Mikrozwapnienia jąder i zmienny HCG.

1. Data: 2006-07-31 16:22:48

Temat: Mikrozwapnienia jąder i zmienny HCG.
Od: n...@p...onet.eu szukaj wiadomości tego autora

Witam.

U piętnastoletniego pacjenta wykonano USG jąder, na którym stwierdzono
mikrozwapnienia (wiele białych kropek o średnicy 1 mm.). Poza tym, USG jamy
brzusznej, węzłów chłonnych nie wykazało żadnych zmian. Aby wykluczyć kwestię
nowotworową, wykonano onkomarker dotyczący nowotworów jąder: HCG i otrzymano
zaskakujący wynik. Pierwszego dnia (przy normie od 0 - 5 mlU/ml) otrzymano
wynik 26 mlU/ml, drugiego dnia 3 mlU/ml, trzeciego, czwartego, piątego, po
tygodniu - wynik zerowy.

Co o tym sądzicie? Co mogło spowodować takie "wachania" HCG i co mogą oznaczać
mikrozwapnienia na jądrach?

Z góry dziękuję za odpowiedź.

2. Data: 2006-08-01 15:50:41

Temat: Re: Mikrozwapnienia jąder i zmienny HCG.
Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Użytkownik <n...@p...onet.eu> napisał w wiadomości

> Co o tym sądzicie? Co mogło spowodować takie "wachania" HCG (...)

Też mnie kiedyś interesował poziom HCG u mężczyzn (dokładniej beta-HCG).
Teoretycznie u zdrowego mężczyzny jego poziom powinien być zerowy. Nie
znalazłem w sieci żadnej informacji, w którym narządzie u zdrowego mężczyzny
mógłby być wywarzany, więc próbowałem dociec dlaczego norma jest 0-5 (a nie
po prostu zero).
Wydaje mi się, że problem leży w technice pomiaru. HCG to skrót od Human
chorionic gonadotropin czyli ludzka gonadotropina kosmówkowa. Na hormon ten
składają się dwie podjednostki, tj. alfa-HCG i beta-HCG. Podjednostka alfa
jest niestety wspólna dla HCG, TSH i LH (a więc "produkowana" jest również
przez zdrowych mężczyzn). Stąd ważne jest, aby z HCG wydzielić dokładnie
podjednostkę beta i zmierzyć jej poziom. Aby to zrobić stosuje się różne
metody frakcjonowania, które z powodu oddziaływania chemicznego z innymi
składnikami frakcjonowanego roztworu mogą niestety czasem dać wynik
fałszywie dodatni. Spójrz np. tu:
http://www.forumginekologiczne.pl/txt/a,2574,0

Ponadto sam sposób pomiaru beta HCG jest dość skomplikowany i podatny na
błędy:
http://www.rapidtest.com/Beta%20HCG_4201-16.DOC
http://www.biocheckinc.com/inserts/bc-1023_fbhcg.pdf

Wynik odczytuje się z wykresu. Zwróć uwagę, że dla małych wartości (0 do 5
jak przewiduje norma; oś pozioma) poruszamy się praktycznie na początku
wykresu. Tu wszelkie niedokładności wykonania próby mogą mieć wpływ na
wynik.

I jeszcze link do informacji zbiorczej nt. markerów nowotworowych.
http://www.cancerstaging.org/cstage/tumormarkers.pdf

Daj znać jak dowiesz się czegoś więcej, bo temat ten mnie również
interesuje.

Pozdrawiam
Stefan Nawrocki

3. Data: 2006-08-01 17:23:32

Od: Michał <p...@n...berdyczow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Stefan Nawrocki napisał(a):

> [...]
> metody frakcjonowania, które z powodu oddziaływania chemicznego z innymi
> składnikami frakcjonowanego roztworu mogą niestety czasem dać wynik

Nie masz racji. Właśnie hCG powinno być mierzone o ile chce się tego
używać jako markera w raku jąder. B-hCG jest używane raczej w
ginekologii do wczesnego wykrywania ciąży i przy diagnostyce patologii
ciąży.

Michał

4. Data: 2006-08-01 18:22:34

Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michał" <p...@n...berdyczow.pl> napisał w wiadomości
Stefan Nawrocki napisał(a):

> [...]
> używać jako markera w raku jąder. B-hCG jest używane raczej w
> ginekologii do wczesnego wykrywania ciąży i przy diagnostyce patologii

Hm. Może masz rację. Ale w następujących artykułach piszą o beta-HCG
(wybralem kilka spośród wielu):

http://tinyurl.com/pxs7h
http://www.podarujzycie.org/wydarzenia/teksty/stelma
ch.htm
http://www.poradnikzdrowie.pl/site/772_675.htm
http://www.pml.viamedica.pl/artykul.phtml?id=27&inde
ks_art=471&VSID=c9b4852afe1d52fef3523fb24cd59b1a

Również zachodnie strony podają jako marker nowotworowy jądra właśnie
beta-HCG
Np. tu:
http://www.healthatoz.com/healthatoz/Atoz/ency/tumor
_markers.jsp

http://training.seer.cancer.gov/ss_module11_testis/u
nit03_sec03_eod_03.html
Cytuje:
"Beta Subunit HCG (human chorionic gonadotropin): A serum test used as a
tumor marker for testicular carcinoma. (...)"

Spójrz na wykres (rysunek) w tym linku. We wszystkich odmianach, w których
sugerują zajmowanie się gonadotropiną podają podjednostkę beta. Oczywiście w
niektórych nie wystepuje wzrost tego hormonu. Ale badanie AFP + beta-HCG w
zasadzie "pokrywa" wszystko poza teratoma.

http://www.thedoctorwillseeyounow.com/articles/cance
r/testicular_1/
Cytuję:
"Testicular Cancer
(...)
"Blood tests, showing elevation of two proteins, beta HCG (human chorionic
gonadotropin) and alpha-fetoprotein, help to confirm the diagnosis."

No i tu http://www.cancerstaging.org/cstage/tumormarkers.pdf
również jest mowa o beta-HCG (choć nie precyzyjnie - w nagłówku jest HCG, a
niżej w treści "Other names: Human chorionic gonadotropin, bHCH, beta
subunit HCG, beta hCG).

Ale jeśli wiesz coś więcej, albo masz jakieś materiały - to podeślij, bo jak
pisałem temat mnie również interesuje.
Czy wiesz może dlaczego norma dla beta-HCG jest do 5 mIU./ml (u teoretycznie
zdrowego mężczyzny), podczas gdy ta subjednostka jest wytwarzana tylko przez
łożysko? Gdzie jeszcze (poza chorym jądrem) w ciele mężczyzny może powstawać
subjednostka beta?

Pozdrawiam
Stefan Nawrocki

zapalenie rogówki i okropny ból