Kaqlorie z innej strony

1. Data: 2000-04-08 09:19:11

Temat: Kaqlorie z innej strony
Od: "Jacenty" <j...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dla tych co chcą się odchudzać nie tylko na diecie optymalnej, podam
kilka ciekawostek na temat kalorii i zasad ich spalania. Wiadomości te
pochodzą z podręcznika studentów AWF z lat 70. Nie mam już tej książki, ale
mogę jej tytuł w razie potrzeby odnaleźć. Temat mi
się przypomniał, bo znalazłem swoje stare notatki sprzed kilku lat.

Energię którą zużywamy można podzielić na dwa rodzaje: tzw przemiana
podstawowa, tzn energia zużywana na procesy życiowe w stanie spoczynku, np u
człowieka leżącego całą dobę. Jest to energia zużywana na oddychanie i
przemianę materii. Do tego dojdzie trawienie, ale to za chwilę.
Druga część zużywanej energii to ta którą wydatkujemy na aktywność ruchową
i intelektualną.
Przemianę podstawową obliczamy następująco:

Kobiety:
665,09 + 9,56 x waga + 1,85 x wzrost - 4,67 x wiek = kcal/dobę
Mężczyźni
66,47 + 13,75 x waga + 5 x wzrost - 6,75 x wiek = kcal/dobę

Uwagi: 1. Wzrost cały w cm (np 175, a nie tylko to co ponad 100)
2. Nie było zaznaczone waga należna, a więc chyba chodzi o aktualną
3. Te współczynniki są dość dziwne, ale takie są i w różnicy o cały
rząd wielkości u kobiet i mężczyzn się NIE pomyliłem.

Na przemianę podstawową, ma wpływ to co jemy. I tak np. trawienie w
przypadku jedzenia samych białek, zwiększa przemianę podstawową o 40 %!!!,
tłuszczy o 10-14%, a węglowodanów o 6 %.
Oczywiście tak nikt nie je, więc średnio przyjmuje się 10 %. Te 10 % było
na pewno liczone dla żywienia korytkowego. W naszym przypadku na moje oko
można przyjąć jakieś 12 %.
Wyjaśnia to dla czego dobrze się chudnie na diecie białkowej. Samo
trawienie białka zużywa dużo energii. Sam to kiedyś doświadczyłem. Jadłem
same chude mięsa i twarożek do oporu. Nie ćwiczyłem, a schudłem. Młody wtedy
byłem, więc przeżyłem i nerki i wątroba mi nie wysiadły.
Wyjaśnia to również jedną z przyczyn, dla czego węglowodany są tak
tuczące.
Jak to sobie wyliczymy i dodamy przemianę na czynności ruchowe i
intelektualne, to można obliczyć zapotrzebowanie całkowite. Przypomnę, że w
1 kg naszej tkanki tłuszczowe jest 7000 kcal. Aby zgubić ten 1 kg, trzeba
uzyskać niedobór 7000 kcal.
Dodam, że przez tydzień katowałem się dokładnym ważeniem i liczeniem
tego co jem, oraz ważeniem siebie i efekt potwierdził powyższe wzory z około
14 % błędem. Myślę więc, że jest to prawidłowe podejście.
Podam jeszcze orientacyjne wydatki energii na różne czynności:
Liczone jest to dla człowieka o wadze 70 kg. w czasie 1 godziny.
Siedzenie - 4,8 kcal
Stanie luźne - 8,3
Stanie na baczność - 25,0 (ciekawe co?)
Odpoczynek w łóżku - 9,0
Marsz 3,6 km/h - 145
Marsz 6 km/h - 283
Bieg płaski 523
Rower 9 km/h 193
Rower 15 km/ h 313
Rower 22 km/h 571
Rower 15km/h pod wiatr 600 (nie znam siły wiatru :-) )
Praca 1000 kgm (kg metry) 592
Praca umysłowa 8 (szkoda że tak mało :-(( )
Pisanie 20
Czytanie głośne, szycie ręczne 30
Zajęcia domowe - sprzątanie 90 -170
Dyrygowanie 40-90
Oczywiście są to dane orientacyjne, ale łącznie z wcześniejszymi
wyliczeniami, daje to obraz, dla czego chudnięcie nie jest takie łatwe.
Szybkie efekty chudnięcia szczególnie na początku, tłumaczyć należy
znacznym ubytkiem wody, która jest gromadzona w tkance tłuszczowej.
Miłej zabawy
Jacenty

2. Data: 2000-04-08 20:35:00

Temat: Re: Kaqlorie z innej strony
Od: "Adamus" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacenty napisał(a) w wiadomości: <8cmts5$c0l$1@aquarius.webcorp.com.pl>...

