Re: Okazywanie niezadowolenia

Data: 2018-09-18 23:11:30
Temat: Re: Okazywanie niezadowolenia
Od: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com>

W dniu wtorek, 18 września 2018 20:34:12 UTC+2 użytkownik Ilona napisał:

> Nadal nie rozumiesz na czym polega genialność tego odkrycia.
> Może jednak jakiś multimedialny materiał edukacyjny?
> https://www.youtube.com/watch?v=6zoXwWQo8bk ... ale, skup się.
> To nie jest takie trywialne, Marcuse pisał to dla ówczesnej elity
> amerykańskiej.

Na światopoglądy, które posługują się represją w celu rozpowszechniania należy
odpowiadać represją. To jest główna teza tolerancji represywnej Marcusego.
Ponieważ niektóre mniejszości były represjonowane, to można wg Marcusego
rozluźnić tę granicę etyczną wobec nich i przyjąć, że mają pierwszeństwo do
prawa obrony poprzez czynną represję. Wchodzimy tutaj w dosyć cienką sferę
uznaniową, ponieważ nie da się udowodnić, czy Marcuse posiada w tym rację, czy
nie posiada, a także które mniejszości można uznać za wystarczająco
represjonowane, aby tolerować represje z ich strony jako "postępowe" czy
legitymizowane. To jest właśnie punkt niejasności Marcusego, bo jednego dnia
mniejszość X jest uznawana za "wsteczną" a Y za "postępową", a drugiego
odwrotnie w zależności od bieżących nastrojów i mód politycznych raczej niż
rzeczywistej działalności. Dlatego ta teoria powoduje więcej problemów
w interpretacji i przyczynia się do większej ilości konfliktów w życiu
codziennym niż zażegnuje. Bo dochodzimy do miejsca gdzie "moja prawda jest
najmojsza" ("Dzień świra") i do wony wszystkich ze wszystkimi w rezultacie,
gdzie tylko ja mam rację a pozostali to buraki, faszyści, stalinowcy etc.
których można prać po łbach za ich postrzegany przeze mnie w świetle "mojej
najmojszej prawdy" idiotyzm, bezkarnie dla sumienia ukształtowanego przez
tolerancję represywną.