalenie wyrostka
robaczkowego, mogą być przyczyną silnych dolegliwości bólowych w okolicy
odbytu kiedy stają sie mechaniczna przeszkodą podczas defekcji. Często dają
sie usunac dopiero palcem per rectum bo zwieracz odbytu mimo parcia często
nie moze ich przepuścić. Czyszczenie okrężnicy to zabieg wykonywany
rzeczywiscie w sanatoriach pod konktrolą lekarzy oraz w salonach odnowy
biologicznej (bałbym się chyba ze jest tam lekarz), sprawa nieprzyjemna,
droga ale daje duża ulgę pacjentom.

Przyczyny powstawania kamieni są różne, nie do konca jasne, postuluje sie
między innymi udział własnie nieprawidłowego wydzielania zółci, czasem za
kamyki kałowe bierze się kamyki żółciowe które przedostały się do jelita na
skutek perforacji pozapalnej pęcherzyka (objawy kliniczne!) do jelita lub
przciśnięcia sie przez "cienki przewód" (objawy kolki zółciowej) Często
przyczyną sa przewlekłe zaparcia (szczególnie u kobiet naduzywających
srodków przeczyszczających), siedzący tryb zycia, stosowanie odwadniaczy
(herbatki, srodki przeczyszczające). Zasadniczo zastój/spowolnienie pasażu
kału w jelicie sprzyja powstawaniu kamieni - mozna sie więc spodziewac
kamyków u ludzi odwodnionych, obłożnie chorych (brak ruchu), głodujacych,
stosujacych dietę ubogoresztkową (mało błonnika=celulozy), także u
tyłych - ale czasem u zupelnie "normalnych" :) Czasem spotyka sie kamienie
u kobiet ciężarnych, które maja załozony pessar (krązek).

Szczegółowej wiedzy i odpowiedzi nalezy szukać u proktologów i
gastroenterologów oraz chirurgów.

Maciej Jędrzejko
_________________________________
"Słowa znaczą a niedomówienia szkodzą
- szczególnie te wypowiedziane publicznie".

www.banana.szanty.pl

32. Data: 2003-02-06 03:08:22

Od: "Maciej Jędrzejko" <m...@N...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> megacolon spasticum?

nie spasticum tylko toxicum miało być...

Maciek

33. Data: 2003-02-06 06:59:21

Temat: Re: Odp: Kamienie kałowe
Od: "Juanito" <j...@k...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tinue" <t...@w...tlen.pl> napisał w wiadomości

> O winpocetynie zwłaszcza.

Droga Tinue,
ja tak niesmiało zapytam...ile Ci wyszło IQ ? Bo nie wiedziałem, że do tak
zacnych i starnnie respondentów trza pisać po prostu: koń to koń, a płot to
płot :-)
Zatem w Twoim przypadku vinpocetina tez nie zaszkodzi...

Juanito

34. Data: 2003-02-06 07:05:01

Od: "Juanito" <j...@k...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Klaudia Zybert" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> wnioski na temat mojego doswiadczenia zyciowego. Wczesniej byla rozmowa o
> tym co mozna znalezc w czlowieku po jego rozkrojeniu. Ja napisalam wiec,
ze
> owszem...

> ... jest cos takiego jak kamienie kalowe (milo, ze sie ze mna zgadzasz w
> powyzszym zdaniu :-)
>
> i nie odwracajcie kochani ludzie kota ogonem, rozważając czy jest
>
> No wiesz, te wszystkie odnowy biologiczne opieraja sie wlasnie na
> wyplukiwaniu dosc regularnym tego, jak to ladnie ujales, swinstwa.
Wysnuwam
> [...]
> od upodoban do szlauchow ;-))))
>
> Klaudia
>
> PS. Wszystko zalezy od punktu widzenia i tego jak dokladna jest wiedza...
> Caly czas chodzi mi po glowie przyklad (z ktorym sie ostatnio spotkalam)
> dotyczacy czerniaka. Wielu ludzi boi sie poddac operacji, poniewaz
> uslyszeli, ze jak sie ruszy czerniaka, to juz koniec. Prawda? A, to juz
> zalezy... bo jesli sie go ruszy wykonujac biopsje (co byloby bledem w
> sztuce) to rzeczywiscie, moze sie rozsiac. Ale "ruszenie" go podczas
> operacji to jest zupelnie co innego, tylko ludzie sobie przekladaja, bo

