Ośnieża karolińska

1. Data: 2001-04-16 15:08:22

Temat: Re: Ośnieża karolińska
Od: "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy ktoś uprawia tę roślinę (Halesia caroliniana) i mógłby się
wypowiedzieć
> np. o jej mrozoodpornści, przydatności w ogrodzie, dostępności w handlu
> itp.?
> I czy ja dobrze domniemywam, że posiada ośnieża kwiatki duże (1-2 cm
> długości), w kształcie dzwonków - trochę jak dz. brzoskwiniolistmy - i
> kwitnie mniej więcej teraz?
>
> Pozdrawiam, Basia.

Już myślałem , że nikt nigdy nie zapyta o ta roślinę.
Próby rozmnożenia jej z sadzonek z okazów rosnących w wiadomym mi miejscu
niestety nie powiodły się.
Dla niepoznaki przed amatorami takimi jak ja drzewko rosnące w pewnym parku
nie jest oznaczone choć inne okazy tuż obok posiadaja tabliczki.
Wielkokrotnie zbierane nasiona super twarde orzeszki ze skrzydlakmi nie dały
początku nowej roślinie.
Nasiona otrzymałem tez od kolegi Piotra i udało sie w ubiegłym roku
roślinke skiekować . Jak na razie nie widze uszkodzeń po zimowych więc liczę
na to , że może coś z niej bedzie.
Można rozmnażac z sadzonek zielnych i zdrewniałych jak i przez odkłady ( 2
letnie pędy ) .
W zachodniej cześci kraju rośnie nieżle. Widziałem okazy te mające forme
drzewkowata i o wysokości
W cześci środkowej naszego kapitalistycznego kraju - okolice Łodzi -
widziałem ładne okazy w formie krzewu.
Drzewko kwitnie przepieknie. Wygląda to tak jak gdyby na gałęziach ktoś
pozawieszał duze kwiaty przebisniegów ale do góry nogami. Jak nazwa wskazuje
prawdziwa ośnieża.
Występuja 3 gatunki

W sprzedaży nie widziałem ale może uszło mojej uwadze.

W dniach 21-22 kwietnia w Opolu pierwsze targi ogrodnicze Zielona wiosna
2001.
Wystawiać ma 100 hodowców drzewek i kwiatów.
Hala tzw Okrąglak ul. Oleska .
Ma być kilka tysiecy odmian rozmaitych roślinek .

Uszanowanie
Jacek

3. Data: 2001-04-18 19:53:06

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Zgadzam sie z Jackiem ze to przeurocza roslina Halesia tepraptera o bialych
kwiatach i bardzo rzadko spotykana Halesia monticola var.vestina "Rosea" o
rozowych kwiatach
Jak do tej pory nie udało mi sie nabyc sadzonek ,ale coz jest czego
poszukiwac.
Ale to drzewko rosnie nawet do 18 m wysokosci.

Moja podroz do Słowacji skonczyla sie pod wzgledem botanicznym fiaskiem
(wszystko przykryl snieg warstwa 1 m)
Ale widzialem polany kwitnacych wawrzynkow w Tatrzanskiej Łomnicy -widok
zapierajacy dech w piersiach,liczylem jeszcze na inne wrazenia szczegolnie
na urdziki .
Ogrod Botaniczny roslin tatrzanskich w Tatrzanskiej Łomnicy byl rowniez pod
sniegiem i na dodatek zamkniety.
Ale mimo mrozu do -8 C. chodzilem po gorach i czasem zobaczyłem gdzies w
zaciszu na stoku poludniowym setki kwitnacych dziko krokusow ktore u nas juz
przekwitly.
Ale wroce tam, ta strona poludniowa Tatr to skupisko najpiekniejszych roslin
skalnych..
A na najblizsze dni moze Opole jak sugeruje Jacek ,aby tylko dostawcy
dopisali.....
Ale kilka tysiecy odmian roslin to bym juz Jacku polemizowal :-)))
Pozdrawiam.
Boguslaw Radzimierski.

