Re: Kompostowanie owoców

Newsgroups: pl.rec.ogrody
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Kompostowanie owoców
Date: Mon, 15 Sep 2014 18:03:55 +0200

Pan Jacek napisał:

> No niestety nie jest tak jak piszesz.
> Sprawa jest o tyle niebezpieczna, że po artykule niejakiego Wróbla
> poszło w świat, że na własny użytek można sobie robić i już się
> parę osób na tym przejechało.
> Ignorantio iuris nocet, a w tym przypadku może nawet bardzo.

Nie znam artykułu Wróbla, trudno mi się na jego temat wypowiadać.
Zajrzałem tylko do wskazanego niżej linku, do rozdziału o "aspektach
prawnych". Ja wiem, że to wszystko jest tak skomplikowane, że bez
wódki nie razbieriosz, ale ignorancja w tych opiniach prawnych aż
się rzuca w oczy. Przede wszystkim nie można mieszać (od miesznia
podobno kac tęgi) tego, o czym mówi ustawa z dnia 2 marca 2001 roku
i jej art. 12a z rakiją, śliwowicą, palinką i z wytwarzaniem tych dóbr.

O czym jest ustawa, to ona już w swoim pierwszym artykule opisuje --
o "wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wyrobu alkoholu
etylowego i jego skażania". Nie dość, że tu o żadnej działalności
gospodarczej mowy być nie może, bo to pod resort rolnictwa podpada,
to rakiję destyluje się nie po to, by "wyrabiać alkohol etylowy",
tylko by uzyskać rakiję. Wino wytwarza się po to, by mieć wino,
a piwo warzy się po to, by nawarzyć piwa. Nie inaczej jest ze
śliwowicą -- to cóż, że technologia inna?

> Czy z tego, że na Bałkanach jest jakieś tam prawo wynika, że
> identycznie jest u nas??

Nie twierdzę, że jest tam identycznie, twierdzę, że jest tam mądrzej.
Ot weźmy choćby takie prawo unijne, które przecież tu i tam jednakie.
Nie narzuca ono ograniczeń technologicznych, tak jak robi to ustawa
z 18 października 2006 roku o napojach spirytusowych, tylko mówi, że
jeśli wyrób na być zarejestrowany i chroniony jako regionalny, to
nie może mieć więcej niż 25% alkoholu. Przeto Chorwaci, zanim jeszcze
weszli do Unii, jęli się produkcji ziołowych czy miodowych mikstur na
rakiji o takiej właśnie mocy. Jednak z rakiją w nazwie. Więc jeśli
zechcą, to sobie regionalnie zarejestrują. A u nas z Łącką Śliwowicą
kłopot nie do przeskoczenia -- ale mamy to na własne życzenie.

Najważniejsze jednak, by widzieć, że ta ustawa też jest nie o tym.
Wyrobem spirytusowym jest wódka, czysta lub gatunkowa. Czyli coś, co
powstaje po rozcieńczeniu spirytusu -- alkoholu etylowego, wcześniej
destylowanego i rektyfikowanego. Myśmy o tę wódke w Unii walczyli.
Żeby mogła być tylko z naszych ziemniaków i naszego żyta, a nie za
przeproszeniem z jakichś winogron czy gruszek. Nie całkiem się udało,
ale Sejm nasz przyszedł z odsieczą i ustawowo zdefiniował "polską
wódkę" -- właśnie z tego pędzoną, co pamięci prajców nie ubliża.

Mamy więc naszą polska wódkę, stosujmy do niej nasze polskie ustawy.
Palinki zaś wszelakie i śliwowice zostawmy bez regulacji. Ich się nie
robi ze spiritusu, więc te ustawy ich nie dotyczą (art. 1, pkt. 3
ustawy wprost to przyznaje).

> Do poczytania pierwszy z brzegu link:
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Bimber

Teraz to już możemy przeczytać cały artykuł, nie tylko rozdział
"Aspekty prawne". Ja to bym nawet nie miał nic przeciwko tamu, żeby
zakazać produkcji rakiji z "najtańszych produktów (zboże, ziemniaki,
cukierki, cukier, melasa)". Niech sobie z tego spiritus na wódkę
robią, jeśli bimbru nie chcą. Mię to rybka.

Jarek

--
-- Mam pięć piw i jeden rogalik z parówkami. Teraz daj mi jeszcze
jedną śliwowicę, bo już muszę iść, jako że jestem aresztowany.