Patelnia. Tak dla jaj

1. Data: 2019-09-19 21:20:45

Temat: Patelnia. Tak dla jaj
Od: Majka <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Mam dość przypalonych, zassanych, zgluciałych resztek jaj po smażeniu jajecznicy lub
jaj sadzonych.
Moja patelnia jest do niczego, nie pierwsza już.

Jaką patelnię polecacie?
Cena, teflon, ceramika, żeliwo, kształt - bez znaczenia.
Byle się nie przypalało a jaja odchodziły bez problemu.

Majka

2. Data: 2019-09-20 00:12:45

Temat: Re: Patelnia. Tak dla jaj
Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2019-09-19 o 21:20, Majka pisze:
> [...]
> Cena, teflon, ceramika, żeliwo, kształt - bez znaczenia.
> Byle się nie przypalało a jaja odchodziły bez problemu.

Nie wiem co to za jajka i na jakim tłuszczu smażysz, ale nie przypominam
sobie żeby kiedykolwiek jajecznica przywierała mi do patelni, a bywały
różne. Stare z poczerniałej stali (lata 80) aluminiowe a teraz
ceramiczne i teflonowe.
Dla ułatwienia mycia po zrzuceniu jajecznicy na talerze, od razu kiedy
patelnia jeszcze gorąca, daję płyn do mycia naczyń zalewam wodą i
stawiam z powrotem na piecu (bez ognia). Po zjedzeniu jajecznicy,
resztki na patelni są już tak odmoczone w gorącej wodzie z płynem, że
wystarczy tylko przetrzeć myjką i spłukać.
Jeżeli na patelni było smażone coś cięższego jak kiełbaski, kaszanka
itp. to patelnię z wodą i płynem stawiam na minutę na zapalonym palniku
żeby się chwilę zagotowała i też się spłukuje bez problemu.

3. Data: 2019-09-20 00:35:53

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2019-09-19, Majka <k...@g...com> wrote:
> [...]
> Cena, teflon, ceramika, żeliwo, kształt - bez znaczenia.
> Byle się nie przypalało a jaja odchodziły bez problemu.

Dajesz tam w ogóle jakiś tłuszcz, czy wyłącznie jaja? Bo jeśli jednak
dajesz, to też nie rozumiem problemu. Bez tłuszczu można
przypalić/przywrzec na każdej z teflonową włacznie. Z tłuszczem (np.
boczkiem), żeliwne bywają nieco bardziej kłopotliwe, jeśli tego tłuszczu
za mało.

--
Marcin

4. Data: 2019-09-20 06:18:43

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 19.09.2019 o 21:20, Majka pisze:
> [...]
> Cena, teflon, ceramika, żeliwo, kształt - bez znaczenia.
> Byle się nie przypalało a jaja odchodziły bez problemu.

Ja stosuję małe patelnie stalowe, dobrze "wysmażone" (pokryte czarnym
nalotem).
Jajecznicę podaję na tej patelni, tylko należy pamiętać, żeby ją zdjąć z
ognia nieco wcześniej tak, by po podaniu nie stwardniała na kamień.

Myję w wodzie (również w zimnej) bez dodatków detergentów. Pozwala to na
zachowanie cienkiej warstwy tłuszczu zapobiegającej przypaleniom przy
kolejnym użyciu.

Odradzam patelnie aluminiowe, Je trzeba myć i nie jest to łatwe.

Idącym na łatwiznę polecam teflonową, ale z takiej nie da się jeść bez
jej porysowania a i smak jajecznicy odbiega od ideału.

--
Wiesiaczek (c?????? ?? ?????????? ?????, ?????????, ??????)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

5. Data: 2019-09-20 09:51:12

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .09.2019 o 00:12 Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> pisze:

(...)
> Dla ułatwienia mycia po zrzuceniu jajecznicy na talerze, od razu kiedy
> patelnia jeszcze gorąca, daję płyn do mycia naczyń zalewam wodą
(...)

Każde zalanie gorącej patelni zimną wodą może skutkować wybrzuszeniem
powierzchni!
Niektóre patelnie są bezpieczne, np. stalowa z grubym, wielowarstwowym
dnem.
Ale na przykład patelnie dedykowana do naleśników, najczęściej z
cieniutkim aluminiowym dnem, wybrzuszą się na pewno i utracą swoją główną
zaletę.