http://www.ogrod-botaniczny.pl
ICQ: 101 088 940

4. Data: 2001-04-19 07:30:57

Temat: bylo: Ośnieża karolińska, jest: urdzik
Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bogusław Radzimierski napisał:

> Ale widzialem polany kwitnacych wawrzynkow w Tatrzanskiej Łomnicy -widok
> zapierajacy dech w piersiach,liczylem jeszcze na inne wrazenia szczegolnie
> na urdziki .
Kwitnącego urdzika można w tej chwili zobaczyć u mnie w ogródku.
Kwiaty ma zgodnie z Twoją maksymą: małe jest piękne.
Krzysztof

5. Data: 2001-04-19 08:55:06

Temat: Slowacja (Re: Ośnieża...)
Od: Krzysztof Koterba <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bogusław Radzimierski wrote:
> Moja podroz do Słowacji skonczyla sie pod wzgledem botanicznym fiaskiem
> (wszystko przykryl snieg warstwa 1 m)

Troszke sie dziwilem terminowi wyprawy po roslinki, ale myslalem, ze
moze Kodeks jakos specjalnie tresowany do wygrzebywania ciekawych okazow
spod sniegu :-)

> ... liczylem jeszcze na inne wrazenia szczegolnie na urdziki .

:-0 Ja kwitnace urdziki widzialem pod Lomnica i w Studenej dolinie w
ubieglym roku w polowie czerwca - masz jeszcze dwa miesiace czasu :-)

Pozdrawiam serdecznie
Krzysiek Koterba :-)

P.S. Mala prosba - tnij cytaty.

6. Data: 2001-04-19 12:52:31

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> napisał w
wiadomości news:9bkapt$78d$1@news.tpi.pl...

> [...]
> Nasiona otrzymałem tez od kolegi Piotra i udało sie w ubiegłym roku
> roślinke skiekować . Jak na razie nie widze uszkodzeń po zimowych więc

To mam dwa pytania:
1) czym różniły się nasiona zbierane przez Ciebie własnoręcznie od tych,
które dostałeś (skąd różnice w kiełkowaniu)?
2) czy ewentualnie jeszcze jakimiś nasionami dysponujesz?

> Można rozmnażac z sadzonek zielnych i zdrewniałych jak i przez odkłady ( 2
> letnie pędy ) .

No tak. Czyli nic, tylko kraść. W prywatnym ogrodzie.

> [...]
wskazuje
> prawdziwa ośnieża.

> W sprzedaży nie widziałem ale może uszło mojej uwadze.

Nie sądzę. W końcu obijam się po tych sklepach i wystawach już ładne parę
lat i też nie widziałam:(

Pozdrawiam, Basia.

7. Data: 2001-04-19 16:36:04

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

=?iso-8859-2?Q?Bogus=B3aw_Radzimierski?= napisał(a):

> Moja podroz do Słowacji skonczyla sie pod wzgledem botanicznym fiaskiem
> (wszystko przykryl snieg warstwa 1 m)

A co? Z naturalnych stanowisk chcialo się pozyskiwać roślinki i Słowakom góry
dewastować? :-((((
Pomimo to wspólczuję. Cieszę się jednocześnie z ulgš z powodu fiaska bo już się
balem, że na złość mi zrobisz i przywieziesz sadzonkę starej słowackiej odmiany
( o niezwykle oryginalnych jagodach) Koze Cecky, ktorej NIKT w Polsce nie ma.
Winoroślam :-)
Janusz

8. Data: 2001-04-19 19:56:44

Od: "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To mam dwa pytania:
> 1) czym różniły się nasiona zbierane przez Ciebie własnoręcznie od tych,
> które dostałeś (skąd różnice w kiełkowaniu)?
> 2) czy ewentualnie jeszcze jakimiś nasionami dysponujesz?
ad.1
Zewnetrznie prawie niczym.
Nasiona zbierane jak poprzednio pisałem w pewnym parku pod drzewem pózna
jesienią były w pewnej cześci po prostu puste. odmiana : monticola -
drzewiasta

Zbierałem je po prostu podnoszac z ziemi.

