Odmiana lipy ?

1. Data: 2003-11-11 00:44:01

Temat: Odmiana lipy ?
Od: "Jacek" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Znalazłem w jednym z parków odmianę lipy o bardzo dużych liściach. Średnica
największych wynosiła prawie 30 cm !
Proszę o pomoc w określeniu jaka to może być odmiana. Drzewo było bardzo
stare i widać, że szczepione.Występowała wyraźna niezgodność fizjologiczna w
miejscu połączenia.
Jacek

2. Data: 2003-11-11 00:59:06

Temat: Re: Odmiana lipy ?
Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek" <s...@p...onet.pl> writes:

> Znalazłem w jednym z parków odmianę lipy o bardzo dużych
> liściach. Średnica największych wynosiła prawie 30 cm !

Może lipa amerykańska (Tilia americana), a może szerokolistna
(T. platyphyllos)? A może najzwyklejsza holenderska (T. x europea),
której liście urosły (szczególnie, jeśli była ,,odmladzana'')?

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Pewną panienkę w mieście Chartres
Chciał posiąść kiedyś Jean Paul Sartre,

3. Data: 2003-11-11 01:06:21

Od: "Jacek" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Może lipa amerykańska (Tilia americana), a może szerokolistna
> (T. platyphyllos)? A może najzwyklejsza holenderska (T. x europea),
> której liście urosły (szczególnie, jeśli była ,,odmladzana'')?

Sprawdzałem - ale nigdzie nie w książkach nie znalazłem takich wartości
opisujących wielkość liści.
Wiem, że można gdzieś "grzebać" po kluczach ale może ktoś wie i bez tego.
Ta lipa rośnie w parku Ignacego Krasickiego w Dubiecku ( 30 km od Przemyśla)

4. Data: 2003-11-11 07:21:01

Od: "Jack" <w...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ta lipa rośnie w parku Ignacego Krasickiego w Dubiecku ( 30 km od Przemyśla)

Największe liscie ma lipa amerykańska ale nigdy nie widzałem by miały 30 cm -
może to nie lipa a katalpa...;)

Pozdrawiam
Jack

5. Data: 2003-11-11 09:23:14

Od: "Jacek" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Największe liscie ma lipa amerykańska ale nigdy nie widzałem by miały 30
cm -
> może to nie lipa a katalpa...;)
>
> Pozdrawiam
> Jack
Na pewno lipa - nawet widziałem jak kwitnie !

6. Data: 2003-11-11 09:39:15

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek" <s...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> Wiem, że można gdzieś "grzebać" po kluczach ale może ktoś wie i bez tego.
> Ta lipa rośnie w parku Ignacego Krasickiego w Dubiecku ( 30 km od

Nie mam teraz czasu szperać po starych rocznikach "Kwiatów" - czy z czymś
Wam się kojarzy hasło "Ksieni z Dubiecka"?

Pozdrawiam (sklerotycznie), Basia.

7. Data: 2003-11-11 10:20:54

Temat: Odp: Odmiana lipy ?
Od: "Anna Zygmunt" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przemyśla)

Taka lipa rośnie też przed wejściem do ogródków działkowych na ul.
Augustówka w Warszawie w towarzystwie innych "zwykłych" lip, na tle których
rzeczywiście wszystko ma większe (liście i kwiaty) tak z 5 razy.

Pozdrawiam. Ania

8. Data: 2003-11-12 19:27:13

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

Jacek napisał(a) w wiadomości: ...
>Ta lipa ro?nie w parku Ignacego Krasickiego w Dubiecku ( 30 km od
Przemy?la)

Jak nie zapomne, zajrze tam w lecie.
Kiedys bylem w poblizu nad Sanem. Akurat byly wtedy dni Dubiecka. Nie
przypominam sobie jednak tej lipy.
Jesli szczepiona, to dlaczego mialaby to byc l. szerokolistna? Czy nie
latwiej, by rosla na wlasnych korzeniach?
Tak samo jej mieszaniec z l. drobnolistna moglby dobrze rosnac na wlasnych
korzeniach. Szczepienie mialoby w tym przypadku sens, jezeli byla to jakas
specyficzna odmiana (np. o nietypowej formie korony).
Warto sie tam wybrac, poniewaz droga wzdluz Sanu do Przemysla wiedzie przez
bardzo malownicze tereny. Po drodze jest tez Krasiczyn z duzym, starym i
ciekawym (dendrologicznie) parkiem oraz palacem renesansowym.

Pozdrawiam,
Bpjea

9. Data: 2003-11-14 21:07:30

Od: "Jacek" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> korzeniach. Szczepienie mialoby w tym przypadku sens, jezeli byla to jakas
> specyficzna odmiana (np. o nietypowej formie korony).

I właśnie ten sposób postępowania z lipą mnie intryguje. Dlaczego musiała
być szczepiona ( a może okulizowana)?
I jeszcze raz podkreślam - ogromne liście - nigdy takich na lipach nie
widziałem. Może więc spróbować pobrać kilka oczek i zaokulizować na swoich
lipach drobnolistnych. Może to jakaś odmiana endemiczna ?
Może warto ją mieć dla zachowania gatunku ?
Jacek

10. Data: 2003-11-14 21:25:22

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:bp3g8p$jpu$1@nemesis.news.tpi.pl Jacek
<s...@p...onet.pl> napisał(a):

> Może warto ją mieć dla zachowania gatunku ?
> Jacek

Hejka. Dla zachowania gatunku można się wręcz bezgranicznie poświęcić
;-)
Pozdrawiam zachęcająco Ja...cki

PILNE szukam odmiany jablek
odmiany jablek