Mowa obcymi jezykami

1. Data: 2001-02-14 10:53:48

Temat: Mowa obcymi jezykami
Od: "Janusz H." <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Poszukuję materiałów dotyczących przypadków posługiwania się językiem
przez kogoś, kto nigdy wcześniej nie miał z nim do czynienia (nawet
językiem trudnym do zidentyfikowania). Takie wydarzenia kojarzone są
zazwyczaj z nawiedzeniem przez diabła lub ducha świętego, ale mnie
interesują wszelkie próby zrozumienia tego fenomenu.
Czy ktoś może spotkał się z czymś takim? Jak do tego dochodzi?
Co dzieje się z człowiekiem, któremu to się przydarza (z punktu widzenia
neurologii, psychologii itd. itp.)?

Z góry dziękuję z odpowiedzi
Janusz

1. Data: 2001-02-14 14:36:17

Temat: Re: Mowa obcymi jezykami
Od: "Becchino" <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz H." <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Czy ktoś może spotkał się z czymś takim? Jak do tego dochodzi?
> Co dzieje się z człowiekiem, któremu to się przydarza (z punktu widzenia

Moze to nie w 100% to o co dokladnie tobie chodzi , ale
pewne zaburzenia robia z ludzi geniuszy. Tak jest w przypadku ok.15%
osob z autyzmem. U tych ludzi wystepuja ,,zdolnosci wysepkowe''.
To znaczy , ze pomimo ogolnego , zaburzonego funkcjonowania spolecznego ,
ograniczonej
aktywnosci i zdolnosci komunikowania sie u osob tych czasami pojawiaja
sie niesamowite zdolnosci np. jezykowe.Potrafia nagle uzyskac umiejetnosc
sprawnego poslugiwania sie jakims jezykiem , chociaz przedtem nie mieli z
nim raczej nic wspolnego. Zdolnosci te roznia sie od normalnych umiejetnosci
tym , iz nie rodza sie stopniowo , ale po prostu sa uksztaltowane na
zawolanie. Do nich sie nie dochodzi , nie rozwija sie ich...nagle sie
pojawiaja i sa.Niesamowite jest tez to , ze moga nagle zniknac i nie
pozostawic po sobie sladu.

1. Data: 2001-02-14 16:59:36

Od: "Janusz H." <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Becchino wrote:

> [...]
> zawolanie. Do nich sie nie dochodzi , nie rozwija sie ich...nagle sie
> pojawiaja i sa.Niesamowite jest tez to , ze moga nagle zniknac i nie

To DOKŁADNIE to, o co mi chodzi. Możesz napisać coś więcej? Rozwinąć,
ewentualnie wskazać jakieś miejsca w sieci, pozycje książkowe (w stylu
'opowieści o krainach swoich pacjentów' a'la Aleksander Łuria czy Oliver
Sacks, choć bardziej pod kątem mojego pytania o języki)?
Będę niezmiernie wdzięczny.

Janusz

1. Data: 2001-02-14 23:16:17

Od: "FilipF" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie z własnego doświadczenia ale z rozmów z osobami które miały kontakt z
takim czymś wiem że polega to na tym (w tych konkretnych przypadkach) że w
czasie modlitwy na zebraniach "modlitewnych(ja brałem udział w "Oazowych" z
tym że to działo się na wyższych stopniach) dana osoba dostawała jak my to
nazywaliśmy "daru" i powstając przemawiała językami przez nikogo nieznanymi
po całym zdażeniu taka osoba nic nie pamięta... Wierz mi że brałem udział w
poobnych "cudach" i jest to fajne przerzycie Trzeba tylko wiedzieć gdzie
tego "dostapić" i bynajmniej nie chodzi mi o jakieś satanistyczne msze czy
inne bzdury ale na taki zwykłych spotkaniach przykościelnych w skutek
modlitwy np. jedna dziewczyna wyznała że była zgwałcona (i nigdy wcześniej
tego nikomi tego nie wyjawiła a tu 30 obcym osobom to jest fajne heh)
No ale nic nie będę zanudzał ;) Pozdrowionka

1. Data: 2001-02-15 09:09:46

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz H. wrote:

> [...]
> 'opowieści o krainach swoich pacjentów' a'la Aleksander Łuria czy Oliver
> Sacks, choć bardziej pod kątem mojego pytania o języki)?

Widze ze zyjesz w krainie fantazji.
W populacji ludzkiej, zgodnie z rozkladem normalnym, wystepuja
ekstremizmy w wyspecjalizowaniu mozgu
i dlatego znajdziesz ludzi z fenomenalna pamiecia, zdolnoscia do
szybkiego uczenia sie.
Ale bedzie to jedynie specjalizacja na zasadzie eliminacji innych
talentow.
Zdolnosc do nauczenia sie 10 jezykow, ale jednoczesnie brak checi do
uprawiania sportu itd.

