Re: Kiszenie

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Kiszenie
From: XL <i...@g...pl>
Date: 28 Jul 2017 18:39:46 GMT

Trybun <c...@j...ru> wrote:

> W słoikach zawsze szczelnie zamknięte. W beczce luźno przykryte.
>
> Być może za mało dałaś soli. Zalewa powinna być dość mocno słona.

Lekko czubata duża łyżka soli na litr wody - zagotować, nieco ostudzić,
dosyć gorącą zalewać ogórki.
Ogórki nie mogą wystawać - dlatego trzeba je BARDZO CIASNO (dopasowując
kształty i wielkość, upychać z użyciem sporej siły) umieszczać pionowo w
słojach, żeby się w zalewie nie przemieszczały ku górze zanim całkiem
ukisną (potem już mogą - kiedy pod szczelnie zamkniętym wieczkiem zbierze
się poduszka co2).
I ważne - układamy piętkami w dół.

Uwaga - czasem to metalowe wieczka lub zmywarka są przyczyną mięknięcia
ogórków. Wieczka są dziś tragicznej jakości (mikroskopijnie cienka powłoka,
przez którą metal reaguje z solą i kwasem nawet kiedy z pozoru jest cała),
dlatego kiszonki robię TYLKO w wiekach.
Zaś środki do zmywania zmniejszają napięcie powierzchniowe i komórki
ulegają lizie (ogórki miękną). Słoje oczywiście po moim odkryciu nadal myję
w zmywarce, bo to je odkaża, ale odkąd dodatkowo płuczę każdy pod kranem
gorącą wodą, nie zdarzyło mi się już mieknięcie ogórków!!