Klonazepam

21. Data: 2003-10-02 10:22:05

Temat: Re: Klonazepam
Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dotyczy to w szczegolnosci tych pacjentow, ktorzy byli leczeni
> benzodwuazepinami o ktorych do niedawna jeszcze mowiono, ze nie
> uzalezniaja. Pacjenci i ich rodziny w Wielkiej Brytanii (wynikalo
> to z tego filmu) ale takze lekarze skarza teraz firmy produkujace
> te leki za to, ze rozpowszechnialy informacje, ze ich leki
> nie uzalezniaja. Innymi slowy oduczanie pacjentow od bd
> jest bardzo trudne i czesto konczy sie niepowodzeniem w wyniku
> ktorego po prostu dalej pacjentowi przepisuje sie bd.

Są i takie sytuacje, gdzie próba odstawiania nie ma sensu z uwagi na kilka
dziesięcioleci brania bdz. Mnie doprowadza do rozpaczy fakt, że bdz są
przepisywane przez moich rówiesników lub nawet młodszych lekarzy. Gdy oni
studiowali było już wiadomo, że bdz uzalezniają. Z tym mi źle.

> Zeby byla jasnosc nie popieram bezmyslnego zapisywania
> benzodwuazepin przed lata ale na tej kanwie warto
> byloby zauwazyc czy i na ile w porownaniu do innych
> lekow psychiatrycznych te leki sa az tak niebezpieczne?

Są niebezpieczne z uwagi na duży potencjał uzależniający. Z uwagi na
krzyżowe uzależnienie z alkoholem. Z uwagi na możliwość powikłania
uzaleznienia padaczką, otępieniem, depresją. Z uwagi na upośledzenie
sprawności psychomotorycznej przy powszechnym przekonaniu o ich małej
nieszkodliwości.
Są za to bardzo skuteczne w pierwszych kilku tygodniach leczenia jeśli
istnieje nasilony lęk. Łagodzą objawy poneuroleptyczne (akatyzję).

pozdrawiam
ela

22. Data: 2003-10-02 11:54:32

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 2 Oct 2003, ela wrote:

> [...]
> uzaleznienia padaczką, otępieniem, depresją. Z uwagi na upośledzenie
> sprawności psychomotorycznej przy powszechnym przekonaniu o ich małej

o padaczce nie slyszalem (raczej stosuje sie je w padaczce).
zas prog drgawkowy podnosi i moze powodowac w ten sposob wiele lekow
zarowno znany nam wszystkim bupropion stosowany celem
ulatwienia zerwania z nalogiem palenia
nowoczesny lek antydepresyjny (uprzedza o tym
uczciwie producent) jak i stosowany w gruzlicy izoniazyd
a wiec jak widac nie jeden stosowany w medycynie lek.
Otepienie to prawda - udowodniono po dlugim czasie stosowania pogorszenie
funkcji poznawczych. Co do depresje - nie wypowiadam sie, bo
nie znam pismiennictwa ale jest wiele lekow, ktore ja moga
choc nie musza nasilac (np. beta-blokery) i do tego tematu
pewnie trzeba podchodzic indywidualenie. Ale i te objawy
to nic w porownaniu z tymi, ktore sa na mojej liscie,
ktore moga powodowac nagle zgony, migotania komor,
zapalenia miesnia sercowego z nastepowym zgonem w wyniku
niewydolnosci serca, hyperglikemie, zlosliwy zespol
neuroleptyczny z hyertermia i smiercia z przegrzania mozgu
i wiele innych (zatorowosc plucna, zapalenie trzustki
- to i tak nie wszystko)

Jak pisalem nie jestem zwolennikiem bezmyslnego przepisywania
bzd ale z czasem porownujac ryzyko stosowania wielu lekow
psychiatrycznych i bzd uwzgledniajac ryzyko uzaleznienia
oraz sytuacje nie stosowania zadnych lekow i ryzyko
np. zachowan samobojczych jestem za tym aby przeprowadzic
rzetelne badania benefit versus risk ratio w stosunku
do wszystkich lekow psychiatrycznych i porownac je
dla kazdego leku i wtedy zsumowac.

Kwestia powazna jest takze cena lekow. Innymi slowy
inaczej problem wyglada z punktu widzenia psychiatry
inaczej internisty i tylko to chcialem zaznaczyc.

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

23. Data: 2003-10-02 14:03:18

Od: "ela" <w...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> inaczej problem wyglada z punktu widzenia psychiatry
> inaczej internisty i tylko to chcialem zaznaczyc.

W pełni się zgadzam. Każdy ze specjalistów ocenia problem inaczej.
A z bdz jest tak, że jest to leczenie objawowe a nie przyczynowe. Efekt
działania jest szybki, ale nie powinno się stosować tych leków za długo
biorąc pod uwagę istnienie możliwości leczenia przyczynowego.
Każda grupa leków ma swoje działania uboczne i skutki długotrwałego
stosowania. Szczęściem pojawiają się nowe generacje leków, o mniejszej
liczbie objawów ubocznych i dotyczy to całej medycyny. Fakt, są to leki
droższe, ale bezpieczniejsze. Co do cen leków to ich wysokośc dotyczy
wszystkich nowszych preparatów. W psychiatrii jest częściowa lub całkowita
refundacja, więc koszt ponoszony przez pacjenta nie jest tak wysoki. W
schizofrenii odpłatność za 2 najpopularniejsze neuroleptyki II generacji to
ryczałt. Leki przeciwdepresyjne nowej generacji mają częściową refundację, a
klasyczne trójcykliczne są bezpłatne(tylko ilość objawów ubocznych
przeraża).
Ceny leków internistycznych skłoniły mnie ostatnio do zadumy. Powodem była
moja osobista choroba. Zastanowiałam się, jak radzi sobie emeryt, rencista
lub osoba z niskimi dochodami, jeśli ma zalecone stosowanie okreslonych
leków. Od lekarza rodzinnego uzyskałam odpowiedź, że tych, których nie stać,
leczy się tanio. A skuteczność tego leczenia nie jest, niestety, zbyt
wysoka.
pozdrawiam
ela

polinoza, alergia, katar