O starzeniu decydują mitochondria

1. Data: 2004-06-14 17:03:21

Temat: O starzeniu decydują mitochondria
Od: "Janusz Baczynski" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Jeszcze jedna teza dra Kwaśniewskiego potwierdzona.

=============
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1%2c53600%2c2
129490.html

Dlaczego myszy się starzeją?

Olga Sobolewska 14-06-2004, ostatnia aktualizacja 14-06-2004 17:57

To mutacje DNA w mitochondriach są przyczyną szybszego starzenia się myszy.

Taki wniosek wyciągnęła z badań grupa skandynawskich naukowców, kierowana
przez Nilsa-Görana Larssona. Mitochondria są niezbędną częścią komórki - to
w nich produkowana jest energia do życia. Każde z nich ma własne DNA.
Mutacje w tym mitochondrialnym materiale genetycznym wiązano z procesem
starzenia się, jednak trudno było określić, czy choroby typowe dla starszego
wieku są przyczyną, czy też wynikiem tych zmian. Opublikowane w "Nature"
badania są niezbitym dowodem na to, że to mutacje powodują starzenie się, a
nie odwrotnie.

Grupa Larssona stworzyła myszy, w których nie działał system naprawy DNA w
mitochondriach, przez co zmiany następowały w nim nieporównywalnie szybciej
niż w normalnych warunkach. Już po 25 tygodniach, czyli na początku wieku
dojrzałego (co odpowiada ok. 25.-30.-latom ludzkiego życia), zwierzęta
zaczęły przejawiać pierwsze oznaki starzenia - m.in. łysiały, miały obniżoną
płodność i wykrzywiony kręgosłup. Żyły dużo krócej niż ich pobratymcy z DNA
zmieniającym się powoli.

Skandynawscy naukowcy mają nadzieję, że ich praca pozwoli na odnalezienie
sposobu odwracania starzenia się transgenicznych myszy lub chociaż
spowalniania tego procesu.

==============

Dieta jest bardzo wazna dla długości życia, bo
w zależności co jemy to co innego jest spalane
w mitochondriach co z kolei powoduje mniejsze
(w przypadku tłuszczy) lub większe
(w przypadku węglowodanów) uszkodzenia DNA.
Uszkodzenia te powstają na skutek działania
wolnych rodników, których przy spalaniu tłuszczy
powstaje mniej.
Z powyższego można też wysnuć wniosek,
że diety niskokaloryczne (CR) opóźniają starzenie się,
co zostało już dawno udowodnione doświadczalnie przez
niedawno zmarłego Roya Walforda,
ale nie bardzo było wiadomo jaki jest mechanizm
tego opóźniania.

Janusz Baczyński

2. Data: 2004-06-14 17:20:50

Temat: Re: O starzeniu decydują mitochondria
Od: Karolina Matuszewska <g...@s...am.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Baczynski wrote:

> Dieta jest bardzo wazna dla długości życia, bo
> w zależności co jemy to co innego jest spalane
> w mitochondriach

A świstak siedzi za sreberka.

Pozdrawiam,
Karola

3. Data: 2004-06-14 17:36:51

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Baczynski w wiadomości news:caklok$j4t$1@news.onet.pl pisze:

> Dieta jest bardzo wazna dla długości życia, bo
> w zależności co jemy to co innego jest spalane
> w mitochondriach co z kolei powoduje mniejsze
> (w przypadku tłuszczy) lub większe
> (w przypadku węglowodanów) uszkodzenia DNA.

Czy bedzie wielkim nietaktem, gdy poprosze o wskazanie zrodel naukowych,
ktore potwierdzalyby twoja spekulacje?

--
Skurcze w nogach sa rowniez czasami przyczyna zlej pracy watroby.

4. Data: 2004-06-14 18:45:31

Od: "annaklay " <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Baczynski <j...@p...com> napisał(a):

> [...]
> co zostało już dawno udowodnione doświadczalnie przez
> niedawno zmarłego Roya Walforda,
> ale nie bardzo było wiadomo jaki jest mechanizm

Niektore diety niskokaloryczne tak. Niestety nie wszystkie:-(
Tak pochopnych wnioskow opartych na czystej spekulacji lepiej jednak nie
wyciagac, bo mozna sie bardzo niemile rozczarowac.

