Kołacz lub Korowaj

1. Data: 2003-01-03 12:29:32

Temat: Kołacz lub Korowaj
Od: "~Jerry~Keey~" <H...@H...COM.PL> szukaj wiadomości tego autora

Może ktos podrzucic przepis?

1. Data: 2003-01-03 14:05:37

Temat: Re: Kołacz lub Korowaj
Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

~Jerry~Keey~ wrote:

> Może ktos podrzucic przepis?

Jerry

Kołacz to ogólna nazwa zamykająca w sobie wszystkie ciasta
przygotowywane na specjalne, uroczyste okazje.
Jeszcze do niedawna używano tej nazwy na naszych wsiach.
W związku z tym nie istnieje jeden przepis na kołacz
w zależności od zasobności domu, regionu i sytuacji
były różne kołacze

mam wrażenie, że już kiedyś była tutaj dyskusja o kołaczu
więc poszukaj w archiwum

tak samo ma się sprawa korowaju

ewa

--

Dawna Kuchnia _ /_
http://www.dawnakuchnia.republika.pl ('''')

1. Data: 2003-01-03 14:48:40

Od: "~Jerry~Keey~" <H...@H...COM.PL> szukaj wiadomości tego autora

Ale mnie zasadniczo chodzi o ten pierwotny, swiateczny, weselny...

1. Data: 2003-01-03 14:53:15

Od: "~Jerry~Keey~" <H...@H...COM.PL> szukaj wiadomości tego autora

... a w archiwum szukalem :(

1. Data: 2003-01-03 15:33:09

Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

~Jerry~Keey~ wrote:

> ... a w archiwum szukalem :(

tekst ten znalazłam w google, po wpisaniu hasła "kołacz", adres:

http://groups.google.com/groups?q=ko%C5%82acz&start=
40&hl=pl&lr=lang_en|
lang_pl&ie=UTF-8&oe=ISO-885&inlang=pl&selm=4ea9.0000
0f9d.3d8b1bec%40newsgate.onet.pl&rnum=45

Witaj!!
Po przeczytaniu Twojego postu uswiadomiłam sobie że rzeczywiście tak jest że
starsi ludzie myślą o sobie że im już niczego nie potrzeba. Moja już
nieżyjąca
babcia z okazji i bez dostawała zawsze ciepłe ratuzy, koszule nocne,
perfumy i
inne kosmetyki itp... ale albo ich wogóle nie nosiła albo rozdawała
rodzinie.
W takiej sytuacji trudno dobrać cos odpowiedniego dla starszej osoby,
która ma
swoją juz mentalność i przyzwyczajenia.
Ale powiem Wam jedno. Wiem co sprawiło babci największą radochę.
Było to wiele lat temu a ponieważ nie wiedziałam totalnie co jej dać i nie
miałam zbyt dużo pieniędzy.... to kupiłam zwykły kołacz (ciasto z białym
serem,
które babcia lubiła i jeszcze mogła jeść), włozyłam w niego kilka świeczek i
tak z samego rana w dniu jej urodzin ją przywitałam. Było to coś
niesamowiteego
dla niej. Takiego coś niecodziennego. Wspominała to przez kolejne lata.... i
pokazywała zdjęcie które jej wtedy zrobiłam kiedy gasiła świeczki.
Może ludzie starsi poprostu potrzebują tak samo jak my trochę młodsi czegoś
niespodziewanego? (-tylko nie szokującego!!! a raczej wyrazu że się o nich
pamięta)
Dodam tutaj że moja babcia była osobą bardzo starej daty i nierefolmowalną i
np. nie posiadała telefonu w domu, a tel. komórkowe nie miały zasięgu,
dlatego
też czasami siłą (pod pretekstem że kazano nam to zrobić) wsadzaliśmy ją do
samochodu i jechaliśmy w okolice gdzie był zasięg. Wielką radość
sprawiało jej
to że może porozmawiać ze swoją córka (a moją mamą) choć przez chwilę, choć
dzielił je dystans 400 kilometrów.
Moim zdaniem starsi ludzie potrzebują czuć że się o nich pamięta, radość
sprawia im przebywanie z rodziną (choć na dłuższą metę może być to dla nich
męczące!) i dlatego uwazam że wszystkie niestandardowe prezenty dotyczące
rodziny - typu zdjęcia rodziny, wnuków itp pamiątki sa jak najlepiej przez
starszych ludzi widziane.
Pozdrawiam.
Agata

