Mój lapek nazywa się Laptok - serio, ale...

1. Data: 2008-04-19 19:40:38

Temat: Mój lapek nazywa się Laptok - serio, ale...
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://kopalniawiedzy.pl/wiadomosc_6818.html

"Ruszają prace nad pierwszymi sztucznymi osobowościami

Ludzkie cechy przypisujemy zwierzętom, a nawet przedmiotom. Nic dziwnego,
że chcemy, by roboty także miały jakiś charakter. W przyszły weekend
inżynierowie z 10 uczelni z 7 krajów rozpoczną prace nad pierwszymi
sztucznymi osobowościami. Potrwają one cztery lata. Maszyny stanowią coraz
większą część społeczeństwa, musimy więc poświęcić więcej uwagi kwestiom
ich kontaktów z człowiekiem.

Projekt Lirec (od ang. Living with Robots and Interactive Companions, Życie
z Robotami i Interaktywnymi Towarzyszami) jest finansowany przez Unię
Europejską. Na jego realizację przeznaczono 6,6 mln funtów. Jak podkreśla
Peter McOwan z Queen Mary, University of London naukowcy skupią się na
długoterminowych kontaktach robotów i ludzi w realnych sytuacjach. Oto
najważniejsze pytanie: jakie cechy powinien mieć sztuczny towarzysz, żebyś
czuł, że chcesz się z nim związać na dłuższy czas?

Telefony komórkowe i komputery pokazały, w jakiego rodzaju kontakty
człowiek wchodzi z elektronicznymi gadżetami. Okazało się np., że dość
sporo osób nadaje pecetom jakieś imiona czy przydomki. Następne generacje
maszyn pozwolą na pogłębienie tych kontaktów.

McOwan sądzi, że w przyszłości roboty będą pomagać w pracach domowych,
zapewniać towarzystwo, a także łączyć się z Siecią, aby zrobić zakupy
on-line. Już teraz, zwłaszcza w Japonii, tworzy się maszyny, które na różne
sposoby zajmują się starszymi osobami.

Jednym z podprojektów jest tzw. "dusza domu". Robot ma pilnować, czy nikt
się nie przewrócił i czy jego podopieczny zażył wszystkie leki. Duch
zostanie wyposażony w uczące się programy. Dzięki nim przyswoi sobie
preferencje właściciela, a człowiek będzie miał poczucie, że nawiązał
rzeczywisty kontakt z roboprzyjacielem. Obcowanie z cyfrową jednostką jest
o wiele bardziej naturalne niż siedzenie przed myszą i klawiaturą.

Profesor Kerstin Dautenhahn, dr Ben Robins i dr Ester Ferrari z
Uniwersytetu w Hertfordshire wykorzystują roboty, aby pomagać w
efektywniejszej komunikacji dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi i
niepełnosprawnością intelektualną. Jednym z nich jest KASPAR, humanoid,
któremu nadano postać małego chłopca. Dautenhahn stworzyła też w Hatfield
makietę mieszkania, gdzie ochotnicy mogą się kontaktować z robotami. W ten
sposób są badane długoterminowe relacje ludzi z robotami. Okazało się, że
optymalny wygląd maszyny zależy od tego, z jaką osobą najczęściej się on
kontaktuje. Ekstrawertycy czerpią największą przyjemność z kontaktów z
humanoidami. Ludzie introwertywni czują się lepiej w towarzystwie bardziej
mechanicznych robotów."

...ale jednak wolę ludzi od maszyn...

Niedoczekanie, żeby robot zamiast matki głaskał dzieci po głowach.

--
XL wiosenna :-)

Mój serwer to news.gazeta.pl (bez przekierowań przez inne), email
i...@g...pl., podany także w nagłówku.

2. Data: 2008-04-19 19:45:38

Temat: Re: Mój lapek nazywa się Laptok - serio, ale...
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 19 Apr 2008 21:40:38 +0200, Ikselka napisał(a):

> http://kopalniawiedzy.pl/wiadomosc_6818.html
>
> "Ruszają prace nad pierwszymi sztucznymi osobowościami
> (...)
> Maszyny stanowią coraz
> większą część społeczeństwa,(...)

Alem się obśmiała :-DDD

3. Data: 2008-04-19 20:11:16

Od: Fragile <e...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 19 Kwi, 21:40, Ikselka <i...@g...pl> wrote:
> http://kopalniawiedzy.pl/wiadomosc_6818.html
>
> "Ruszają prace nad pierwszymi sztucznymi osobowościami
> [...]
Sie ludziom nudzi... Smutne to.

Fra

4. Data: 2008-04-19 20:11:38

Od: "Aicha" <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ikselka" napisał:

> [...]

