Łacina sinuitis czy sinusitis ??

1. Data: 2005-04-13 16:48:41

Temat: Łacina sinuitis czy sinusitis ??
Od: "student" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

No właśnie mam problem która foram jest prawidłowa i dlaczego ?? Szczególnie
zależy mi właśnie na wytłumaczeniu dlaczego akurat ta forma jest prawidłowa ...a
nie znam się tak dobrze na języku łaćińskim...no a to jest określoenie medyczne.
...więc prosze o pomoc lekarzy którzy mam nadzieję będą mi w stanie wytłumaczyć
dlaczego ??

2. Data: 2005-04-13 20:45:34

Temat: Re: Łacina sinuitis czy sinusitis ??
Od: Kruszyzna <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego pięknego dnia, a był(a) to środa, 13 kwietnia 2005 18:48 użytkownik
student, sącząc kawkę, wyklepał:

> [...]
> jest określoenie medyczne. ...więc prosze o pomoc lekarzy którzy mam
> nadzieję będą mi w stanie wytłumaczyć dlaczego ??

Nie jestem lekarzem, ale mogę powiedziec tyle, że spotkałam się z formą
sinusitis. I mimo że miałam łacinę przez dwa lata, nie potrafię powiedzieć
nic poza tym, że wydaje mi się, że to dopełniacz (liczby mnogiej?) i
kojarzy mi się z sinusem :) ach, ta demencja starcza ;-))

Krusz.
--
Kruszyna
#GG 3084947

3. Data: 2005-04-14 05:47:50

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 13.04.05, około 18:48, student bulgocze

> No właśnie mam problem która foram jest prawidłowa i dlaczego ??

Sinusitis. Ale nie zastanawiałam się nigdy dlaczego. Prosty zlepek sinus
(zatoka) -itis (końcówka zapalna;). Łacinę znam wyłącznie z rozpoznań na
szpitalnych wypisach, więc wszystko na czuja, bez podstaw gramatycznych.

--
ika - umop apisdn

4. Data: 2005-04-14 15:13:24

Od: Procki <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

ika wrote:

> Dnia 13.04.05, około 18:48, student bulgocze

> Sinusitis. Ale nie zastanawiałam się nigdy dlaczego. Prosty zlepek sinus
> (zatoka) -itis (końcówka zapalna;).

Zapalna końcówka... hehe... spłonka? ;)

Dlaczego akurat "sinusitis", a nie "sinuitis"? Prawdopodobnie z powodu
oboczności.
Dobrze rozumujesz :)

Pozdrawiam,

Procki

5. Data: 2005-04-14 17:39:08

Od: c...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Juz wiem jaka jest odpowiedz :)
Podziękowania dla AdamaS z innego forum :)

Dla zainteresowanych napisze może się komuś przyda...
Obie formy są prawidłowe !!
Temat, do którego dodajemy -itis,
powinien powstać z Gen. pluralis - wychodzi sinu-. czyli sinuitis

Ale powszechniej używana jest jednak wersja z "s". Jest teoria, że głoska "s"
pojawiła się tu dla ułatwienia wymowy, analogicznie do "x" po "e" przed
samogłoskami (ex aspiratione zamiast e aspiratione). A współcześnie nie bez
znaczenie jest wpływ angielskiego, gdzie "sinusitis" jest zdecydowanie na
pierwszym miejscu.

Jak slepemu psu...czyli ostrzezenie
katar, zatoki?
co to za choroba (meskie sprawy)?