Nie musisz szukac osob uposledzonych, chociaz te zazwyczaj latwiej bylo
badac w zakladach zamknietych, niz uzyskac dobrowolna zgode ludzi
utalentowanych ale zdrowych.
W koncu nie kazdy chce byc faszerowany prochami i testowany z
podlaczonymi elektrodami do mozgu.

Ale nie oczekuj abstracji z ksiazek fantastycznych, ze struktura jezyka
jest zapisana w mozgu przed rozpoczeciem procesu nauczania.
To tak jakby szukac czlowieka, ktora ma w mozgu zapis algorytmu
szyfrowania PGP i po podaniu klucza publicznego poda nam wartosc klucza
prywatnego.

Tak jak komputer z dyskiem, wyprodukowany w fabryce, nie uruchomi od
razu windowsow, jezeli ich wczesniej nie wgrales.

Chyba sie spozniles o wiek.
Epoka doswiadczen nad fenomenami ludzkich umyslow skonczyla sie
z zakazem przymusowego leczenia psychiatrycznego.
A dobrowolnych krolikow, godzacych sie na wszczepianie sobie elektrod do
mozgu + poddajacych sie elektrowstrzasom w celach naukowych, jest coraz
mniej.

Spozniles sie o cala epoke.
D.

1. Data: 2001-02-15 09:11:21

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

np. jedna dziewczyna wyznała że była zgwałcona (i nigdy wcześniej
> tego nikomi tego nie wyjawiła a tu 30 obcym osobom to jest fajne heh)
> No ale nic nie będę zanudzał ;) Pozdrowionka

To jest psychoterapia grupowa polaczona z seansem hipnozy.

1. Data: 2001-02-15 10:51:19

Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Becchino" <b...@p...com> napisał w wiadomości
> Moze to nie w 100% to o co dokladnie tobie chodzi , ale
> pewne zaburzenia robia z ludzi geniuszy.

W jaki sposob wywnioskowales o takiej zaleznosci przyczynowo-skutkowej? (bo
nie sadze, ze byly prowadzone jakies badania, ktore temu dowiodly)

> [...]
> ograniczonej
> aktywnosci i zdolnosci komunikowania sie u osob tych czasami pojawiaja

Rowniez u nieautystycznych ludzi pojawiaja sie roznego rodzaju zdolnosci. I
czy rzeczywiscie roznica miedzy wybitnie uzdolnionymi autystami i
nieatystami jest statystycznie istnotna? (z Twojej wypowiedzi wynika, ze tak
i to na korzysc ludzi autystycznych)

> Potrafia nagle uzyskac umiejetnosc
> sprawnego poslugiwania sie jakims jezykiem , chociaz przedtem nie mieli z
> nim raczej nic wspolnego.

Czyli ze jak? Wczesniej nie slyszeli slowa "horseshit", a tu raptem wiedza,
co ono znaczy? A moze pod wplywem tego jednego slowa uswiadamiaja sobie
raptem znaczenie wszystkich innych? Cos tu nie smierdzi... To chyba wlasnie
owo "horseshit", o ktorym piszesz.

> Zdolnosci te roznia sie od normalnych umiejetnosci
> tym , iz nie rodza sie stopniowo , ale po prostu sa uksztaltowane na
> zawolanie.

Na zawolanie?? Hmmm...

> Do nich sie nie dochodzi , nie rozwija sie ich...

Podasz przyklad?

>nagle sie
> pojawiaja i sa.Niesamowite jest tez to , ze moga nagle zniknac i nie
> pozostawic po sobie sladu.

Rzeczywiscie niezwykle... Ale skoro nie pozostawiaja sladu, to jak byly te
zdolnosci przechowywane? Slad pamieciowy zazwyczaj zostawia jakis slad
(hipotetyczna mozliwosc reprodukcji, oszczednosc czasu przy ponownym uczeniu
sie).

Tak tak.... Rainman, Cube i te sprawy. 15% z genialnymi "zdolnosciami
wysepkowymi"... W czym sie ten geniusz objawia?? 15% ??? Cos sciemniasz
stary, albo czegos tu nie kapuje.

--
A. S.
ICQ: 93514181

1. Data: 2001-02-15 12:02:58

Od: "Janusz H." <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz wrote:

> [...]
> talentow.
> Zdolnosc do nauczenia sie 10 jezykow, ale jednoczesnie brak checi do

Tak, wiem.