--
Trefniś

6. Data: 2019-09-20 14:47:52

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 20.09.2019 o 00:12, Roman Rogóż pisze:

> Dla ułatwienia mycia po zrzuceniu jajecznicy na talerze, od razu kiedy
> patelnia jeszcze gorąca, daję płyn do mycia naczyń zalewam wodą

Robię dokładnie tak samo. Działa. I na patelni stalowej, i na tej
pokrytej ceramiczną warstwą. Dno się nie wybrzusza, jeśli patelnia
dobrej jakości.

Najgorzej było kiedyś na patelni z taką kratką na dnie. Z tej kratki
rzeczywiście trudno było wymyć jajko.

Ewa

7. Data: 2019-09-22 15:45:23

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .09.2019 o 14:47 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> Robię dokładnie tak samo. Działa. I na patelni stalowej, i na tej
> pokrytej ceramiczną warstwą. Dno się nie wybrzusza, jeśli patelnia
> dobrej jakości.

Też uważam, że patelnie dobrej jakości nie powinny się odkształcić.
Inaczej deglasacja nie miałaby sensu.
Ale radzę nie sprawdzać jakości patelni w ten sposób. Tefal na przykład ma
wysokie ceny i dość dobrą opinię (Francuzi na kuchni się znają), ale
jednak nie dopuszcza wlewania zimnej wody na patelnię. Odkształcenia tego
typu nie są objęte gwarancją:

https://www.tefal.pl/medias/TEFAL-T-FAL-Cookware-Use
-and-care-PL.pdf?context=bWFzdGVyfHJvb3R8NTU5MjczfGF
wcGxpY2F0aW9uL3BkZnxoY2MvaDVkLzg4MzQ2MzQ4NDIxNDIucGR
mfDMyODRkZjc2N2RkYzkzODMxMmMxNDUxOTUwM2Y0YWI1NjY2MzJ
lYTIxY2Q0MWY1ZWVlZTM3NGVkY2ZhZDBlOWM

Niestety, powyższy link działa tylko jako całość, zatem tu skrócony:

https://tiny.cc/PatelnieTefal

Bezpieczniej jest kupić nawet tanią stalową patelnię, niż taki drogi,
aluminiowy "wynalazek".

--
Trefniś

8. Data: 2019-09-23 12:23:54

Od: d...@g...com szukaj wiadomości tego autora

On Thursday, September 19, 2019 at 9:20:47 PM UTC+2, Majka wrote:
> [...]
> Cena, teflon, ceramika, żeliwo, kształt - bez znaczenia.
> Byle się nie przypalało a jaja odchodziły bez problemu.

To chyba nie do końca zależy od patelni.
Ja na przykład mam niezwykły dar i potrafię przypalić jajecznicę na dowolnej.))

Z 10 lat temu kupiłem patelnię od cyganów. Po "ochrzczeniu" jej olejem jest najlepsza
chociaż ciężka i rączka się rozgrzewa.

9. Data: 2019-09-23 19:59:42

Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Majka k...@g...com ...

> [...]
> Cena, teflon, ceramika, żeliwo, kształt - bez znaczenia.
> Byle się nie przypalało a jaja odchodziły bez problemu.

Jedyna patelnia do ktorej jajecznicam i sie przyklejała to była niby
teflonowa patelnia z ikea.
Nigdy nie zdarząło mi sie to na patelniach tefala.
Od jakiegos czasu czesc patelni to patelnie ceramiczne i kazda daje rade.

--
Pozdrawia... Budzik
Wątroba była cały dzień śledziona

10. Data: 2019-09-24 12:18:18

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 22.09.2019 o 15:45, Trefniś pisze:

> Niestety, powyższy link działa tylko jako całość, zatem tu skrócony:
>
> https://tiny.cc/PatelnieTefal
>
> Bezpieczniej jest kupić nawet tanią stalową patelnię, niż taki drogi,
> aluminiowy "wynalazek".

Nie chce mi się czytać instrukcji użycia patelni, tym bardziej że nie
używam Tefala. Tak źle traktuję stalową patelnię Zelmera. Nic jej się
nie dzieje.

Do jajecznicy natomiast zwykle używam patelni z powłoką ceramiczną,
kupiłam jakąś w TKmaxx, spodobała mi się na oko, firmy nieznanej
("naturepan" ma na spodzie). Dobrze znosi wszelkie okrucieństwo.

Nie wiem, co wątkodawca rozumie pod pojęciem przypalonej jajecznicy. Ona
zwykle przywiera, co nie jest dla mnie jednoznaczne z przypaleniem. Od
powłoki zależy ewentualnie, czy łatwiej patelnię potem umyć.

Ewa

Ile jest mięsa w mięsie
Nóż
ciekawa książka