Ktory kisiel jest najbardziej tradycyjny

31. Data: 2006-08-06 14:45:21

Temat: Re: Ktory kisiel jest najbardziej tradycyjny
Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ZbyszekZ" <z...@g...com> napisał w wiadomości
news:1154874513.687043.312950@m73g2000cwd.googlegrou
ps.com...

Dominik Jan Domin wrote:
> Użytkownik "ZbyszekZ" <z...@g...com> napisał w wiadomości
ps.com...

> Budyń to budyn (mleko+mąka ziemniaczana+dodatki smakowe), a Ty
> zapewne masz na myśli pudding, który z budyniem poza podobna nazwą
> faktycznie nie ma nic wspólnego (nawet nazwy ;-).
>
> ===========
>
> Nie, ja mam na myśli budyń, POLSKI budyń, zwany obecnie z angielska
> BŁĘDNIE
> puddingiem, a nie kisiele mleczne produkowane przez fabryki, zwane BŁĘDNIE
> budyniami.

Przestan nas trzymać, biedne niedoczuone tłumoki, w w niewiedzy
narasatjącej przez dziesięciolecia, i zdradź łaskawco co to jest w
takim razie polski budyń wg. najmądrzejszego z mądrych w okolicy?

=======

Choćby, jako przykład:

"Budyń litewski "

Składniki:
5 dkg grzybów suszonych,
25 dkg kaszy manny,
5 dkg tłuszczu,
duża cebula,
1.5 łyżki tartej bułki,
5 jaj,
sól i pieprz do smaku.

Sposób przyrządzenia:
Grzyby ugotować i drobno posiekać. Na wywarze grzybowym ugotować
kaszę. Do pokrojonej i przesmażanej na tłuszczu cebuli dodać grzyby,
zmieszać z przestudzoną kaszą manną, wbić 3 żółtka, przyprawić, dodać trochę
tartej bułki. Pianę z trzech białek ubić, ostrożnie wymieszać z masą. Dodać
ugotowane na twardo i posiekane 2 jaja. Formę budyniową lub filiżanki
wysmarować pozostałym tłuszczem, wysypać tartą bułką, włożyć do nich masę i
ugotować na parze. Podawać z sosem śmietanowym lub cebulowym.

wg http://kuchnia.kisa.pl/

DJD

PS. nazewnictwo to obowiązywało jeszcze w PeeReLowskiej "Kuchni Polskiej". I
zupełnie nie kumam tego współczesnego "trędu" do nazwy pudding.

