Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mail
From: "Nagash" <n...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Panie psycholog:)
Date: Fri, 9 Jul 2010 07:04:56 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 89
Message-ID: <i16alm$9ol$1@news.onet.pl>
References: <5...@b...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: 109.197.172.66
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1278651894 10005 109.197.172.66 (9 Jul 2010 05:04:54 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 9 Jul 2010 05:04:54 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5931
X-Antivirus: avast! (VPS 100708-1, 2010-07-08), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:549783
Ukryj nagłówki
Użytkownik "glob" <r...@g...com> napisał w wiadomości
news:56e2b873-3e75-4869-a491-b56650935e6f@b35g2000yq
i.googlegroups.com...
Dominacja i uległość kobiet w kampanii reklamowej.Reklamy, w których
modelka w wysokim stopniu dominuje nad partnerem są oceniane znacznie
wyżej przez kobiety niż przekazy ukazujące silną podległość.
Konsumentki deklarują bardzo wysoką chęć zakupu produktów
prezentowanych przez kobiety dominujące seksualnie nad mężczyzną - w
Szkole Wyższej Psychologii Społecznej przeanalizowano reklamy o
zabarwieniu erotycznym.- We współczesnym świecie reklam znajdziemy
bardzo rożne stereotypy nowoczesnych kobiet. Obok robiących karierę
bizneswoman, widoczny jest przede wszystkim wizerunek kobiety
przedstawiony w kontekście erotycznym. Obiekt seksualny to obraz
wszystkim świetnie znany, będący przedmiotem wielu kontrowersji i
analiz badawczych - mówi Maria Korniłowicz, studentka V roku
psychologii w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Pod kierunkiem
prof. Andrzeja Falkowskiego przeprowadziła analizę dwóch typów reklam
przedstawiających kontrastujące ze sobą postawy kobiet w relacji z
mężczyzną. - Zainteresował mnie jednak nie tyle seksualny wizerunek
atrakcyjnej modelki, co konkretny rodzaj zachowań w sytuacji o
zabarwieniu erotycznym, mianowicie dominacja oraz uległość mężczyźnie
- dodaje Korniłowicz.Jak prezentowany w spocie reklamowym wizerunek
kobiety i jej zachowanie wpływa na skuteczność przekazu? Badanie
jednoznacznie wykazało, że najbardziej efektywne są reklamy
charakteryzujące się wysokim poziomem dominacji. Najniższą ocenę
uzyskały te reklamy, w których modelka jest całkowicie podporządkowana
mężczyźnie. Świadczą o tym zarówno nastawienie do reklamy, marki jak i
deklarowana pewność zakupu wśród badanych kobiet.Jak tę zależność
tłumaczy autorka badań? Przyczyn postaw prezentowanych przez badane
można doszukiwać się między innymi w charakterystyce reklamowanego
produktu - w tym przypadku sukience (kusej, krótkiej i seksowanej).
Tego rodzaju strój bardzo silnie kojarzy się z seksualnością. Noszony
jest przeważnie przez kobiety odważne, silne, świadome swojego piękna,
będące często trendsetterkami nowych stylów. Świat mody, kojarzony
jest z kobietami, które dzięki świadomości swojej wyjątkowej
seksualności dominują nad mężczyzną - nie koniecznie w sensie
dosłownym. Młode konsumentki pragną być pociągające i tym samym mieć
władzę seksualną nad mężczyzną. Reklama ukazująca kobietę zmysłową, a
jednocześnie dominującą, ukazuje spójny przekaz, mówiący
jednoznacznie: Zakładając tą sukienkę sprawisz, iż mężczyzna klęknie u
twych stóp. Czyż nie tego w istocie pragnie każda kobieta?- Wyniki
tego badania mogą wskazywać na pewne zmiany w postrzeganiu ideału
"kobiecości" przez same kobiety, które dostrzegają w tym wizerunku
miejsce na cechy takie jak moc, władza - komentuje badanie Joanna
Roszak, psycholożka specjalizująca się w zagadnieniach gender. -
Jednak sfera, w jakiej znajduje to wyraz pozostaje na wskroś
tradycyjnie "kobieca", gdyż dotyczy wyglądu i atrakcyjności -
uzupełnia.Z drugiej strony badanie wykazało, że widok kobiety
zdominowanej przez mężczyznę może aktywować w konsumentkach obawę
przed wkraczaniem (niekoniecznie przemocą) w sferę kobiecej
seksualności. W umysłach badanych zaczyna kojarzyć się ona już nie z
przyjemnością, ale często z niebezpieczeństwem. Wyniki badań pozwalają
na wysnucie wniosku dotyczącego reklam o zabarwieniu erotycznym,
mianowicie: nie przyniesie skutecznych efektów reklama, w której
kobieta jest silnie poddana mężczyźnie, a nawet może doprowadzić do
dewaluacji marki w oczach konsumentek.- To przejaw myśli równościowej
- twierdzi Roszak. - Zdanie sobie sprawy przez kobiety, że ich ciało i
seksualność należą do nich, że mogą się one nimi dzielić, ale nie
muszą, jeśli nie chcą, to wielki postęp. Nie byłoby dobrze, gdyby
seksualność przestała się kojarzyć z przyjemnością i bliskością, ale
tak właśnie jest, jeśli zostaje ona naruszona wbrew woli -
dodaje.Badanie przeprowadzono w 2009 r. pod kierunkiem prof. Andrzeja
Falkowskiego, dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej SWPS.
Badanym respondentek pokazywano dwa typy reklam o lekkim zabarwieniu
erotycznym, które ukazują wizerunek kobiety dominującej oraz poddanej
mężczyźnie. Dlaczego analizie poddano jedynie ocenę kobiet? - Po
pierwsze dlatego, iż to one dokonują większości zakupów. Drugim
powodem była zwykła ciekawość tego, jakie w rzeczywistości pragną być
współczesne konsumentki. Odkrycie to będzie stanowić podstawę do
stworzenia maksymalnie skutecznej kampanii reklamowej
- ........................
[.....]
Gdzie link do powyższego ??
Oto przykład jednej z takich reklam:
http://szowinista-wacek.pinger.pl/m/3305231/feminist
yczna-kretynska-reklama
|