Klaudio ! Imię Twe jest równie eleganckie jak odpowiedź,
i wymawiając je cichutko już grzeszę myslą :-)

Pozdrawiam serdecznie
Juanito

35. Data: 2003-02-06 08:00:47

Od: "Juanito" <j...@k...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maciej Jędrzejko" <m...@N...wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> u kobiet ciężarnych, które maja załozony pessar (krązek).
>
> Szczegółowej wiedzy i odpowiedzi nalezy szukać u proktologów i

Wielkie dzięki Panie Macieju za ten świetny post,
już myslałem, żem sam na tym świecie, znikąd pomocy i zginąć przyjdzie ze
zgryzoty. A przecież wszystko juz było, tymczasem na tej liście okazuje się,
że to co znane od wieków (pierwsze opisy zatorów kałowych maja ok. 3000 lat-
w Chinach oczywiście) w Polsce jest egzotyczne i warte przesmiewek...
Panski tekst, jak kiedys husaria wpadł na listę i po nim chyba wreszcie
nastapi cisza, no być może zaszeleszczą
u bardziej ambitnych osobników kartki poradników z fizjologii :-) w co
jednak wątpię...
Ten rodzaj dysfunkcji jest bardzo powszechny, ale temat dla pacjentów
trudny, stąd bardzo trudno go dostrzec. Trzeba pytać wprost; słynne kiedys
pytanie szpitalne "stolec był ?" nabiera w dzisiejszej cywilizacji nowego
znaczenia. Siedzacy tryb zycia, stresy, leki np. beta-blokery i nieszczęsny
propanolol, niewłaściwa dieta... no i moda na obnizanie poziomu
cholesterolu, z którym układ wydalniczy coś musi zrobić, powoduje znaczne
obniżenie sprawności
wydalniczej organizmu. Ponieważ moda na taki niefizjologiczny tryb zycia
przyszła z Zachodu, tam zabieg płukania jelit jest bardzo powszechny (no, w
pewnych sferach) i uważany za rodzaj zabiegu kosmetycznego.
U nas uwazany jest za dziwactwo...

Pozdrawiam serdecznie
Juanito

36. Data: 2003-02-06 08:00:54

Od: Tinue <t...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Juanito" <j...@k...onet.pl> napisał/a:

> [...]
> a płot to płot :-)
> Zatem w Twoim przypadku vinpocetina tez nie zaszkodzi...

Drogi Juanito,
Ja tak nieśmiało zapytam -- od kiedy to winpocetynę stosuje się u zdrowych
ludzi? I jak się to ma do kamieni kałowych? Czy może była to dyskretna
aluzja do osób, które wyśmiały te mercedesy wśród szlauchów, żeby sobie
mózg dokrwiły?

Drogi Juanito,
Odpowiem, że testów IQ nigdy nie robiłam, znam bowiem genezę tych testów,
wymyślonych przez francuskiego nauczyciela celem sprawdzania braków w
edukacji jego podopiecznych -- nie wydaje mi się, żeby cokolwiek i
komukolwiek udało się tym zmierzyć. Lubuję się w naukach _ścisłych_ i nie
opieram się na danych "z sufitu".

Drogi Juanito,
O lekach, które by mi się przydały będą decydowali lekarze medycyny, którzy
są na bierząco. Polecam cotygodniową lekturę mp.pl -- i pamiętaj, że jeśli
walisz kulą w płot, to użycie armaty na nic się zdaje.

