Re: Metoda analityczna

From: Ronan <r...@d...uni.wroc.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Metoda analityczna
Date: Mon, 29 May 2000 21:41:41 +0200

On Mon, 29 May 2000 13:27:06 +0200, "Pawel Peterka" <p...@k...net.pl>
wrote:

>Pisalem juz o tym, ale jeszcze raz wroce do tematu. Bulwersuje mnie pytanie,
>dlaczego psycholodzy nie stosuja metody analitycznej do opisu zjawisk z
>zakresu psychiki ludzkiej.

Kontrolnie... Stosują, tylko nie wszyscy.
Prawie każda teoria osobowości (od Frudowskiej poczynając, ale wykluczając
holistyczne, czy humanistyczne) to przykład podejścia analitycznego.
Cała psychometria, zwłaszcza w kontekście analizy czynnikowej to przykład
analitycznego rozkładu pewnej pozornie niezróżnicowanej całości.
Cała psychologia poznawcza to postulowanie pewnych psychicznych cząstek i
mechanizmów nimi rządzących.

>Jesli zatem w olbrzymiej wiekszosci nauk stosuje sie metode "analityczna"
>(rozklad na skladniki pierwsze i skladanie na nowo, na rozne sposoby) - co
>zatem stoi na przeszkodzie aby zastosowac te metode w psychologii?

Nic - i wcale nie ma z tym problemów. Oczywiście trzeba sobie jasno postawić
kilka kwestii, a przede wszystkim tę, że w psychologii nie ma co mówić o
analizie formalnej. Po prostu nie ma jakiegoś idealnego podziału, czystych
determinant czy składowych. Do niczego nie dojdzie się tu drogą refleksji,
bo to nie jest system formalny tylko biologiczno-społeczny, działający jak
każdy organizm - organizmalnie, czyli niepodzielnie. Analiza musi dotyczyć
elementów wyodrębniających się funkcjonalnie, bez nadziej, że np. takie
Superego jako autonoimczny byt gdzieś tam fizycznie sobie siedzi (choć
jeżeli gdzieś to w płatach czołowych :-)

[AN]

Baaardzo ciekawe... Nie podpisuję się pod tym, ale proponuję przeczytać:
http://www.psych.umn.edu/psyfac/emeritus_sr/Lykken/1
48.PDF

>Proponuje pozostawienie metody zoologicznej (gromadzenie i systematyzowanie
>faktow) na boku i zajecie sie na powaznie metoda analityczna. A wtedy
>dopiero pojawi sie masa nowych zjawisk do opisu i klasyfikacji....

Psychologia to nauka empiryczna. Tutaj wnioski albo wynikają z analizy
danych, albo z czyjeś bujnej wyobraźni, tudzież natchnięcia przez Ducha
Świętego et consortes.

---
Pozdrawiam

Michał Kulczycki AKA Ronan