Re: Opuchlizna palca

From: "payback" <p...@v...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Opuchlizna palca
Date: Fri, 07 May 2004 23:23:11 GMT

Użytkownik "Iska" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
news:c788kk$d9l$2@atlantis.news.tpi.pl...
> Witam,
>
> ostatnio zbyt krotko obcielam paznokiec, a poniewaz mam(miałam) problemy z
> wrastajacym paznokciem w duzym paluchu u nogi, boje sie, ze problem
powroci.
> Tym bardziej, ze okolice paznokcia spuchly i bola.
> W dodatku jutro musze wcisnac sie w pantofle. Nie wiem jak je w ogole
> zaloze, a co mowic o chodzeniu w nich nie odczuwajac bolu.
> Czy znacie moze jakies sposoby na zmniejszenie opuchlizny, albo chociaz
tego
> bolu przy dotykaniu?
> Prosze o pomoc.

> [...]

to nie jest wrastanie tylko masz "zastrzał". Tu opis jak to leczyć ( nie
zejdzie wcześniej niż po tygodniu :( ):

Zastrzał najczęściej jest zakażeniem opuszki palca. Ropne zapalenia
grzbietowej powierzchni palców i śródręcza są banalnymi zapaleniami
okołowłosowymi (perifolliculitis), choć urastającymi niekiedy do wielkości
czyraka, to nie powodującymi powikłań. Ropne zapalenia dłoniowej strony
palców i śródręcza stanowią poważny problem, mogą bowiem prowadzić do
znacznego uszkodzenia funkcji ręki (w szczególności zastrzał ścięgnisty i
kostny). Tkanki dłoniowej powierzchni ręki są nie rozciągliwe, przebiegają
tam naczynia i nerwy, a w pochewkach ścięgna otoczone troczkami. Dlatego
obrzęk często przemieszcza się na stronę grzbietową gdzie tkanki są wiotkie
i rozciągliwe. Może to być mylące i wymaga poszukiwania właściwej przyczyny
obrzęku.
Etiologia zastrzału jest przeważnie związana z małą raną kłutą opuszki
palca. Zależnie od głębokości procesu zapalnego rozróżnia się zastrzał
podskórny (panaritium subcutaneum), zastrzał ścięgnisty (panaritium
tendineum) i zastrzał kostny (panaritium osseum).