Pyszny biały ser.

81. Data: 2017-05-21 14:08:06

Temat: Re: Pyszny biały ser.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:
> [...]
ki-do-pieczywa/61-twarog-slodki-domowej-roboty-po-12
-miesiacu.html

> [...]
> stawiały mleko (bez jakiegoś dodatkowego zakwaszania) na zsiadłe, potem
> podgrzewały, kroiły, cedziły (w lnianej chuście - podobno specjalnie
> tkanej - tego nie wiem, natomiast służyła tylko do cedzenia) odciskały w
> koziołkach i karmiły mieszczuchów do wypęku...
> Jak ciotce się chciało, to nastawiała mleko w takich dzbanuszkach
> (wazonikach)i do piwnicy. Jak się siadło to zgrabnie obracała i takie
> babeczki z kwaśnego mleka ze śmietaną na dwa palce do młodych ziemniaków
> (samemu trzeba było najpierw podebrać, a jak były większe motyką
> wykopać) z okrasą z wielkanocnego bilu...

Dużo pamiętasz jak na ówczesnego niemowlaka.

82. Data: 2017-05-21 14:30:08

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 12:55 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

(...)

> Każda książka o żywieniu małego dziecka zawiera ten przepis.

???
Naprawdę sprawdzałaś w _każdej_ książce o żywieniu małego dziecka?
Chapeau bas...

> [...]
> Pierwsza z brzegu:
> http://www.osesek.pl/ksiazka-kucharska-dziecka/dodat
ki-do-pieczywa/61-twarog-slodki-domowej-roboty-po-12

Też je wszystkie przejrzałaś :O
Google wypluwa informacje o ponad 300 tysiącach takich portali o żywieniu
małych dzieci.

> Mój - bo podany przeze mnie i pierwszy raz w ogóle przez kogokolwiek
> tutaj.

Bzdura, choćby w lipcu 2017 Chiron rozpoczął dyskusję o twarogu własnej
roboty.
Robił dokładnie według takiego przepisu - kwaśne mleko wlewał do
gotującego się i narzekał na jego strukturę, że twardawy, grudowaty i
suchy. Dokładnie tak, jak narzekałaś na sklepowy.

Osobiście nazwałem ten jego ser mieszaniną twarogu z panirem i doradziłem
lekkie podgrzewanie wyłącznie kwaśnego mleka.

(...)

> Miliony kobiet karmiły serem domowym z tego przepisu swoje
> dzieci w ciągu setek lat.

:)
Juliuszowa Albinowska, "Najnowsze sposoby przyrządzania i przechowywania
zapasów domowych"
LWÓW 1917. -- NAKŁADEM MACIERZY POLSKIEJ

"Ser zwyczajny. Po zebraniu śmietany
stawia się garnki z mlekiem kwaśnem na bardzo
umiarkowanem cieple, najwięcej 30° C. Gdy się
serwatka zupełnie oddzieli i garnki całkiem osty­
gną, zlewa się twaróg w czysty kończaty worek.
Gdy ścieknie z niego serwatka, kładzie się worek
na stolnicę pochyło postawioną i przyciska"

NOWA PRAKTYCZNA GOSPODYM LITEWSKA przez Karolinę Biełosierską, Warszawa
1889 drukiem Stanisława Niemery.

"Séry proste litewskie.
Mleko zwyczajnym sposobem skwaszone
w cieple umiarkowaném, skoro serwatka dobrze
się oddzieli, zlać do worka i powiesić, żeby
cała serwatka zciekła. Twaróg ten wcale na
ogniu nie odtapiany położyć do klinków, na­
cisnąć deską i kamieniami; skoro stwardnieje"

POWSZECHNA KUCHNIA SWOJSKA oparta na wieloletniem doświadczeniu i
zdrowotno - dyetetycznych zasadach.
Małgorzata Bogacka, 1896 Nowy Sącz nakładem Jakubowskiego.

"Na jeden mały ser wziąć 12-- 14. litrów gęstego mle­
ka wraz ze śmietaną, rozgrzewać na wolnym ogniu, aż się
twaróg dobrze ściągnie, a serwatka oddzieli."

To tylko pierwsze z brzegu z moich licznych źródeł.
A już mieszanie mleka kwaśnego ze słodkim to wymysł ostatnich czasów dla
leniwych.
Znacznie lepiej jest ukwasić mleko pod potrzeby, niż później mieszać ze
słodkim.

> Więc zakończ już tę swoją niechwalebną rzucawkę,

"Setki lat, miliony kobiet", jednym zdaniem świat według Ikselki.
:)

"Niewiedza jest początkiem drogi mądrości", Ikselka ma szansę wejść na tę
drogę.

--
Trefniś

83. Data: 2017-05-21 14:37:02

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:
> [...]
> :)
>
> "Niewiedza jest początkiem drogi mądrości", Ikselka ma szansę wejść na tę

Gubisz wątek, lawirujesz, mącisz, mądrzysz się nie ma temat, wygibasy
uprawiasz - bardzo nieciekawe z Ciebie dziecko. Dlatego kończę rozmowę.