Tinue

37. Data: 2003-02-06 08:07:26

Od: "Juanito" <j...@k...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> ludzi? I jak się to ma do kamieni kałowych? Czy może była to dyskretna
> aluzja do osób, które wyśmiały te mercedesy wśród szlauchów, żeby sobie

TAAAK ! Tinue zgadła :-)

> [...]
> edukacji jego podopiecznych -- nie wydaje mi się, żeby cokolwiek i
> komukolwiek udało się tym zmierzyć. Lubuję się w naukach _ścisłych_ i nie

O dziwo całkowicie się zgadzam w tej kwestii :-)

> [...]
> są na bierząco. Polecam cotygodniową lekturę mp.pl -- i pamiętaj, że jeśli
> walisz kulą w płot, to użycie armaty na nic się zdaje.

Dobra; zmieniam na tanakan. Zapewniam, ze jestem na bieżąco. Co do armat, to
też :-)

Juanito

38. Data: 2003-02-06 08:23:47

Od: Tinue <t...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Juanito" <j...@k...onet.pl> napisał/a:

> Dobra; zmieniam na tanakan.

Lepiej Passibil [1]. Ale i tak nie skorzystam, nie mam (odpukać) takich
problemów.

Tinue, [1] Passiflora officinalis czyli żona lekarza ;-)

39. Data: 2003-02-06 08:30:45

Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 6 Feb 2003 04:06:02 +0100, Maciej Jędrzejko wrote:

> [...]
> jelit z zatkania, wgłobienia itp, zapalenia uchyłków, zapalenie wyrostka

Jedna uwaga: Dyskusja pierwotnie nie dotyczyła kamieni kałowych, a tego,
że pewien pan o nazwisku przypominającym zółty stop metali kolorowych
zaleca płukanie okrężnicy jako panaceum na niemal wszystko.
Nie ulega wątpliwości, że w jelitach mogą sie osadzać różne 'depozyty' i
mieć postać mniej lub bardziej spoistych złogów; w większości przypadków
nie są to jednak kamienie kałowe sensu stricto. Kwestią do ewentualnej
dyskusji jest to, czy takie depozyty mogą mieć szkodliwy wpływ na ogólny
stan zdrowia człowieka (a wg obecnego stanu wiedzy medycznej
(podręczniki i publikacje w indeksowanych czasopismach) IIRC nie ma na
to danych), a także, czy płukanie jelita ma sens jako zabieg
profilaktyczny / leczniczy (IMHO nie ma), a także czy istnieją inne,
mniej inwazyjne i korzystniejsze dla człowieka jako całości metody
ewentualnego zmniejszenia ich ilości (IMHO są).
Jeśli ktokolwiek z Was - orędowników płukanek - ma jakiekolwiek
wiarygodne informacje (wiarygodność - ponieważ to grupa medyczna -
zdefiniujmy jak powyżej (podręcznik akademicki / publikacja w porządnym
'dżurnalu')) - niech poda żródło. Chetnie się czegoś nowego nauczę.
Jesli jednak takich danych nie ma - a o ile wiem nie ma - to większość
tego, co do tekj pory napisano można uznać za bicie piany niestety.
Łącznie z moimi wypowiedziami.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)

40. Data: 2003-02-06 08:35:07

Od: "Juanito" <j...@k...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tinue" <t...@w...tlen.pl> napisał w wiadomości

> Lepiej Passibil [1]. Ale i tak nie skorzystam, nie mam (odpukać) takich
problemów.

Passibil powoduje taki dziwny stan drażliwości; niby człek jest " na
chodzie", ale jakis taki wczorajszy...

> Tinue, [1] Passiflora officinalis czyli żona lekarza ;-)

Ci lekarze to maja ładne żony :-) Wiem to z obserwacji....

Pozdrawiam serdecznie (polecam nalewkę z sedecznika)

Juanito

Jak opoznic lysienie ???
Prostowanie przegrody nosowej
problem ze skórą