Re: Kompostowanie owoców

Newsgroups: pl.rec.ogrody
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Kompostowanie owoców
Date: Mon, 15 Sep 2014 20:23:34 +0200

Pan Jacek napisał:

> Tutaj zdanie wyjaśniające sporo:
> .....W nowej ustawie znalazł się jednak artykuł 1 ust. 2 mówiący,
> że nie stosuje się jej wobec napojów wytworzonych domowym sposobem
> i nieprzeznaczonych do obrotu, a w ust. 3 - że napoje, o których
> mowa w ust. 2 nie mogą być wytwarzane bezpośrednio w wyniku destylacji...

Też to zauważyłem i nawet napisałem o tym. Jak nie mogą być wytwarzane
bezpośrednio w wyniku destylacji, to nie. Rakija, śliwowica, palinka są
tylko tak wytwarzane i zawsze były, inaczej się nie da -- więc to nie
o nich mowa w ustawie. Co za ulga.

> Tu pełna zgoda. Oni też raczej niemało piją, więc tu i tu "uszczerbek"
> dla państwa byłby podobny, u nas jednak pazerność chyba większa.

Niemało? Oni też MAŁO piją. Polska jest w tej konkurencji poniżej średniej
unijnej (niewiele, ale jednak). Wymieniana wcześniej Chorwacja i Bułgaria
o włos za nami. Czesi piją o połowę więcej.

> Wzruszająca to troska, zważywszy, że mało już zostało polskich wódek:
> Żubrówka, Soplica, Absolwent, Bols - to już nie polskie, a rosyjskie
> marki (http://www.cedc.com/pl/nasze-marki)
> Wyborowa, Pan Tadeusz - francuskie
>
> to tylko tak "po łebkach" podaję,

To są marki, tylko marki. Dla mnie, to rzecz bez znaczenia. Ani
trochę mi nie żal. Może sto lat wcześniej marka o czymś świadczyła,
może jeszcze pięćdziesiąt lat temu. Dzisiaj marka jest dla mnie
bezwartościowym napisem, który nie niesie żadniej użytecznej
informacji. Na samej wódce też mi mało zależy, na tym, by cały
świat mówił, że jak wódka, to tylko z Polski. Bo tylko tu kartfliska
są odpowiednio nasłonecznione. C2H5OH da się łatwo zrobić również
z gazu ziemnego (CH4). W Ameryce nie mają takich przesądów i z tak
syntezowanego alkoholu wolno tam produkować "wyroby spirytusowe".
Jak mniemam, trzepią one równie dobrze co nasza kartoflanka, ale kac
po tym może być mniejszy, bo czystość substancji łatwiej zachować.

U nas się niektórym wydaje, że Polska musi na zawsze pozostać krajem
wódki, bo by inaczej dziadowie z grobów powstawali i straszyli nas
po nocach. A tu już nie jest tak jak drzewiej, że wszędy tylko żyto,
a najwyżej ziemniaki. Uprawy się zmieniły. A my pamiętamy wciąż tylko
pietruszkę, co ją nam Bona, królowa dobrodziejka, w darze przywiozła.
Ja bym się czasem napił tego, co Trybun spode drzewa grabiami wygarnie,
na konfiturę i marmoladę nie zdoła przetworzyć, a w inny sposób przed
sromotą marnacji darów bożych uchroni.

Jarek

--
Nie pijże ty, chłopie wódki,