Re: Mam ogrod !!!

From: Udziadeksu?@wro.vectranet.pl
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Mam ogrod !!!
Date: Sat, 14 Oct 2006 21:29:52 +0200

Kot wrote:
> 1. W jakim rozstawie sadzi sie truskawki i jak dlugo moga one rosnac w tym
> samym miejscu, a pozniej kiedy bedzie je mozna znow na to miejsce
> posadzic? Chcialabym uzyc czarnej folii do ochrony gleby - czy te folie
> trzeba bedzie co jakis czas sciagac, a jesli tak, to kiedy i jak w razie
> czego zalozyc druga? A moze lepsza bylaby sloma, ktora nie mam pojecia
Od 20 lat uprawiam truskawki na czarnej folii.
Folia powinna być gruba i odporna na słońce, niskie i wysokie temperatury.
Folia "ogrodnicza" u mnie nie zdała egzaminu. Świetnie natomiast sprawowała
się folia budowlana i taką od lat używam. Przeżywa 3-4 przenoszenia. Czyli
od 6 do 9 lat.
Truskawki sadzę w rozstawie 40 x 20 cm. Rzędy w kierunku północ-południe.
Przed ułożeniem folii ziemia powinna być dokładnie wypoziomowana i udeptana.
Należy wybrać kamyki. Brzegi folii zakopuje się 20 cm w głab.
Poza folią wbija się w ziemię co 40 cm patyki wyznaczające rzędy. Pierwszy
10 cm od skraju folii (już zakopanej). Dołownikiem robi się niewielkie
otwory w folii co 20 cm. Pierwszy 10 cm od skraju.
Przecięcia folii na sadzenie robi się w sposób następujęcy. W odległości 5
cm od otworu zrobionego dołownikiem wbija się ostry, spiczasty nóż i
przecina folię ciągnąć w kierunku otworu. Potem w w tej samej odległości po
przeciwnej stronie znowu wbija się nóż i znowu przecina się folię ciągnąć w
kierunku otworu. Następnie tnie się na tę samą długość folię prostopadle do
istniejącego przecięcia tworząc krzyż o ramionach długości 5 cm ciągnąc nóż
zawsze w kierunku otworu.
Następnie w środku tego krzyża robi się dołownikiem otwór na sadzonkę
truskawki i sadzi ją.
W trakcie sadzenia folię należy obciążyć np kijami od pomidorów a miejsce
rozcięcia przycisnąć płaskimi kamykami po podlaniu sadzonki.
Truskawki sadzę w lipcu, sierpniu. Te które wypadły uzupełniam na wiosnę.
Zakładałem też folię i sadziłem truskawki wczesną wiosną.
Staram się folię przenosić na nowe miejsce co 2-3 lata. Z czasem owoce
drobnieją.
Zbiory są 2-4 tygodni wcześniejsze niż tej samej odmiany w gruncie. Nie
gniją bo owoce nie mają kontaktu z ziemią.
Szerokość folii nie powinna być większa niź 2 m aby jej nie deptać za dużo.
Z przyczyn praktycznych długośc nie powinną być mniejsza jak 2 m i nie
większa niż 5-6 m.
Jeżeli folia przy otworze zostałą starannie rozprostowana i ułożona to
chwasty nie wydostają się przez otwór.
Truskawki na folii nie wymagają podlewania. Woda parująca z gleby skrapla
się na folii i spada z powrotem.
U mnie truskawki na to samo miejsce wróca po kilkunastu - kilkudziesięciu
latach. Z uwagi na nicienie przed truskawkami na zagonie rośnie kukurydza
lub aksamitka.
Zeschłe liście są późną jesienią wymiatane z folii. Rozłogi są sukcesywnie
wycinane.
Przed przeniesieniem folii liście są cięte jak najniżej.
Dziadek 2
Używaj Linuksa. Bądź legalny.
Czytaj www.linux.pl