begin 666 kwiatki.gif
M1TE&.#EAY0`:`+L/,?+>PK*EUN+&G?+>PDQI*)6-MIV=F6&%+,[
*WJ&9QG&5
M1(V5:65U2-:V?=+&MJZJQB'Y! $`````+ (``0#@`!<```3_$,A)J[TXZ\WO
M&%TH4M]HGFC*.6KKLI(C""" /)+!N-5"P "';%8SP!@&WD2WF @=1N4$-S(L
M%@RDQ,>@GI(4'XO1-!# RY3N')P)&H8&7,(@[+;U"6+?<1#^.%AD;C1P" !F
M!%16BGI\&3 ^!SN)!W]W:2AK38A95V@5?@>C=@`+I"P+0!9[CP!V"DD/! <*
M#@])#)8Y602.KA8&26:3<@T?`P(+#40ZDXA_SQ((`=6'%VRT"@=
09,O(A419
M![FT/]/5`=<6/J:TS]$*YBPZ>=.MD,/O376CNQFZ%&SSM4#@) =9,% +\&#=
M.T4.2)E29<[=*$P/'EC#8$>4@AER_\ Q:[9MAZZ+4S2J:X7O%!("!A&!//;A
M#:&"Y$2-@G$C'<M'M)P)W/%'8,59$J>I7%<AB\<#3;25U&"@UD!
3`A4@L20K
MG;IJ"1I.J#7*P(.I"\PRV&;**J8`":PMW'C2S$<:;CXP`Z=#((" 6I4F")LN
MKCH_`NUN&Y*,R("]-0O&BFB0YV##7M6=B@5XAR1+9:O&G#;8FM= 06%NBVJ5
M' 9A%@DT*=B@H &C"TN#+1!WK$$C1NN)5M!V*+H"O L;GB40X4=DR1C7;) E
M<&?2R TG2(Y -+F'"*!'=YRL@6HCJKG9@,M;XV#N:Q5<,5?F3U%Y@ ^@VXY9
M-P+5SM66Q/\VELP&"C26G,%$&V]@41 !"V6W6URMJ'9&1 EB491G;ME C83L
M%=#0`V35P0!-(AG06&U8/&,7.7/Q%V)8W=EG8Q(T0/>&BB!=H4L
NM3#@0&[(
M58.<B(?486,I?]D1S446>LB>=LAIY-$@,Z225B5L3""9:S[$DN,
;"M1&' +;
M22BC-56Y:%^""4)$2Q<Q)I<FA7XLN8!C#2YS4QU7^'#&0N[Q9F@
!ZD#SF8)D
M0-;G2#/X$*B)ZVGT0'9'4OC*./)L:<ZGGY959UQWBG7)`33-$$=
:IL3'21#I
M);%,;3DFL^<,-YAUY)'5J-3)'^B1]4X7@@I)S0-Q78II6#@\T(7
_6\+4-A*M
M.BJ BY(L4%-:FKL&((Q9K_SV5Z-^-EBKK0C]T82VANU:)2ZP9148AND]
!&QN
M1KK+T"$_4!M97EA4!@U,TDR+8DB-I87LMP:(>%FB@BI(<(+I`KO
>M@4P')<5
M!O!KT!4(-W:N`,'*DX2V1^+RA@,B9M304[+*]TU-Y$47T#/LINQ `RQ;VA "
MUS4Y"GXVK@O78)=J?&E:0X2,L `.M)@@&)O84"O4Y>G(VW9#0)%IHC<+N:@P
M0Y>"<I5=B^C3?P3S"-TQ-N4%V!\7OV? &\Q<9EB-08WQ'#)P0PJU5&R M=W=
M<D"M=Z_]W-$/5\1,=7;&::OTP-4.9 V._SM:8+"GCC8!#@=R,B3>,-+J1,[5
MN&04-]"01Q^.MP"7^A<UL,D`/F;B()RD%6Q$[ISXKIHBPBH`#T#
V6*V\PVRT
MD<D;HVQR`>0`&QU94#(T5\?:/3O+[8T<NEX\=X! YCJF-9. &7^/Z,^FO#*U
M!8][5FD`!0C/3,,2KI/$`$+ &SAD4(-)X4(1\,)?Z9A!O$1A`( "K D!.^&)
MOP@#`0M U@,>L[^O,24#@GJ&T322O]GQ3T1"`(<R[H:WVGSP`@\(X$RND!>2
M->QRPQ-16C1D!"/<P@)/D)4=`H4_'#)P:\4C`0B41X,,T,<L2<N
2673CA0<"
M@(DUH-]%A(&L]O\ICC ;X4 ,H> .^5CA4D840'82((PAX(V&8UJ%!N `1PZ.
M+".4\QK2$$ @3(CQ'1WK8AZAZ),-T$R.82#++;C5P)6,0&1.K,4";L!(7JWD
MA1W8!R4/)P0#$ 99@?J<':&#2 P8@WE9`L>'W+4U#(JK`YN)!9I8621\< "
M6;S S0J%J91ATI"9@X1J)HF_7E:I>FJPRB0KR:M6G%)W6*O)!M9!'B(0
`E?3
M0Y2,7+F-`X'0*@VY4S&Y(P4ZD$4ENBEF$LOI$6(^;$;(U(15.O:
>N.PJ(Q.H
M)EZNN0$@Y XD(F&&#<39*VN<8G6P](?E^D/.<A)C!YF9D /+:<Y!172=<2H@
M!HS 4ICLH(& FBM/^1Z9.2P*8#^EF8NII!&".2'/*^Q:IQ(L-I<]N">,%&W2
M#O:PD9[(U 05Z8EI],847&*QE"&XVDGU`%,//<(,?N0`W0`P`):LIY 4O9X>
MT-&KG(8A`S5M01VH8%6?3I0"2N4!S2H05@P@%04\/:M7+V#5N7+ EBUX*Z%R
5J<092*$$=@VL8 =+V!8`5@,1```[
`
end

