Limity dochodów przy rencie.

1. Data: 2006-04-26 08:44:56

Temat: Limity dochodów przy rencie.
Od: Pawel S <p...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Mam możliwość dorobienia na umowę o dzieło. Posiadam stopień umiarkowany
wydany na stałe oraz mam rentę socjalną. I tu jak wiadomo w danym
miesiącu nie mogę przekroczyć dochodu 758zł 60gr - przekroczenie tego
dochodu należy zgłosić ZUS żeby zawiesił wypłatę renty. Czy ktoś wie
jaki jest limit rocznego dochodu żeby nie płacić podatku w rozliczeniu
PIT? Nie ukrywam mam obawy bo kasa jest całkiem dobra i nie wiem czy ZUS
się nie doczepi do tego i wyśle mnie na komisje (i tu wiadomo.. może
zabrać). Mogę liczyć na podpowiedź?

Pozdrawiam Paweł

2. Data: 2006-04-26 10:27:49

Temat: Re: Limity dochodów przy rencie.
Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Pawel S napisał(a):
> Mam możliwość dorobienia na umowę o dzieło. Posiadam stopień umiarkowany
> wydany na stałe oraz mam rentę socjalną.

Swego czasu byłem w identycznej sytuacji. O ile w przypadku rent
inwalidzkich i renty rodzinnej sprawa była jasna (dochód z umów
o dzieło nie liczył się do zawieszenia renty), o tyle przepisy
dotyczące renty socjalnej nie były dla mnie takie jasne.
Dlatego zrobiłem tak - napisałem do ZUSu pismo z prośbą o wyjaśnienie,
czy w przypadku uzyskiwania dochodu z tytułu umów o dzieło (u mnie
dodatkowo dochodziło przekazanie praw autorskich) mam ten dochód
zgłaszać i czy liczy się on do zawieszenia renty socjalnej.
W odpowiedzi ZUS napisał, że w moim przypadku dochód z umów
o dzieło nie ma znaczenia dla zawieszenia renty socjalnej i nie
muszę go zgłaszać.
Oczywiście bardzo się z takiej odpowiedzi ucieszyłem i jak dotąd
ZUS rzeczywiście nie przyczepił się do moich dochodów.
Możesz spróbować zrobić podobnie - może uzyskasz podobną odpowiedź.
A przynajmniej będziesz wiedział na pewno, na czym stoisz.

Pozdrawiam,
Gerard

PS. Pamiętaj, aby we wszelkich pismach unikać sformułowania
"pracować na umowę o dzieło". Umowę o dzieło się wykonuje,
a pracuje się na umowę o pracę.

3. Data: 2006-04-26 11:02:11

Od: Pawel S <p...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr "Gerard" Machej napisał(a):

> [...]
> PS. Pamiętaj, aby we wszelkich pismach unikać sformułowania
> "pracować na umowę o dzieło". Umowę o dzieło się wykonuje,

No to jestem w kropce. Telefonicznie w ZUSie powiedzieli mi że jeżeli
przekroczę dochód w danym miesiącu to mam się zgłosić żeby zawiesić
przychód. Wiem że to jest umowa o dzieło.

Na pismo już za mało czasu - bo dziś dostałem pismo które mam podpisać
i wysłać. Najgorsze jest to że co ZUS to inna interpretacja :/

Pozdrawiam Paweł

4. Data: 2006-04-26 11:49:49

Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Pawel S napisał(a):
> No to jestem w kropce. Telefonicznie w ZUSie powiedzieli mi że jeżeli
> przekroczę dochód w danym miesiącu to mam się zgłosić żeby zawiesić
> przychód. Wiem że to jest umowa o dzieło.

Telefonicznie i osobiście mogą powiedzieć wszystko, co im się zachce.
Natomiast jak mają to dać na piśmie, to sprawdzą podstawę prawną
i się zastanowią.

> Na pismo już za mało czasu - bo dziś dostałem pismo które mam podpisać i
> wysłać. Najgorsze jest to że co ZUS to inna interpretacja :/

Znaczy już uzyskałeś ten przychód? Czy dopiero podpisujesz umowę?
Zgłoszenia dokonujesz, kiedy wpłynie Ci wypłata, bo wtedy dopiero
masz przychód (ja niektóre wypłaty miałem pół roku a nawet rok
po zakończeniu wykonywania dzieła).

Na Twoim miejscu pismo bym wysłał tak czy siak - będziesz miał
pisemną decyzję w ręku. Skoro twierdzisz, że z umów o dzieło
miałbyś godną uwagi sumkę, to chyba warto zarobić więcej nawet,
jeśli za dany miesiąc zawieszą Ci rentę.

Jeszcze jedna rada. Jeśli będziesz miał więcej umów z jednym
zamawiającym, możesz się dogadać tak, żeby zbierał Ci kilka
wypłat w jednym miesiącu. Wtedy masz szansę, że będziesz
tracił np. tylko co drugą lub co trzecią rentę, a nie każdą.
Ja tak robiłem w czasie, kiedy renty socjalne wypłacał MOPS,
bo wtedy na pewno dochód z umów o dzieło wpływał na zawieszenie
renty socjalnej.

Pozdrawiam,
Gerard

5. Data: 2006-04-26 12:15:21

Od: Pawel S <p...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr "Gerard" Machej napisał(a):

> Telefonicznie i osobiście mogą powiedzieć wszystko, co im się zachce.
> Natomiast jak mają to dać na piśmie, to sprawdzą podstawę prawną
> i się zastanowią.