84. Data: 2017-05-21 15:12:17

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 14:37 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

(...)

> Gubisz wątek, lawirujesz, mącisz, mądrzysz się nie ma temat, wygibasy
> uprawiasz - bardzo nieciekawe z Ciebie dziecko. Dlatego kończę rozmowę.

Może dlatego takie ze mnie krnąbrne dziecię, że karmiono mnie zupełnie
inaczej niż Ikselkę?

--
Trefniś

85. Data: 2017-05-21 15:59:21

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 14:30 Trefniś <t...@m...com> pisze:

(...)

> [...]
>
> Osobiście nazwałem ten jego ser mieszaniną twarogu z panirem i
> doradziłem lekkie podgrzewanie wyłącznie kwaśnego mleka.

Przepraszam, to był wątek z lipca 2015 roku.
Sprzed dwu lat.

--
Trefniś

86. Data: 2017-05-21 17:47:44

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-05-21 o 14:08, Ikselka pisze:

> Dużo pamiętasz jak na ówczesnego niemowlaka.

No, taki trochę podrośniety niemowlak, albo nawet dzieciak po maturze
jeszcze za Gomułki...
Baba z Cholerzyna tzw. Pani Mleczarka przestała nam przynosić mleko,
śmietanę i inne wiejskie dobra z okolic Liszek (prawdziwa lisiecka
kiełbasa z zielonym oczkiem) gdy miałem jakieś 13-14 lat...
Dziwnie dorastałem. A jedno z moich najwcześniejszych wspomnień to
śmierć mojej Babci w 1953 roku...
pozdr
Stefan

87. Data: 2017-05-21 17:54:55

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:
> [...]

Tak więc pozwól, że pozostaniemy przy niemowlętach i serze z gotowanym
mlekiem jako dla nich odpowiednim, tym bardziej odpowiednim dla dorosłych.

88. Data: 2017-05-21 17:58:40

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

89. Data: 2017-05-23 09:56:46

Temat: Re: [OT] Re: Pyszny biały ser.
Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-05-20 o 09:38, stefan pisze:
> [...]
wy-bidet-elektroniczny-q-7700-z-pilotem#tab=1

> on najpierw miał być bez dachu, potem rozwiesili na tymczasem plandekę
> żeby deszczyk nie padał do kufli a dopiero potem zrobili lekką nawet
> bardzo lekką blaszana konstrukcję...
> Ale wtedy tam bywałem tylko po przyjeździe do miasta :) (jeśli sił
> starczyło, oblecieć ,,Pod strzelnicą", ,,U żyda", "Barcelonę" "Bar na
> Stawach" ,,kolorowa","Lajkonik", ,,Baryłeczka ,,, ,,Jubilat", " U
> Warszawianek"."Balaton","Barburka", ,,Pasieka" "Noworola" Myśliwską -
> piwo lali od 6 rano) to jednak kondycję trzeba było mieć)
> pozdr
> Stefan
Na pewno mówimy o tej samej karczmie ?
Pamiętam że dawniej pokryta była płatami starej zardzewiałej blachy jak
ze spalonych samochodów.
https://www.youtube.com/watch?v=PGbX6T0mZuQ

90. Data: 2017-05-23 12:22:17

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-05-23 o 09:56, Roman Rogóż pisze:

> [...]
> Na pewno mówimy o tej samej karczmie ?
> Pamiętam że dawniej pokryta była płatami starej zardzewiałej blachy jak
Nie, na pewno nie. Powyższa Karczma jest za pętlą w Cichym Kąciku a Bar
"Pod Płachtą" był (bo go już od wielu lat nie ma) na wprost wyjścia z
Parku Jordana.
Jak pisze w swoich wspomnieniach (wybitny znawca tematu:))Leszek
Grabowski: "Trudno nie wspomnieć o dwóch pawilonach -
,,mordowniach", zlokalizowanych na obrzeżu Błoń, dziś już
nieistniejących, o zwyczajowych nazwach: ,,Płachta", naprzeciw okrąglaka
w Parku Jordana i ,,Blacha" w Cichym Kąciku przy ulicy Piastowskiej, u
wylotu Alei 3-Maja, w sąsiedztwie pętli tramwajowej, gdzie pod koniec
lat 70-tych nocny stróż sprzedawał na lewo butelkowe piwo przez całą noc."
Dla studenterii z DS Żaczek było bliżej Pod Płachtę, gdzie zasiadywali
tez Tatusie, zmordowani pilnowaniem swojej progenitury szalejącej po
alejkach Parku.
Blacha była zasiedlona przez ludzi z Miasteczka Studenckiego (jak
dostali stypendium :)
pozdr
Stefan

Łosoś po ikselsku.
Niby nic, a cieszy :-))
Gołąbki w liściach botwinki
Kasza jaglana - jakieś proste przepisy?
Papryczki jalape?o nadziewane kremem serowym