> [...]
> utalentowanych ale zdrowych.
> W koncu nie kazdy chce byc faszerowany prochami i testowany z

Nie szukam tylko osób upośledzonych (jednak zazwyczaj w takich wypadkach
masz do czynienia z rozwojem ("przerostem") czynności/funkcji kosztem
innych - łatwiej badać coś, co ujawniło się w większej skali/stopniu,
"uwyraźniło się"). Podkreślę: szukam WSZYSTKIEGO, co choć trochę
związane jest z kwestią mowy językami (czy inaczej: glosolalii).

> [...]
>
> Tak jak komputer z dyskiem, wyprodukowany w fabryce, nie uruchomi od
> razu windowsow, jezeli ich wczesniej nie wgrales.

Nie wiem czemu przypisujesz mi takie... hm... oczekiwania. Zadałem
pytanie, stwierdziłem, że jestem zainteresowany DOKŁADNIE tym, o czym
wspomina Becchino, ale wszelkich informacji szukam dalej.

> [...]
> A dobrowolnych krolikow, godzacych sie na wszczepianie sobie elektrod do
> mozgu + poddajacych sie elektrowstrzasom w celach naukowych, jest coraz

Nic to. Mimo wszystko sądzę, że jakaś literatura na ten temat istnieje.
BTW nie chodzi tylko o neurologię, ale (chyba przede wszystkim) psycho-
logię takich przypadków - zapewne coś w kierunku transu, hipnozy itp.
itd. (co z kolei także można próbować badać na gruncie neurologii).

Pozdrowienia
Janusz

1. Data: 2001-02-15 12:03:07

Od: "Janusz H." <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz wrote:

> np. jedna dziewczyna wyznała że była zgwałcona (i nigdy wcześniej
>
> To jest psychoterapia grupowa polaczona z seansem hipnozy.

Polecam dwa artykuły (choć bardziej pod kątem emocjonalnej strony
zagadnienia - równie istotnej):
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/modlitwa_i_p
sychologia.html
http://www.oaza.org.pl/cdm/siloe/sil08.html (szczególnie rozdz. II)

Oraz ("jedynie" bogata literatura - dla zainteresowanych "szperaczy"):
http://www.phys.uni.torun.pl/%7Educh/ref/dusza/duszy
.htm

Pozdrawiam
Janusz

1. Data: 2001-02-15 14:18:57

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Paker wrote:

> Użytkownik "Becchino" <b...@p...com> napisał w wiadomości
>
> W jaki sposob wywnioskowales o takiej zaleznosci przyczynowo-skutkowej? (bo
> nie sadze, ze byly prowadzone jakies badania, ktore temu dowiodly)

On po prostu odwrocil relacje.
Jezeli mamy juz geniusza, to jest on na tyle egocentrykiem, ze nie
wstydzi sie okazywac swoich zaburzen, ktore inni starannie ukrywaja.

gdyby to bylo takie proste, ze wystarczy naszego przedpiszcze czyms
walnac, zeby mu mozg zaburzyc, aby sie stal geniuszem,
to kierowcy by z utesknieniem czekali na wypadek samochodowy,
aby sie przepoczwarzyc w geniuszy.

Niestety teoria chaosu sie klania i statystyka.
Wsrod osob z zaburzeniami jest statystycznie tyle samo geniuszy
ile w zdrowej populacji.

Bo w innym przypadku studenci by uczeszczali na wyklady nie w
uniwersytecie, ale prowadzone przez pacjentow szpitalow
psychiatrycznych.

Niemniej klania sie mit historii, ze jak ktos byl za madry,
to wstawiano go w kaftan i juz nikomu nie zagrazal,
niezaleznie czy byl wybitnym naukowcem czy politykiem.

Mit pozostal mitem tylko.

Te 15% uzdolnionych jezykowo osob z autyzmem to oczywiscie bzdura.

y wybitnie uzdolnionymi autystami i
> nieatystami jest statystycznie istnotna? (z Twojej wypowiedzi wynika, ze tak
> i to na korzysc ludzi autystycznych)

Widocznie szuka sponsora badan nad autystami i wymysla karkolomne
teorie.

> [...]
> raptem znaczenie wszystkich innych? Cos tu nie smierdzi... To chyba wlasnie

Zajmuje sie fantastyka.

> Na zawolanie?? Hmmm...
Bullshit

Mysle ze wkrotce dojdzie do teorii, ze napromieniowanie mieszkancow
Kosova uranem doprowadzilo ich do intelektualnej genialnosci
i nalezy dzieci juz w przedszkolach napromieniowywac uranem,
aby zostaly geniuszami.

D.

Mowa obcymi jezykami
Pytanie do Niny
A w cholerę z tą MENSA!!! [-ZED- Oni Cię jednak chcieli obrazić! ;-)] (było: Re: pl.rec.robotki-reczne)
Walentego czas zaczac
Prof Strzelecki