Po zebraniu około 200 szt tych orzeszków moczyłem je w wodzie w miednicy w
celu wyeliminowania pustych.
Puste po prostu pływały. Te wg mojego mniemania pełne, były na dnie .
Wykonałem kilka testów tak zwanych niszczących i faktycznie w tych co były
na dnie w twardej skorupce stwierdziłem wypełnienia. Jeden taki skrzydlak
ma chyba 4 takie mniejsze komory.
Zebrane z ziemi miały kolor ciemno brązowy. Te otrzymane od Piotra były
koloru jasnego. Może tu jest pewnie rozwiazanie problemu. Nasiona
selekcjonowane były po prostu zbierane z drzewa w fazie na wpół dojrzałej i
dosuszane. ( tak zwany zbiór na zielono) a te moje zdolość kiełkowania miały
ograniczoną lub były płone.
Literatura podaje , ze przeschniecie nasion powoduje utrate zdolności
kiełkowania. Co teze o koniecznosci zbierania nasion w fazie wczesnej i od
razu wysiania czy też cieplej stratyfikacji by potwierdzało.

Ciekawe , że pomimo bardzo twardej skorupy nasiona ( te moje) szybko
przegniły .

Próby z ośnieżą robiłem chyba tak ze 3 lata.
Były to tylko moje eksperymenty nie poparte żadnym doświadczeniem szkókarzy
czy zawodowych ogrodników.
Więc może coś tam pokręciłem.
ad. 2
Niestety nasion tego roku nie posiadam.

> No tak. Czyli nic, tylko kraść. W prywatnym ogrodzie.

Zazwyczaj staram sie nie niszczyc roślin. Ta ośnieża spod której zbierałem
nasiona miala liczne odrosty przy szyjce korzeniowej , Nie odwazyłem sie
wycinać odrostu z fragmentem korzenia a jest to naprawde chwilka.
Jako że drzewo rosło przy aleji gdzie chłopaki grali w piłke było sporo
połamanych gałęzi. I te właśnie probowałem sadzonkować .
Czasami faktycznie coś tam skubnę Ale takich rośłin tak rozmnożonych mam
naprawde niewiele.
Zazwyczaj zbieram nasiona.

Bogu pisal , że oferta wystawy ogrodniczej w Opolu jest przesadzona.
Cytowałem tylko anons prasowy.
Troche w tą liczbe sam nie wierzę.
Z moich okien obserwuje przygotowanie do tej wystawy . Prace trwają.

Jezeli ktoś z grupowiczów ma w planach odwiedziny tych targów to prosze o
kontakt na priv.
Uszanowanie
Jacek

9. Data: 2001-04-23 09:22:57

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Kaliszan" <k...@o...wroc.pl> napisał w
wiadomości news:9bng2b$a6a$1@news.tpi.pl...

Dzięki za wyczerpującą i ciekawą poznawczo odpowiedź.

Od J.Turulskiego dostałąm namiar na szkółkę, która prowadzi nawet sprzedaż
wysyłkową tego "chabazia". Chyba się skuszę. Albo przy okazji kolejnej
wycieczki w kierunku Krakowa.

Pozdrawiam, Basia.

10. Data: 2001-04-23 21:28:48

Temat: Re: O?nieża karolińska
Od: "Kronopio" <c...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> wrote in message

> Od J.Turulskiego dostał?m namiar na szkółkę, która prowadzi nawet sprzedaż
> wysyłkow? tego "chabazia". Chyba się skuszę. Albo przy okazji kolejnej
> wycieczki w kierunku Krakowa.
>
> Pozdrawiam, Basia.

Ośnieża karolińska jest do dostania w Wołominie ,w szkółce P.Andrzeja
Sienickiego.
Ul.Lipiny Kąty 42.
Łatwo trafić , jest zaraz obok cmentarza.

Kronopio
ICQ 82543201

Pahira - w doniczce
Jagoda kamczacka