Ogórki małosolne - propozycja FAQ :-)

1. Data: 2004-07-28 17:33:42

Temat: Ogórki małosolne - propozycja FAQ :-)
Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W tym roku po raz pierwszy robiłem ogórki małosolne.
Nie ma FAQ ogórków małosolnych, więc po przegooglaniu grupy wyznaczyłem
medianę zaleceń i pomysłów...
Eksperymentuję w dwóch słojach +/- 1.5l po raz trzeci.
Poniżej zapis co wyszło czyli FAQ nowicjusza, zapraszam do dopisania
własnych doświadczeń ! :

1. Jakie ogórki kupować ? Czy nawożone sztucznie będą naprawdę niejadalne ?
Może miałem szczęście. Kupowałem ogórki w różnych miejscach. Zwracałem
uwagę tylko aby były świeże, jędrne, miały zgrabny rozmiar i nie wygrzewały
się w słońcu czekając na mnie. Znaczących różnic w smaku nie zanotowano.

2. Nie można używać soli jodowanej.
Cały czas używam soli jodowanej i nie wydaje się to mieć negatywnego wpływu
na produkt końcowy.

3. Jakie proporcje zlewy ?
Solidna łyżka stołowa soli na litr wody.

4. Zalewą w jakiej temperaturze zalewać ogórki ?
Jeżeli ogórki mają być gotowe 'na jutro' najlepiej gorącą, odstawioną na
chwilę po zagotowaniu. Im niższa temperatura tym dłużej ogórki osiągają stan
spożywalności. Wbrew obawom nie da się chyba 'ugotować' ogórków zalewając
bardzo gorącą zalewą.

5. Czy ma znacznie ścinanie końcówek / nacinanie / nakłuwanie ogórków ?
Wydaje się że ogórki ze ściętymi końcami i nakłute szybciej są gotowe do
konsumpcji. Aby nie ponawiać produkcji zbyt często można na dno naczynia
włożyć ogórki takie jakie są, potem ze ściętymi końcówkami, na wierzch ze
ściętymi końcówkami i nakłute. Ogórki zalane gorącą zalewą, ze ściętymi
końcówkami i nakłute mogą być ze smakiem spożywane już po 24, dużym smakiem
po 48 godzinach. Do nakłuwania ogórasów doskonale nadają się patyczki do
szaszłyków !

6. Czy ogórki na wierzchu naczynia kiszą się szybciej niż te na jego dnie ?
?

7. Czy rodzaj / jakość wody którą zalewane są ogórki ma znaczenie ?
? (Używam nienajlepszej wody z kranu, przefiltrowanej przez filtr Brita)

8. Czy dodatek korzenia chrzanu ma wpływ na smak ogórków małosolnych ?
Zdecydowanie tak - subiektywnie na korzyść !

9. Czy dodatek liści chrzanu ma wpływ na smak ogórków małosolnych ?
?

10. Czy dodawanie czosnku ma wpływ na smak ogórków małosolnych ?
? (Eksperyment w toku...)

11. Czosnek i chrzan obierać i kroić czy dodawać w całości ?
Czosnek obieram i kroję, na logikę lepiej powinien oddawać smak do zalewy...
Dodawałem raczej młode korzenie chrzanu, dokładnie umyte i pokrojone wzdłuż.

12. Czy dodatek liści czarnej porzeczki ma wpływ na smak ogórków małosolnych
?
?

13. Czy dodatek liści dębu ma wpływ na smak ogórków małosolnych ?
?

14. Czy dodatek liści wiśni ma wpływ na smak ogórków małosolnych ?
?

15. Czy to że naczynie jest kamionkowe czy szklane (dostęp światła) ma wpływ
na to jak ogórki się udają ?
? (Ogórki w przezroczystych słojach ze szkła stoją na podłodze w jasnej
kuchni, efektów ubocznych nie stwierdzono.)

16. Czy ogórki trzeba 'dociskać' aby nie wypływały na wierzch naczynia ?
Niekoniecznie, jeżeli średnica naczynia nie jest zbyt duża wystarczy zgrabna
konstrukcja z łodyg kopru aby powstrzymać wypływanie osobników na
powierzchnię do czasu konsumpcji.