>Siedzenie - 4,8 kcal

Coz, zalecam dyrygowanie, jadac na rowerze pod wiatr...

Adam B.

3. Data: 2000-04-09 19:32:21

Od: "JDA" <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jacenty <j...@r...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8cmts5$c0l$...@a...webcorp.com.pl...
> [...]
> Szybkie efekty chudnięcia szczególnie na początku, tłumaczyć należy
> znacznym ubytkiem wody, która jest gromadzona w tkance tłuszczowej.
Jestes swietnym matematykiem ja bez liczenia w ciagu tygodnia schudlam 3kg
jedzac na obiad i kolacje "Zupe Kwasniewskiego" .
Asia
Miłej zabawy

4. Data: 2000-04-11 07:54:24

Od: "Jadarek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[ciaaaaaaach]
>Jestes swietnym matematykiem ja bez liczenia w ciagu tygodnia schudlam 3kg
> jedzac na obiad i kolacje "Zupe Kwasniewskiego" .
> Asia

Nie ciesz się za wcześnie - jak wrócisz do "normalnego" pożywienia znowu
przytyjesz...

"Jadarek" - Dariusz Kral (co to już schudł 20 kg i to jeszcze chyba nie
koniec ;-) )

5. Data: 2000-04-13 12:52:24

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <k...@i...pwr.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacenty wrote:

Nie wiem skad pochodza te dane, sam korzystam czasem z tabel Lehmanna do
oceny wydatku energetycznego podczas pracy. Z tego punktu widzenia
wydaje mi sie, ze niektore liczby zostaly znacznie przez Ciebie
zanizone.

> Podam jeszcze orientacyjne wydatki energii na różne czynności:
> Liczone jest to dla człowieka o wadze 70 kg. w czasie 1 godziny.
> Siedzenie - 4,8 kcal

raczej ok. 23 kcal (96 kJ)

> Stanie luźne - 8,3
> Stanie na baczność - 25,0 (ciekawe co?)

ok. 36 kcal dla pozycji stojacej (150 kJ), dla stania na bacznosc nie
mam danych, ale z pewnoscia bedzie to sporo wiecej

> Odpoczynek w łóżku - 9,0

tutaj rowniez brak mi danych, jednak w swietle powyzszych korekt wartosc
ta wydaje sie przynajmniej zblizona do poprawnej (wczesniej wygladalo na
to, ze lezac zuzywamy wiecej energii niz siedzac...)

Marcin 'Cooler' Kulinski

6. Data: 2000-04-13 14:17:05

Od: "Jacenty" <j...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin 'Cooler' Kuliński napisał(a) w wiadomości:
<3...@i...pwr.wroc.pl>...

> [...]
>oceny wydatku energetycznego podczas pracy. Z tego punktu widzenia
>wydaje mi sie, ze niektore liczby zostaly znacznie przez Ciebie

Zapewne masz rację. Niestety kolega od którego kiedyś pożyczyłem te książkę,
nie może jej znaleźć. Jest to mgr od fikołków (po AWF :-)) i ma ją z czasów
studiów z lat 70-tych.
Przypuszczam, że są to dane po odjęciu przemiany podstawowej i stąd te
różnice. Chciałem w tym poscie przede wszystkim zwrócić uwagę na pewne
mechanizmy, o których na ogół się nie mówi, a są dość istotne.
Jacenty

7. Data: 2000-04-17 13:45:04

Od: "JDA" <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jadarek <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8culd4$ks8$...@s...icm.edu.pl...
> [...]
> przytyjesz...
>
> "Jadarek" - Dariusz Kral (co to już schudł 20 kg i to jeszcze chyba nie

Och grubasie !! ?? ;-))
Ja potrzebowałam tylko 3 kg .
Już dawno wróciłam do "normalnego" jedzenia i nie przytyłam.
: - D
Pozdrówko Asia

poszukuje Wiliam Ganong - Fizjologia
Obrzek Quinckiego?