_______________________

Nie bądź takim wygodnym leniuszkiem,
jeśli chcesz naprawdę coś wiedzieć - weź się kotku do roboty :-)

1. Data: 2003-01-03 18:11:12

Od: "EwaTe" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ~Jerry~Keey~ <H...@H...COM.PL> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:av3vnc$52l$...@o...ict.pwr.wroc.pl...
> Może ktos podrzucic przepis?
Slownik Jezyka Polskiego podaje takie wyjasnienia wyrazow::

Kolacz -" placek pszenny, obrzedowe pieczywo weselne lub swiateczne,
kolistego ksztaltu, wypiekane, zwlaszcza dawniej na wsi."
Korowaj -" w dawnej Rosji i na Ukrainie placek weselny lub swiateczny, z
pszennej maki, z wierzchu roznorodnie zdobiony, pieczony z zachowaniem
odpowiedniego rytualu."
Wiem, ze kiedys podawano korowaja na weselach w Bialostockiem i bylo to
smaczne ciasto drozdzowe upieczone z duza iloscia jajek itp.wedlug "zwyklych
" przepisow.
Natomiast w ksiazce "Kucharka litewska" widze przepis na "kolacz
migdalowy", z 70 /tak, tak!/ jajek i czterech szklanek maki. Jesli chcesz,
przepisze.
W poniedzialek sprawdze w Encyklopedii Staropolskiej Glogera, czy podaje
wiecej informacji na temat tych ciast.

1. Data: 2003-01-03 18:23:22

Od: "bazyli4" <b...@p...USUNTO.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "EwaTe" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> Natomiast w ksiazce "Kucharka litewska" widze przepis na "kolacz
> migdalowy", z 70 /tak, tak!/ jajek i czterech szklanek maki. Jesli
chcesz,
> przepisze.

Pliiiizzzzzzzzz.. :-)

Pzdr
Paweł

1. Data: 2003-01-03 20:14:51

Od: "EwaTe" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik bazyli4 <b...@p...USUNTO.onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:av4ke4$7ef$...@n...tpi.pl...>

> chcesz,
>
> Pliiiizzzzzzzzz.. :-)
Here it is: :-)

Kolacz migdalowy
"Na pol kilo migdalow slodkich wziac 10 deka gorzkich, siedemdziesiat sztuk
jaj, z ktorych dziesiec tylko z bialkami, reszte same zoltka, 3/4 szklanki
slodkiej dobrej smietanki, masla sklarowanego tylez. Bic jajka w garnku
polewanym razem z maslem i smietanka, az masa bedzie biala; migdaly zas
obrane z luski utluc i z maka pszenna /ktorej wziac cztery szklanki lekko
nasypane/ przecierac i przez polsitek wysiewac poty, az nic krupek
migdalowych nie pozostanie /migdaly tluc z kilku kroplami wody, aby olejku
nie wypuscily/, wsypac do masy, wlac 8 deka dobrych drozdzy i w niecce mocno
wybijac; potem postawic w cieple, by ciasto podeszlo, a jak podejdzie,
wsypac szczypte soli, trzy szklanki tluczonego cukru i postawiwszy wybijac
znowu, zeby podeszlo. Pozniej zlac do rondla lub formy kolaczowej, niech sie
ciasto ruszy; na koniec wsadzic do pieca goracego jak na babki."
Wincenta Zawadzka:
Kucharka litewska

1. Data: 2003-01-03 20:52:20

Od: "bazyli4" <b...@p...USUNTO.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Here it is: :-)
>
> Kolacz migdalowy

Serdeczne dzięki. We wtorek będą jaja, spróbuję zrobić :-))

Pzdr
Paweł

1. Data: 2003-01-06 14:46:13

Od: "~Jerry~Keey~" <H...@H...COM.PL> szukaj wiadomości tego autora