TomekD

1. Data: 2004-07-29 07:38:18

Temat: Re: Ogórki małosolne - propozycja FAQ :-)
Od: "Basia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 2. Nie można używać soli jodowanej.
> Cały czas używam soli jodowanej i nie wydaje się to mieć negatywnego
wpływu
> na produkt końcowy.

Spełnienie tego warunku byłoby chyba niemozliwe, bo każda sól jest
jodowana - zarówno ta bielutka, warzona jak i ciemna, kamienna.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2004-07-29 08:07:09

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia" <b...@o...pl>

> Spełnienie tego warunku byłoby chyba niemozliwe, bo każda sól jest
> jodowana - zarówno ta bielutka, warzona jak i ciemna, kamienna.

Jest możliwe i sól - przynajmniej koło - mnie jest do kupienia.
--
Pozdrawiam, Jerzy

---

1. Data: 2004-07-29 08:16:43

Od: "Basia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jest możliwe i sól - przynajmniej koło - mnie jest do kupienia.

i na pewno nigdzie na opakowaniu nie ma wzmianki, ze jest jodowana?

Basia

1. Data: 2004-07-29 08:21:18

Od: "ewa" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

.

> 2. Nie można używać soli jodowanej.
Zawsze wsypuję sól jodowaną i ogórki mam wspaniałe. Może dlatego.

1. Data: 2004-07-29 08:26:27

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia" <b...@o...pl>

> i na pewno nigdzie na opakowaniu nie ma wzmianki, ze jest jodowana?

Na 100% sól kamienna [bez jodu] najlepsza do przetworów, zobacz sama:
http://www.sol-klodawa.com.pl/opis_paczka.htm
to ta z tyłu [z prawej].
--
Pozdrawiam, Jerzy

---

1. Data: 2004-07-29 08:34:53

Od: "Dyzia" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy, cytuje ze stronki jaka podales :

Kłodawska sól kamienna (kopalna) oprócz czystego NaCl zawiera szereg
naturalnych mikroelementów takich jak : magnez, miedź, mangan, wapń, żelazo
i in. - zwanych przez prof. Juliana Aleksandrowicza "pierwiastkami życia"
(...)

Wzbogacanie soli związkami jodu - pierwiastka niezbędnego dla organizmu,
odbywa się w nowoczesnych zautomatyzowanych urządzeniach gwarantujących jego
precyzyjne dozowanie. Badania prowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia
potwierdziły, że zawartość jodku potasu w stosowanych przez Kopalnię Soli
"Kłodawa" proporcjach nie ma wpływu na jakość przetworów.

Wiec jest jodowana :)

--
Pozdrawiamy

Mariola & Dyzio, Fufu i Żaba

1. Data: 2004-07-29 08:41:15

Od: "Basia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Użytkownik "Basia" <b...@o...pl>

> Na 100% sól kamienna [bez jodu] najlepsza do przetworów, zobacz sama:

dzieki za linka, mam w domu sol kłodawską, ale nie jestem pewna czy to
spozywcza czy kamienna (na pewno dosc gruba i nie całkiem biała), ale
sprawdzę to w domu.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2004-07-29 08:42:53

Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> i na pewno nigdzie na opakowaniu nie ma wzmianki, ze jest jodowana?
>
> Basia
>
> Bez problemu mozna kupić niejodowaną sól w sklepach z tzw. zdrową żywnością
lub w większych "samach" na wydzielonych stoiskach. Pozdrawiam Areta

1. Data: 2004-07-29 09:00:08

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dyzia" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
[...]
> "Kłodawa" proporcjach nie ma wpływu na jakość przetworów.

Ja też zacytuję:
Sól spożywcza i przemysłowa worki 25kg i 50 kg
Lizawki solne
Sól drogowa i do rozmrażania śniegu
Kruchy solne i lampki solne

Ta też jest jodowana?
A jak ci stopień czystości nie odpowiada to ci podpowiem jak ja można
warzyć.
Naucz się czytać między wierszami.
:-)
--
Pozdrawiam, Jerzy

---

Focaccia, ciabatta (czyli woda mi sie leje ;-))
sonda o koszach kuchennych i wyrzucaniu smieci:)
nowe smietany ramy
chorwackie jadlo
chorwackie żarcie