Ogród "polski" a serdeczne palpitacje=(:-o)

1. Data: 2007-07-21 11:53:32

Temat: Ogród "polski" a serdeczne palpitacje=(:-o)
Od: "johnny" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mój sąsiad postawił sobie pacynkę, którą zwie "dworkiem polskim". Bardziej
potworkiem, ale co mi tam... zwał jak zwał. No i podszedł do mnie do płota i
rzecze coby mu zaprojektować ogród "typowo polski", bo słyszał, że ja mam
szajbę i na pewno zrobię to tak jak żaden inny. Mile połechtał moją
próżność. Podejmę się tego zadania. A widzę to mniej więcej tak:

Całą aleję od furty po dworkowe drzwierka obsadzę szpalerem topoli
lombardzkich. Na szerokim gazonach posadzę ze dwa solitery - orzechy
włoskie. Gazony raczej będą jednogatunkowe, zapewne z rajgrasa angielskiego.
Część ogrodu przeznaczę też pod nasadzenia owocowe. Przeważać będą węgierki
i borówki amerykańskie. Zastanawiam sie też nad warzywnikiem, ale nie wiem
czy kapusta pekińska nie będzie się gryzła z włoską.

Na projekt i wykonanie mam trochę czasu.Dopiszcie jeszcze parę typowo
polskich roślinek, cobym gościowi maniany nie odwalił! Za bardzo go nie
znam, ale w razie czego moja żoneczka-aptekareczka przepisze mu ziółka...
oczywiście szwedzkie;-)

Pozdrawiam Johnny
http://www.johnny.civ.pl/

2. Data: 2007-07-21 13:59:20

Temat: Re: Ogród "polski" a serdeczne palpitacje=(:-o)
Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:f7ss5h$g5u$1@atlantis.news.tpi.pl johnny
<j...@p...pl> napisał(a):

> [...]
> polskich roślinek, cobym gościowi maniany nie odwalił! Za bardzo go
> nie znam, ale w razie czego moja żoneczka-aptekareczka przepisze mu

Hejka. Czeremcha amerykańska, jarząb szwedzki, klon tatarski, lipa
krymska, azalia japońska i pontyjska, pigwowiec japoński, porzeczka
alpejska, suchodrzew tatarski, złotlin japoński, choina kanadyjska, jodła
kalifornijska, modrzew amerykański, maczek kalifornijski, aster chiński,
nowobelgijski, nowoangielski i alpejski, gęsiówka alpejska, omieg kaukaski,
kosaciec syberyjski, mak syberyjski, peonia chińska, pięciornik nepalski,
rozchodnik kamczacki, zawilec japoński, funkia japońska, irys hiszpański i
holenderski...
Pozdrawiam uzupełniająco Ja...cki

3. Data: 2007-07-21 14:08:16

Od: Katarzyna Tkaczyk <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

johnny napisał(a):

Nie wszytstkie typowo polskie ale może coś wybierzesz np:
Piwonia chińska, jarząb szwedzki, koper włoski, lilak węgierski,
modrzewie: japoński, chiński, syberyjski, amerykański, świerk serbski,
lipy krymska i amerykańska.

Kaśka

4. Data: 2007-07-21 17:35:39

Temat: Re: Ogród
Od: "Jacek Gucio" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

johnny <j...@p...pl> napisał(a):

> Mój sąsiad postawił sobie pacynkę, którą zwie "dworkiem polskim". Bardziej
> potworkiem, ale co mi tam... zwał jak zwał. No i podszedł do mnie do płota i
> rzecze coby mu zaprojektować ogród "typowo polski",

Nie wiem po co udziwniasz i wyważasz otwarte drzwi ?
Daj sąsiadowi poniższy projekt i flaszeczkę masz gwarantowaną :-)

Był sad.
Drzewa owocne, zasadzone w rzędy,
Ocieniały szerokie pole, spodem grzędy.
Tu kapusta, sędziwe schylając łysiny,
Siedzi i zda się dumać o losach jarzyny,
Tam, plącząc strąki w marchwi zielonej warkoczu,
Wysmukły bób obraca na nią tysiąc oczu,
Ówdzie podnosi złotą kitę kukuruza,
Gdzieniegdzie otyłego widać brzuch harbuza,
Który od swej łodygi aż w daleką stronę
Wtoczył się jak gość miedzy buraki czerwone.