Pfff... na appmie już ładnych pare lat temu wymyśliliśmy łapkę do
głaskania dla samotnych :) Tylko MsgIDa znaleźć nie mogę.

> Alem się obśmiała :-DDD

Tłumocze są wśród nas...

--
Pozdrawiam - Aicha

5. Data: 2008-04-19 20:21:01

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 19 Apr 2008 22:11:38 +0200, Aicha napisał(a):

> Pfff... na appmie już ładnych pare lat temu wymyśliliśmy łapkę do
> głaskania dla samotnych :)

A do drapania po pleckach? Bym była zainteresowana ;)

> Tłumocze są wśród nas...

No, są. To te maszyny :-DDD

6. Data: 2008-04-19 20:28:25

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 19 Apr 2008 13:11:16 -0700 (PDT), Fragile napisał(a):

> Sie ludziom nudzi... Smutne to.

Najsmutniejsze by było, gdyby stworzenie takich robotow było realne, ale wg
mnie na szczęście nie jest :-)
Dlaczego najsmutniejsze? - bo sobie wyobraziłam armię robotów na wojnie lub
np. przedszkolanki-roboty, pielęgniarki-roboty. I w ogóle mam same
nieprzyjemne wyobrażenia na temat robotów. Tego typu maszynki nie budzą
mojej ufności.

7. Data: 2008-04-19 21:03:06

Od: "Aicha" <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> wojnie lub np. przedszkolanki-roboty, pielęgniarki-roboty. I w ogóle
> mam same nieprzyjemne wyobrażenia na temat robotów. Tego typu

Nie pomnę już teraz, jakiej to gazety była reklama (pewnie jakiejś
lokalnej), ale wisiało toto na przystanku, z którego wsiadam do
tramwaju, wracając z pracy do domu - artykuł o opiekunach-robotach dla
starszych ludzi w Japonii. Ilustracją była powiększona głowa tegoż (a
może jakiegoś innego?) robota, czyli metalowa czaszka z garniturem
zębów - brrr! Nie dziwię się wcale, że tacy opiekunowie nie wzbudzili
entuzjazmu podopiecznych. A jednak ponoć są koniecznością ze względu
na coraz większy odsetek starszych ludzi w tamtejszym (i nie tylko)
społeczeństwie...

--
Pozdrawiam - Aicha

8. Data: 2008-04-19 21:32:40

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 19 Apr 2008 23:03:06 +0200, Aicha napisał(a):

> [...]
> entuzjazmu podopiecznych. A jednak ponoć są koniecznością ze względu
> na coraz większy odsetek starszych ludzi w tamtejszym (i nie tylko)

Tiaaaaa. Im bardziej uprzemysłowiony kraj, tym bardziej odhumanizowane
społeczeństwo? Chyba nie ja to wymyśliłam...
Sytuacja, w której w ogóle ktoś musiałby się mną zajmować na starość,
napawa mnie przerażeniem, a już gdyby to miała być bezduszna maszyna... to
lepiej się z okna rzucić.
A wystarczy tylko w odpowiednim czasie wziąć się za robienie dzieci zamiast
robotów. Przyjemne z pożytecznym, a i na materiałach się oszczędza :-P

9. Data: 2008-04-19 22:06:54

Od: Belzebub <B...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 19 Apr 2008 23:32:40 +0200, doszła do
mnie wiadomość <lc3vh8qd0he$.1beikas1v14kl$.dlg@40tude.net>, w której
czytam:

>Sytuacja, w której w ogóle ktoś musiałby się mną zajmować na starość,
>napawa mnie przerażeniem, a już gdyby to miała być bezduszna maszyna... to
>lepiej się z okna rzucić.

Bez przesady.
->http://www.youtube.com/watch?v=HuqL74C6KI8&feature
=related
Tego typu "stworki" staną się powszechne za 5 - 10 lat.
Za jakieś 20 - 30 lat(a może wcześniej) staną się nowym gatunkiem
istot na świecie.
--
Ja by dawno uż był gieroj
No u mienia jest giemoroj.

10. Data: 2008-04-19 22:16:42

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 20 Apr 2008 00:06:54 +0200, Belzebub napisał(a):

> [...]
> Tego typu "stworki" staną się powszechne za 5 - 10 lat.
> Za jakieś 20 - 30 lat(a może wcześniej) staną się nowym gatunkiem

Nie strasz, bo będę miała koszmary. Filmik może jutro obejrzę, na pewno nie
teraz, na noc :-D
--
XL wiosenna :-)

Mój serwer to news.gazeta.pl (bez przekierowań przez inne), email
i...@g...pl., podany także w nagłówku.

filozof u szewca
Też mi coś :-)
Ze mną...
Re: "czego szukacie?" czyli powtórne pytanie o cele i motywacje
Re: Bajka o nowoczesnych rodzicach