Racja, napiszę do nich polecone pismo.

> [...]
> Zgłoszenia dokonujesz, kiedy wpłynie Ci wypłata, bo wtedy dopiero
> masz przychód (ja niektóre wypłaty miałem pół roku a nawet rok

Dopiero podpisuję umowę, ale mam wątpliwości czy dam radę zrobić na
czas. Dosyć nietypowe zlecenie.

> [...]
> Ja tak robiłem w czasie, kiedy renty socjalne wypłacał MOPS,
> bo wtedy na pewno dochód z umów o dzieło wpływał na zawieszenie

Dzięki za rady, na razie to jest jednorazowe zlecenie, dosyć spore. Jak
wygląda wtedy sprawa z rozliczeniem PIT? Chodzi o to że za ubiegły rok
ZUS przysyłał PIT wypełniony i nic nie musiałem robić z tym. Jak teraz
będzie?

Pozdrawiam Paweł

6. Data: 2006-04-26 13:07:33

Od: "Piotr M :)" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-04-26 14:15,na pl soc inwalidzi wielce szanowny(a) , Pawel S
napisał(a):

> [...]
> wygląda wtedy sprawa z rozliczeniem PIT? Chodzi o to że za ubiegły rok
> ZUS przysyłał PIT wypełniony i nic nie musiałem robić z tym. Jak teraz

Dzień Dobry
Myślę że standardowo w odpowiednim czasie zgłosisz zusowi że chcesz sie
rozliczyć samodzielnie uzyskasz od nich odpowiedni dokument o
osiągniętych w danym roku z tytułu renty socjalnej przychodach taki sam
dokument będziesz miał od pracodawcy/zleceniodawcy usługi i juz
--
Piotr M:)
Najgorsze co może spotkać mężczyznę to chuda żona i chudy wielbłąd :)

7. Data: 2006-04-26 13:24:46

Od: "Piotr \"Gerard\" Machej" <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Pawel S napisał(a):
> Dopiero podpisuję umowę, ale mam wątpliwości czy dam radę zrobić na
> czas. Dosyć nietypowe zlecenie.

To już zależy od Ciebie i od tego, co będzie w umowie. Postaraj się,
żeby był wpisany realny termin albo tylko niewielkie kary za
opóźnienie.

> [...]
> wygląda wtedy sprawa z rozliczeniem PIT? Chodzi o to że za ubiegły rok
> ZUS przysyłał PIT wypełniony i nic nie musiałem robić z tym. Jak teraz

Tak, jak radzi Piotrek - zgłoś do ZUSu, że chcesz się rozliczyć
samodzielnie, to przyślą Ci tylko PIT z informacjami o rencie socjalnej.
Oprócz tego powinieneś dostać od zamawiającego dzieło. Zaliczka na
podatek płacona przez zamawiającego jest zazwyczaj ciut większa niż
rzeczywiście należy podatek, dlatego później przy rozliczeniu masz
szansę na zwrot nadpłaty.
Samodzielne wypełnienie deklaracji naprawdę nie jest trudne, szczególnie
przy zaledwie dwóch źródłach dochodów. Poza tym są programy, które
w tym bardzo pomagają.

Pozdrawiam,
Gerard

8. Data: 2006-04-26 14:01:01

Od: "LECH DUBROWSKI" <3...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> w danym roku z tytułu renty socjalnej przychodach taki sam dokument
> będziesz miał od pracodawcy/zleceniodawcy usługi i juz

ZUS wysyla PIT-y wszystkim, ktorzy dostaja od niego pieniadze tak jak inni
pracodawcy do konca lutego, bo to jego ustawowy obowiazek. W zwiazku z tym
nie potrzeba go specjalnie prosic o wyslanie PIT-a.

Leszek

9. Data: 2006-04-26 17:37:40

Od: "Piotr M :)" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2006-04-26 16:01,na pl soc inwalidzi wielce szanowny(a) , LECH
napisał(a):

> ZUS wysyla PIT-y wszystkim, ktorzy dostaja od niego pieniadze tak jak inni
> pracodawcy do konca lutego, bo to jego ustawowy obowiazek. W zwiazku z tym
> nie potrzeba go specjalnie prosic o wyslanie PIT-a.

Witam
Leszku przeczytaj jeszcze raz pytanie kolegi na które odpowiedziałem
chodziło nie o to żeby ZUS za podatnika (np mnie ) wysłał zeznanie
formularz PIT ale właśnie odwrotnie Paweł chciał sie sam, rozliczyć.
chyba sie pospieszyłeś z napisaniem odpowiedzi :)
--
Piotr M:)
Gdy człowiek kocha życie wtedy nawet medycyna jest bezsilna :)

10. Data: 2006-04-26 17:43:17

Od: Pawel S <p...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr "Gerard" Machej napisał(a):

> To już zależy od Ciebie i od tego, co będzie w umowie. Postaraj się,
> żeby był wpisany realny termin albo tylko niewielkie kary za
> opóźnienie.

Oj kary są duże :/ Może jeszcze wynegocjuje...

Dziękuje serdecznie za pomoc.

Pozdrawiam Paweł

finansowanie sportu ON
nowa strona o sporcie ON i nie tylko