Kołduny litewskie

1. Data: 2001-02-04 23:05:08

Temat: Kołduny litewskie
Od: "szczupak" <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam szanownych grupowiczów. Czy zna ktos przepis na kołduny. Dawno temu
robiła je moja gospodyni na kwaterze i nie moge zapomniec ich cudownego
smaku. Wiem tylko tyle, ze byly malutkie i nie mozna ich bylo jesc widelcem
bo w srodku mialy przepyszny sos, ktory wyciekal po przebiciu.
Acha ... jednym ze skladnikow byla baranina.

z gory dziekuje

szczupak

1. Data: 2001-02-05 11:08:28

Temat: Re: Kołduny litewskie
Od: "kasiek" <k...@w...ps.pl> szukaj wiadomości tego autora

SPRÓBUJ TAKIE!
Kolduny po litewsku
Porcja dla 4 osob. Czas przygotow. 1 godz. 5 min.
Ciasto:
350 g maki,
1 male jajo,
ok. 135 ml letniej wody,
sol.
Farsz:
400 g poledwicy wolowej lub jagniecej lub obu tych mies w dowolnej
proporcji,
250 g loju z nerki wolowej lub szpiku wolowego,
1 srednia cebula,
1 lyzka masla,
1-2 lyzeczki majeranku,
1/4 lyzeczki mielonego ziela angielskiego,
sol, 1/2 lyzeczki pieprzu.
Inne:
1 l rosolu.

1. Przygotowac farsz: mieso umyc, osuszyc, wyzylowac, posiekac drobno nozem
lub
tasakiem na desce polanej zimna woda (kawalki poledwicy nie powinny byc
wieksze od ziaren kaszy gryczanej). Odstawic i przykryc. Loj nerkowy
oczyscic z
blon, takze posiekac, a w razie potrzeby zemlec. Cebule sparzyc, utrzec na
tarce, przesmazyc na masle. Polaczyc mieso z lojem i cebula. Dodac pieprz,
majeranek i sol. Wymieszac. Jesli farsz jest za gesty, dodac troche rosolu.
Odstawic i przykryc.
2. Zagniesc ciasto na kolduny - podobnie jak na pierogi (patrz rozdzial
"ogolne"), z tym, ze powinno byc nieco luzniejsze.
3. Ciasto rozwalkowac cienko, wykroic z niego male krazki srednicy ok. 4 cm.
Na
kazdy nalozyc kuleczke farszu, zlozyc na pol, zlepic brzegi, polaczyc oba
rogi powstalego w ten sposob polksiezyca i zlepic. Farsz powinien miec,
podobnie jak ciasto, temp. pokojowa.
4. Gotowac partiami w rosole lub osolonym wrzatku. Kiedy wyplyna, zdjac
przykrywke, dogotowac (4-5 min). Wyjac lyzka cedzakowa, przelozyc na
polmisek.
Podawac w glebokich talerzach z niewielka iloscia bardzo goracego,
esencjonalnego rosolu (consomme). Dodanie do rosolu odrobiny masla podnosi
smak potrawy.
- Kolduny mozna podac z barszczem czerwonym lub osobno jako pierozki. Jednak
rosolem sa najsmaczniejsze. Tak wlasnie jadano je na Litwie, tyle ze nieco
wieksze i w formie kulistej, po 5 na porcje rosolu. Rosol consomme jest to
bardzo mocny rosol, odyluszczony i klarowany bialkiem.

Źródło: Encyklopedia sztuki kulinarnej, tom 33 "Pierogi i pierożki", strona
34.

szczupak napisał(a) w wiadomości: <95kpln$hf8$1@news.tpi.pl>...

1. Data: 2001-02-05 16:19:38

Od: "maua piegowata" <m...@b...artcom.pl> szukaj wiadomości tego autora

> SPRÓBUJ TAKIE!
[...]
> Farsz:
> 400 g poledwicy wolowej lub jagniecej lub obu tych mies w dowolnej
> proporcji,
> 250 g loju z nerki wolowej lub szpiku wolowego,

to ja juz dziekuje za wolowinke i to jeszcze loj wolowy ze szpiku!!!!!
pozdry Monika i smacznego tym ktorzy beda jesc

1. Data: 2001-02-05 19:42:40

Od: "szczupak" <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik kasiek <k...@w...ps.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:95m1ll$lq2$...@z...man.szczecin.pl...
> [...]
> bardzo mocny rosol, odyluszczony i klarowany bialkiem.
>
> Źródło: Encyklopedia sztuki kulinarnej, tom 33 "Pierogi i pierożki",

Dziekuje bardzo pani Kasiu !. Zobacze co mi wyjdzie. A potem sprobuje
jeszcze raz ;-)

1. Data: 2001-02-05 21:36:41

Od: "Struś" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

maua piegowata napisał(a) w wiadomości: <95mjmq$h9a$1@news.tpi.pl>...

>[...]
>
>to ja juz dziekuje za wolowinke i to jeszcze loj wolowy ze szpiku!!!!!
>pozdry Monika i smacznego tym ktorzy beda jesc

A co boisz sie wscieklych krow?

Pzdr.
Struś

1. Data: 2001-02-06 10:50:53

Od: "maua piegowata" <m...@b...artcom.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Struś <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:95n8l8$nre$...@n...tpi.pl...

> A co boisz sie wscieklych krow?
>
> Pzdr.
> Struś

nie wscieklych krow nie, tylko gabczastego zwyrodnienia mojego mozgu, ktory
moze nie jest zadnym tam fantastycznie pokarbowanym mozgiem, ale jest moj:)
i dobrze mi znim:)

--
pozdry Monika

1. Data: 2001-02-06 13:03:30

Od: "kasiek" <k...@w...ps.pl> szukaj wiadomości tego autora

i jak tam kołduny? próbował Pan?
szczupak napisał(a) w wiadomości: <95mvmp$9ma$1@news.tpi.pl>...

1. Data: 2001-02-06 22:05:19

Od: "szczupak" <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik kasiek <k...@w...ps.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:95osp5$k15$...@z...man.szczecin.pl...

> i jak tam kołduny? próbował Pan?

Niestety jeszcze nie. W tygodniu trudno znalezc czas ale w sobote ... jesli
tylko zgromadze odpowiednie skladniki moze byc prawdziwa uczta :-). Obiecuje
opisac wrazenia.

szczupak

1. Data: 2001-02-06 23:41:05

Od: "Struś" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

maua piegowata napisał(a) w wiadomości: <95okqf$68q$1@news.tpi.pl>...

> [...]
>moze nie jest zadnym tam fantastycznie pokarbowanym mozgiem, ale jest moj:)

To sie o ile mi wiadomo rozwija jakies 20 lat wiec ja bym sie na zapas nie
martwil. Ale ja to ja. I z dobrego mieska tak latwo nie rezygnuje. A pozatym
znam zrodlo mieska z nie wscieklych krow.

Pzdr.
Struś

dzis na obiad mialam...
express sałatka
poczatek
Nie denerwujcie się... Możecie pomóc! <długie>
jak zrobic lody truskawkowe :)