Piec gazowy - sterowanie dobowe vs. stałe a zużycie.

1. Data: 2015-02-12 07:25:12

Temat: Piec gazowy - sterowanie dobowe vs. stałe a zużycie.
Od: Irokez <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Tak się zastanawiam czy jest sens ustawiać temperatury na czas kiedy
jestem w domu, kiedy w pracy, kiedy śpię itp itd.
Niby jak wychodzę z domu o 7 a wracam o 16 to nie musi być grzane do
tych 22 stopni.
Ale czy wtedy jak piec nagle musi dopompować ciepła na 16-stą nie idzie
więcej gazu jakbym miał ustawić temperaturę na stałe?

Piec dwufunkcyjny Immergas z dedykowanym sterownikiem modulującym CRD w
mieszkaniu 85m.

Pozdrawiam.

--
Irokez

2. Data: 2015-02-12 12:12:12

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Irokez napisał:

> [...]
> Ale czy wtedy jak piec nagle musi dopompować ciepła na 16-stą nie
> idzie więcej gazu jakbym miał ustawić temperaturę na stałe?

Rachunek całkowy podpowiada, że iść nie powinno.

Jarek

--
W naszej gazowni, oj dana, oj dana
Jest dużo gazu od samego rana

3. Data: 2015-02-12 17:29:47

Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 12-02-15 o 07:25, Irokez pisze:

> [...]
> więcej gazu jakbym miał ustawić temperaturę na stałe?
>
> Piec dwufunkcyjny Immergas z dedykowanym sterownikiem modulującym CRD w

Teoretycznie to wygląda tak.

Zyskujesz tyle gazu, ile potrzeba do wyprodukowania takiej ilości
energii, ile mnie opuści mieszkanie w wyniku obniżenia tej temperatury o
te kilka stopni. Tu www.knws.uz.zgora.pl/history/pdf/knws_2010_173.pdf
masz kalkulator przenikalności, ale on nie uwzględnia temperatury w
pomieszczeniu. Przeszukując artykuły na ten temat obserwuję, że nigdzie
w podawanych wzorach nie uwzględnia się temperatury w mieszkaniu, z
czego wnoszę, że jej wpływ na ubytek energii nie będzie zbyt duży. Z
drugiej strony w wypadku pieca trzeba by sprawdzić, jaka jest jego
sprawność w funkcji temperatury w układzie.

W praktyce odnoszę wrażenie, że najprościej byłoby załóżmy policzyć ile
gazu zużyjesz załóżmy przez trzy dni przy stałej temperaturze, a później
ustawić na kilka dni zmienną. Dobrze by było, jakby stała temperatura
się na zewnątrz mniej więcej utrzymywała w tym okresie. Inaczej, niż
empirycznie, to chyba tego ustalić się nie da.

4. Data: 2015-02-12 18:14:23

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Robert Tomasik napisał:

> [...]

[...]

> [...]
> się na zewnątrz mniej więcej utrzymywała w tym okresie. Inaczej, niż
> empirycznie, to chyba tego ustalić się nie da.

No tak, zamówić w Ministerstwie Pogody stałą temperaturę i przeprowadzić
badania empiryczne. W praktyce, to nie tylko zewnętrzna temperatura jest
istotna. Jest jeszcze wiatr, nasłonecznienie murów, wilgotność powietrza,
opady. Do tego są też sąsiedzi -- bo to mieszkanie jest. A między sąsiadami
ściany często cienkie, bez izolacji termicznej. Więc jak temperatura spada,
to zaczyna grzać sąsiad (albo sąsiadka). Sporo może też zależeć od tego,
czym on (lub ona) grzeje, jak tam jest automatyka ustawiona. Bo może się
okazać, że -- nawet mimowolnie -- będzie nam ta sąsiadka kolegę Irokeza
podgrzewać w stopniu wyższym niż zaplanowany.

Jarek

--
Jakże ściana ta cienka
Za nią miła panienka

5. Data: 2015-02-13 21:27:04

Od: "Tomek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> więcej gazu jakbym miał ustawić temperaturę na stałe?
>
> Piec dwufunkcyjny Immergas z dedykowanym sterownikiem modulującym CRD w

W przypadku dużej akumulacyjności murów różnica jest pomijalnie mała- to co
sie "zyska" przez wyłączenie pieca a tym co musi zużyć dodatkow na
dogrzanie do znamionowej temperatury.
Zysk może być w technologii szkieletowej- tam temp. spada momentalnie i
jest niższa w czasie nieobecności domowników i równie szybko się podnosi,
gdy domownicy dojada do domu.
Ale w oszczędzaniu to lepiej ustawić 1 oC mniej, a rezultaty będą
widoczniejsze niż przy włączaniu/wyłączaniu pieca w ciągu doby.

Za to się oplaca ograniczać temp. na czas wyjazdów na ferie zimowe na 2
tyg. Niezależnie od akumulacyjności murów.
T.

6. Data: 2015-02-14 09:04:42

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 13 Feb 2015 21:27:04 +0100, Tomek napisał(a):

> [...]
>
> Za to się oplaca ograniczać temp. na czas wyjazdów na ferie zimowe na 2
> tyg. Niezależnie od akumulacyjności murów.

Dokładnie. Trzeba brać jeszcze pod uwagę przenikalność cieplną okien i
ścian zewn.

7. Data: 2015-02-14 15:44:09

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Tomek napisał:

> [...]
> Zysk może być w technologii szkieletowej- tam temp. spada momentalnie
> i jest niższa w czasie nieobecności domowników i równie szybko się

Nie takie proste to wszystko. Grube akumulacyjne mury nie tworzą wcale
prostego układu całkującego o dużej stałej czasowej, jak to by się może
chciało, aby łatwiej było policzyć i zrozumeć. To obiekt o stałych
rozłożonych, jakaś opóźniająca linia długa, niełatwa do modelowania
i do obliczeń. Z reguły działa to korzystnie gdy chodzi o stabilizację
wewnętrznego mikroklimatu przy dobowych i rocznych wahaniach zewnętrznej
temeratury. Ale z regulacją ogrzewania nie jest prosto. Da się dużo
zrobić, ale nie wtedy, gdy opiera się wyłącznie na pomiarze temperatury
wewnętrznej.

Nie do końca jest prawdą, że przy szkieletowych budynkach temperatura
musi spadać momentalnie. Tam są ściany warstwowe, a rozsądne realizacje
mają jakąś warstwę akumulacyjną wewnątrz i solidną izolację termiczną
na zewnątrz. To już bardziej jest prosty układ całkujący. Stałą czasową
ma jednak wyrażoną w godzinach, nic tam nie jest momentalne (moment,
to średniowieczna miara czasu, dziesięć takich wchodziło na kwadrans).

No i w końcu rzecz podstawowa -- jeśli ktoś chce oszczędzać przez
regulację centralnego ogrzewania nadążającą za aktualnymi potrzebami
co do temperatury, to nie może mieć kaloryferów z ciężkimi żeliwnymi
żeberkami wypełnionymi wielką ilością wody. Taka instalacja, jeśli
zmieniają się warunki (a zawsze się zmieniają), zawsze będzie marnować
energię, a temperatura w pokoju wciąż będzie zbyt wysoka lub zbyt niska.

Jarek

--
Ja rozumiem, że wam jest zimno, ale jak jest zima to musi być zimno! Tak?
Pani kierowniczko, takie jest odwieczne prawo natury! Czy ja palę? Pani

sprzatanie wspolnego...
sprawa wodomierza
Wybuch gazu -W butli
bluray 3d i zwykly kabel hdmi