Krolik - i co dalej?

1. Data: 2003-12-13 23:06:14

Temat: Krolik - i co dalej?
Od: "Urszula" <u...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj wszystkich po bardzo, bardzo dlugiej przerwie :-)))

Mam krolika w lodowce ... Potrzebuje przepisu na marynate oraz jak go
przyrzadzic.
Chcialabym, zeby smak byl pozbawiony 'dzikosci' czyli tego specyficznego
zapachu. Jaka marynata bylaby odpowiednia?

Czy potem przyrzadzic go w piekarniku, czy w garnku udusic?

Pozdrawiam serdecznie,
Ula

1. Data: 2003-12-14 00:00:39

Temat: Re: Krolik - i co dalej?
Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le dimanche 14 décembre 2003 ? 00:06:14, vous écriviez :

> Witaj wszystkich po bardzo, bardzo dlugiej przerwie :-)))

Czesc :-)

> Mam krolika w lodowce ... Potrzebuje przepisu na marynate oraz jak
> go przyrzadzic. Chcialabym, zeby smak byl pozbawiony 'dzikosci'

Masz krolika czy zajaca ? :-)

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-12-14 00:13:15

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <brg620$7j1$1@atlantis.news.tpi.pl>, Urszula
<u...@w...pl> wrote:

> [...]
> Chcialabym, zeby smak byl pozbawiony 'dzikosci' czyli tego specyficznego
> zapachu. Jaka marynata bylaby odpowiednia?

Królik jest zwierzęciem hodowlanym. Nie ma zapachu "dzikości". Nie
potrzebuje marynaty.
Czy masz królika w całości, czy też już wypatroszonego i bez głowy?

Władysław

1. Data: 2003-12-14 09:09:07

Od: "Urszula" <u...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy masz królika w całości, czy też już wypatroszonego i bez głowy?
>
> Władysław

Tak, krolik jest w calosci lecz bez glowy i wnetrznosci.

1. Data: 2003-12-14 09:09:10

Od: "Urszula" <u...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Masz krolika czy zajaca ? :-)
>

> Ewcia
>

> --
> Niesz!

To jest krolik. Z nastepnej odpowiedzi dowiedzialam sie, ze krolik to nie
zajac :-). Myslalam, ze to wszystko jedno i trzeba cos z tym zapachem
zrobic.
Nadal potrzebuje przepisu .. Nie wiem, jakich przypraw uzyc, co bedzie do
niego pasowac jako surowka. Jak go przyrzadzic?

Pozdrawiam,
Ula

1. Data: 2003-12-14 10:19:21

Od: TiBi <d...@w...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Urszula napisał:

> [...]
> zapachu. Jaka marynata bylaby odpowiednia?
>
> Czy potem przyrzadzic go w piekarniku, czy w garnku udusic?

Czesc,
wedlug przepisu Kuchni Polskiej trzeba natrzec krolika nastepujaca
marynata: rozkruszony listek laurowy, rozmaryn, tymianek, lyzeczka soli,
szczypta pieprzu-wszystko razem utarte.
Natartego krolika skropic octem (2 lyzeczki) lub bialym winem (pol
szklanki), przykryc i odstawic na 2 dni do lodowki. W przepisie sa 24
godziny, ale jak mieso dluzej postoi robi sie bardziej miekkie i nie
czuc tak dziczyzna, czego wlasnie chcesz uniknac.
Potem na patelni trzeba podsmazyc 20dag boczku surowego i na wytopionym
tluszczy smazyc kawalki krolika. Przelozyc podsmazonego krolika do
zaroodpornego naczynia, dodac pokrojone w kostke 2 cebule, boczek, zalac
marynata, dodac sol i pieprz i wszystko polac 1 kieliszkiem winiaku. Po
godzinie pieczenia dodac 20dag suszonych sliwek i piec dalej przez 20 minut.
Na koniec wymieszac pol szklanki smietany z odrobina sosu z krolika,
wlac do naczynia z krolikiem i doprowadzic do zagotowania sosu.
I mozna podawac.
Palce lizac!
Pat

1. Data: 2003-12-14 10:24:12

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <brh9ca$lb0$1@atlantis.news.tpi.pl>, Urszula
<u...@w...pl> wrote:

> Tak, krolik jest w calosci lecz bez glowy i wnetrznosci.

Szkoda. Ale dalej masz szansę na smaczne danie.

Np.

Lapin sauté a la minute (czyli królik smażony w minutę)

Królika rozbierzasz na cztęści, takie jakie trafią na talerze. Solisz
pieprzysz. Rozpalasz na patelni masło, aż zacznie dymić i smażysz
kawałki królika, aż wsystkie będą równomiernie zarumienione. Odkładasz
je w ciepłe miejsce pod przykryciem, a patelnię deglasujesz białym
winem (1/2 kubka) dodająca posiekaną szalotkę (na szczęście szalotki
bywają już u nas w supermarketach). Odparowujesz wino, aż sos się
zagęści, ponownie rozprowadzasz go kilku łyżkami rosołu, ponownie
zagęszczasz, dodajesz łyżkę masła i kilka kropel cytryny. Królika
polewsz tym sosem i posypujesz siekaną pietruszką.

albo

Królik duszony po włosku

Królika rozbierasz na części. Rozgrzewasz na patelni oliwę z masłem do
której dodajsz posiekaną zieloną pietruszkę oraz posiekaną cebulę lub 2
całe ząbki czosnku. (uwaga: czosnek łatwo się przypala i jest wtedy
paskudny, w razie czego wyjąć go). Smażysz części królika aż się
przyrumienią. Solisz, pieprzysz, wlewasz szlankę białego wina. można
dodać też utartą marchew i kawałek selera. Disić ma małym ogniu,
odparowując wino, a po kilkunastu minutach dodać 1/2 łyżki wazowej
drobno pokrajanych pomidorów, o tej porze roku najlepiej wziąć takie
pokrajane z puszki. Dodajesz też zioła, przede wszystkim tymianek
ewentualnie rozmaryn czy bazylię. Dusisz do miękkości.

Władysław

1. Data: 2003-12-14 10:31:16

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> ...Rozpalasz na patelni masło, aż zacznie dymić i smażysz
> kawałki królika, aż wsystkie będą równomiernie zarumienione.
====
Czy to masło nie sfajczy się na brązowo? Może chodzi o ghe?

waldek
====

1. Data: 2003-12-14 10:32:20

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <brhdga$6mc$1@atlantis.news.tpi.pl>, TiBi
<d...@w...com.pl> wrote:

> [...]
> godziny, ale jak mieso dluzej postoi robi sie bardziej miekkie i nie
> czuc tak dziczyzna, czego wlasnie chcesz uniknac.

Królik to nie zając. Nie biega po polu, tylko siedzi w klatce, więc
mięso ma miękkie sam z siebie. Nie ma też zapachu dziczyzny.

Władysław

1. Data: 2003-12-14 10:35:45

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <brhe5k$ebr$1@inews.gazeta.pl>, waldek <x...@o...pl> wrote:

> ====
> Czy to masło nie sfajczy się na brązowo?

Sfajczy.

> Może chodzi o ghe?

Ghe we francuskim przepisie?

Nigdy nie smażyłeś na maśle?