Grzędy rozjęte miedza; na każdym przykopie
Stoją jakby na straży w szeregach konopie,
Cyprysy jarzyn, ciche, proste i zielone,
Ich liście i woń służą grzędom za obronę,
Bo przez ich liście nie śmie przecisnąć się żmija,
A ich woń gąsienice i owad zabija.
Dalej maków białawe górują badyle,
Na nich, myślisz, iż rojem usiadły motyle,
Trzepocząc skrzydełkami, na których się mieni
Z rozmaitością tęczy blask drogich kamieni:
Tyla farb żywych, różnych, mak źrenice mami.
W środku kwiatów, jak pełnia pomiędzy gwiazdami,
Krągły słonecznik licem wielkim, gorejącym
Od wschodu do zachodu kreci się za słońcem.

Pod plotłem wąskie, długie, wypukle pagórki,
Bez drzew, krzewów i kwiatów: ogród na ogórki.
Pięknie wyrosły liściem wielkim, rozłożystym,
Okryły grzędy jakby kobiercem fałdzistym.

A wypijcie za moje zdrowie, pozdrawiam,
Jacek

5. Data: 2007-07-21 19:43:21

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Jacek Gucio napisał:
tzn. zacytował

> Grzędy rozjęte miedza; na każdym przykopie
> Stoją jakby na straży w szeregach konopie,

O,ten fragment powinien podkreślić ;-)

Pozdrawiam, Barbara

6. Data: 2007-07-22 08:23:46

Od: "Jacek Gucio" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> napisał(a):

> O,ten fragment powinien podkreślić ;-)

Na czerwono i pała z ortografii :-)
Powinno być: Grzędy rozcięte miedzą,
a nie rozjęte miedza, jak to nieudolnie zacytowałem.
Przepraszam.

A swoją drogą, jak jest objęte,to dlaczego nie może być rozjęte?

Pozdrawiam, Jacek

7. Data: 2007-07-22 11:23:45

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na czerwono i pała z ortografii :-)
> Powinno być: Grzędy rozcięte miedzą,
> a nie rozjęte miedza, jak to nieudolnie zacytowałem.
> Przepraszam.

Dyć ja to wim i się nie czepiam :-)
ino o konopie i ich wpływ na sąsiednie rośliny chodzi.
Podobno nie ma mszyc na śliwie, gdy się konopi choć
1 szt. pod nią posadzi.

Pozdrawiam, Barbara

8. Data: 2007-07-22 11:25:34

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Barbara Miącz" <s...@i...te.ria.pl> wrote in message

> Dyć ja to wim i się nie czepiam :-)
> ino o konopie i ich wpływ na sąsiednie rośliny chodzi.
> Podobno nie ma mszyc na śliwie, gdy się konopi choć
> 1 szt. pod nią posadzi.
>
> Pozdrawiam, Barbara

I muchy w domach padają - info prawdziwe.

9. Data: 2007-07-22 14:10:05

Od: "Marcin Szeffer" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara Miącz" <s...@i...te.ria.pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik Jacek Gucio napisał:
[...]
> ino o konopie i ich wpływ na sąsiednie rośliny chodzi.
> Podobno nie ma mszyc na śliwie, gdy się konopi choć
> 1 szt. pod nią posadzi.

Ale wtedy na polu nagle się pojawia dużo gliny z ogromną domieszką żelaza i
ołowiu.
--
shr

Re: Palmy w Polsce?