32. Data: 2006-08-06 14:55:54

Od: "ZbyszekZ" <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> takim razie polski budyń wg. najmądrzejszego z mądrych w okolicy?
>
> --
> ZZ@private
>
> Budyń może być przykładowo z kalafiorów... Albo z kapusty. Albo z chleba.
> Albo z kaszki. Albo z sucharków - opcja z jabłkami...

Uderz w stół a nożyce spadną.
Nie pytałem z czego tylko co to jest?

--
ZZ@private

33. Data: 2006-08-06 16:11:08

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"ZbyszekZ" <z...@g...com> wrote in message
ps.com...

Panslavista wrote:
> [...]
>
> Budyń może być przykładowo z kalafiorów... Albo z kapusty. Albo z chleba.
> Albo z kaszki. Albo z sucharków - opcja z jabłkami...

Potrawa, delikatna, smaczna i wykwintna - potrzeba formę do zrobienia. Zrób
raz, a będziesz wiedział, co to jest.

34. Data: 2006-08-06 16:34:52

Od: "ZbyszekZ" <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> [...]
> Nie pytałem z czego tylko co to jest?
>

> Potrawa, delikatna, smaczna i wykwintna - potrzeba formę do zrobienia. Zrób

Pewnie tak, jak zmieszam kalafory albo kapustę albo chleb albo kaszę
albo sucharki opcjonalnie jabłka z mlekiem i mąką ziemniaczaną to
długo goście popamietają takiego gospodarza.
Nie możesz odpowiedzieć na pytanie, to po co tak bezsensu trolujsz?
Ja to przyjnamniej mam wytłumaczenie - nic do roboty na tym zadupiu,
do domu daleko.

--
ZZ@private

35. Data: 2006-08-06 17:05:34

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"ZbyszekZ" <z...@g...com> wrote in message
ps.com...

Ja to przyjnamniej mam wytłumaczenie - nic do roboty na tym zadupiu,
do domu daleko.

Wal konia, gdy gotować nie umiesz.

36. Data: 2006-08-06 17:33:42

Od: "ZbyszekZ" <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> [...]
ps.com...

> Ja to przyjnamniej mam wytłumaczenie - nic do roboty na tym zadupiu,

zieeeew.
stary a nudny.

--
ZZ@private

37. Data: 2006-08-07 15:51:29

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

kisiel w majtkach...
M.

38. Data: 2006-08-07 18:22:56

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> [...]
>
> Budyń może być przykładowo z kalafiorów... Albo z kapusty. Albo z chleba.
> Albo z kaszki. Albo z sucharków - opcja z jabłkami...

========

Ile razy ci tłumaczyć? BUDYŃ. Zwany obecnie niewłasciwie PUDDINGIEM.
Niewłasciwie, bo angielskie określenie pudding jest o wiele szersze, niż
nasze, polskie, gotowane w formie, BUDYNIE.

DJD

39. Data: 2006-08-07 18:24:29

Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

albo sucharki opcjonalnie jabłka z mlekiem i mąką ziemniaczaną to
długo goście popamietają takiego gospodarza.

=========

Nie mieszasz tego z mlekiem i mąką ziemniaczaną!!

Zobacz choćby tu: http://www.kulinaria.pl/potrawy.asp?id=642

DJD

40. Data: 2006-08-07 18:31:52

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> długo goście popamietają takiego gospodarza.
>
> =========
>
> Nie mieszasz tego z mlekiem i mąką ziemniaczaną!!

Nikt nie pytał o przepis.

porzeczki i agrest - co z nich zrobic?
kwas a naczynia
Miód pitny