Re: Kwaśne wino

From: Jerzy Nowak <0...@m...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Kwaśne wino
Date: Sat, 01 Dec 2007 22:44:58 +0100

wujot pisze:
> Witam wszystkich.
> Zrobiłem wino z winogron i okazało się po pierwszej dekantacji i staniu przez
> kilka tygodni, że jest zbyt kwaśne. Proszę o poradę jak zmniejszyć kwasowość
> tego wina i ewentualnie jak usunąć drobny posmak drożdży.
> Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

Niezastąpione porady znajdziesz w:
Jan Cieślak, Domowy wyrób win, Oficyna wydawnicza WATRA. str.92
cyt.:
"Odkwaszanie wina
Jeżeli nasz moszcz jest zbyt kwaśny, to zgodnie z zasadami rozcieńczamy
go wodą lub innym moszczem uzyskując pożądaną kwasowość. Ale co zrobić
gdy nasze wino jest zbyt kwaśne? Wina nie należy rozcieńczać wodą i
dlatego możemy zastosować węglan wapnia CaCO3 (kredę). Aby zredukować
zawartość kwasów o 1 g należy dodać 0,35 g węglanu wapnia. Jeżeli chcemy
zmniejszyć ilość kwasów np. o 3 g w litrze to: 3 x 0,35 = 1,05, czyli
dodajemy 1,05g CaCO3 na każdy litr moszczu lub wina. Należy pamiętać, że
kwas można redukować tylko w niewielkim stopniu. Przekroczenia granicy
1,5 g kredy / l może pogorszyć smak wina. Najlepszym sposobem
odkwaszania jest kupażowanie z innym mniej kwaśnym winem (jabłkowe,
gruszkowe, czarny bez itp.) w takiej sytuacji należy jednak próbę
wykonywać na małej ilości by ustalić najlepsze proporcje i od razu nie
popsuć całego wina. Inny sposób redukcji kwasów to fermentacja
jabłkowo-mlekowa, która w okresie dofermentowania win gronowych i nie
tylko, poprzez zamianę kwasu jabłkowego na łagodniejszy mlekowy w pewnym
stopniu redukuje wyczuwalną kwasowość. Jest to skuteczna metoda
występująca naturalnie i wykorzystywana przez producentów . Jej wadą
jest to, że w przypadku braku kontroli może być źródłem powstawania octu
(z wyjątkiem win wytrawnych). Wypada jednak jej działanie brać pod uwagę
przy projektowaniu trunków i ewentualnie, w przypadku niskiej kwasowości
moszczu, na podstawie smaku określić moment siarkowania przerywającego
działanie bakterii mlekowych. Jeszcze trudniejsze do kontroli jest
odkwaszanie powodowane wytrącaniem kamienia winnego poprzez celowe
obniżanie lub niekontrolowany spadek temperatury w piwnicach.
Najprostszą metodą neutralizacji kwaśnego smaku jest słodzenie wina.
Metoda ta jednak zmienia smak na tyle, że mimo swej prostoty nie jest
zbyt często stosowana . Należy się również, w tym przypadku, liczyć z
możliwością wystąpienia wtórnej fermentacji. Złagodzenie kwaśnego smaku
możemy także uzyskać poprzez wzmocnienie wina (patrz alkoholizacja).
Próbę smakową należy przeprowadzić na małej próbce stopniowo zwiększając
moc każdorazowo o 1%."

Ze swojej strony dodam, ze prawdopodobnie jak piszesz zrobiłeś z
winogron a nie z moszczu i zbyt późno zlałeś.
Mozliwe jest też, że butla była niezbyt czysta, swoją drogą czy
próbowałeś go przelać parę razy.
pozdr. Jerzy