5. Data: 2004-06-15 08:53:08

Od: " " <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> co zostało już dawno udowodnione doświadczalnie przez
> niedawno zmarłego Roya Walforda,
> ale nie bardzo było wiadomo jaki jest mechanizm

to sa spekulacje,
zgodze sie jedynie z tym ze im wiecej tluszczu i mniej weglowodanow jest
spalanych przez mitochondria tym teoretycznie mniej sie zuzywaja,
ale nie mozna tego generalizowac i w roznych tkankach wyglada to nieco inaczej

co do CR-ow tradycyjnych (semiwegetarianskich) to wystarczy poczytac na ich
temat zeby zauwazyc ze rzeczywistosc wcale nie wyglada tak rozowo,
np. wsrod zwierzat na CR-ach zachorowalnosc na niektore formy raka rosnie a
nie maleje.
w Polsce dzieki diecie optymalnej mamy grupe osob ktora testuje na sobie
(czesto nieswiadomie) nowy rodzaj CR-ow tzn wysokotluszczowy. Sam czekam na
efekty tego eksperymentu, szkoda tylko ze jest kiepsko dokumentowany

Paleo

6. Data: 2004-06-15 09:19:55

Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> szukaj wiadomości tego autora

p...@g...pl w wiadomości news:camddk$hq6$1@inews.gazeta.pl pisze:

> zgodze sie jedynie z tym ze im wiecej tluszczu i mniej weglowodanow jest
> spalanych przez mitochondria tym teoretycznie mniej sie zuzywaja,

A mozesz napisac, jakie to weglowodany spalane sa w mitochondriach?

--
w glikogenie oprócz cukru mamy dużą ilość tlenu tak, że glukoza może się spalić bez
czekania na tlen z krwi

7. Data: 2004-06-15 18:54:15

Od: "s(00)mal" <s...@o...xxx> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 14 Jun 2004 19:03:21 +0200, Janusz Baczynski
<j...@p...com> napisał:

> Z powyższego można też wysnuć wniosek,
> że diety niskokaloryczne (CR) opóźniają starzenie się,

taaa, a ludzie niejedzacy w ogole sie nie starzeja

--
[5oomal]-------[gg1337396]
*NO! FOR SOFTWARE PATENTS*

8. Data: 2004-06-16 12:22:24

Od: "Janusz Baczynski" <j...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "s(00)mal" <s...@o...xxx> napisał w wiadomości

> taaa, a ludzie niejedzacy w ogole sie nie starzeja

Minimalnie się jednak zestarzeją zanim umrą
z niedożywienia. To że niedużo nie znaczy, że
"w ogóle nie".

Bacz

9. Data: 2004-06-17 10:30:12

Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <p...@g...pl> napisał w

> w Polsce dzieki diecie optymalnej mamy grupe osob ktora testuje na sobie
> (czesto nieswiadomie) nowy rodzaj CR-ow tzn wysokotluszczowy. Sam czekam
na
> efekty tego eksperymentu,

Ja właśnie testowałem na sobie diete optymalna przez 2 lata wiec moge sie
podzielic wynikami.
Rozpoczalem DO ze wzgledow zdrowotnych, mialem bardzo czeste i silne
arytmie.
Po kilku dniach od rozpoczecia DO arytmie ustapily i trwalo to ok roku.
Nastepnie mialem ok miesiaca arytmii i kolejne 8 miesiecy spokoju.
Niestety ostatnio przez kika miesiecy mialem coraz gorsze arytmie pomimo
brania coraz wiekszych dawek lekow przeciw arytmii.
W pewnym momencie postanowilem zrobic eksperyment i zmienilem proporcje
tluszc: weglowodany na odwrotne. Tak jak przy przechodzeniyu na DO, juz na
drugi dzien arytmie ustaly i trwa to juz ok 1 miesiaca. Ciagle jestem na
normalnym zywieniu z przewaga weglowodanow. Bialko uzywam tak samo jak na DO
czyli nie za duzo i nie za malo. Jak dlugo potrwa stan dobrego zdrowia nie
wiem ale jak mi sie pogorszy to chyba znowu przjde na DO.
Wynika z tego ze moja arytmia wynika z niezbilansowania jakichs skladników w
organizmie i raz pomaga zmniejszenie weglowodanow a raz ich zwiekszenie.
Najsmutniejsze jest to ze zaden lekarz nie chce o tym nawet rozmawiac.
Dwa razy probowalem wyjsc z tym tematem na grupe sci.medycyna i nigdy zaden
lekarz nie zabral na ten temat glosu.
W ten sposob zdany jestem tylko na siebie.

10. Data: 2004-06-17 11:30:28

Od: "czarnyjanek" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Wynika z tego ze moja arytmia wynika z niezbilansowania jakichs skladników
> organizmie i raz pomaga zmniejszenie weglowodanow a raz ich zwiekszenie.

a może przyczyna twoich problemów zdrowotnych nie leży w diecie??

wskazywać może na to poprawa twojego zdrowia zarówno po przejściu na DO jak
i po zaprzestaniu stosowania tej diety.skup się na innych możliwych
przyczynach występowania u ciebie arytmii bo jak sam widzisz w tym przypadku
temat diety to ślepa uliczka

woda
Agatston Arthur - Dieta south beach
Musli