Pigułka na traumę? ;)

1. Data: 2005-08-03 13:27:01

Temat: Pigułka na traumę? ;)
Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Naukowcy potrafią zablokować złe wspomnienia

GW Wojciech Moskal 02-08-2005,

Czy pigułki mogą osłabić pamięć traumatycznych wydarzeń z naszego życia?
Tak - uważają naukowcy z USA. Wystarczy zażywać popularny lek na serce.

W ostatnich tygodniach świat został zdominowany wieściami o zamachach
terrorystycznych w Londynie i Egipcie. Zdjęcia zabitych i rannych obiegły
wszystkie media. Teraz burza powoli cichnie, ale eksperci ostrzegają: ofiar
tych ataków jest więcej, niż podają oficjalne komunikaty agencji
informacyjnych! Nie chodzi tu bowiem tylko o osoby, które odniosły fizyczne
obrażenia, ale również o ludzi, którzy byli świadkami ataków. Tysiące osób
jest narażonych na rozwój zaburzeń związanych ze stresem posttraumatycznym
(PTSD - post-traumatic stress disorder). To właśnie im, zdaniem
amerykańskich naukowców, pomóc mogą beta-blokery - leki powszechnie używane
w leczeniu nadciśnienia, zaburzeń rytmu serca i choroby wieńcowej. O
odkryciu tym donosi ostatni numer "Nature".

Spowalnia serce, uspokaja mózg

Dziś osoby cierpiące na PTSD są standardowo poddawane psychoterapii. Często
polega ona na tym, że ofierze nakazuje się przypomnieć sobie traumatyczne
zdarzenie, a następnie lekarze próbują je wyciszyć przez myślenie o
najszczęśliwszych momentach życia. Problem w tym, że aż w jednej trzeciej
przypadków taka terapia nie skutkuje. Szczególnie w sytuacji, gdy
poszkodowany padł ofiarą gwałtu lub molestowania seksualnego. Wtedy bardzo
ciężko jest go skłonić do ponownego przypominania sobie tego zdarzenia.
Dlatego od lat trwają próby znalezienia innych metod leczenia stresu
postraumatycznego. Jedną z nich zaproponowali właśnie uczeni z nowojorskiego
Cornell University.

Idea wykorzystania beta-blokerów została zainspirowana odkryciem z końca
ubiegłej dekady. Dowiedziono wtedy, że nasz umysł, a szczególnie
przechowywane w nim wspomnienia jest zadziwiająco plastyczny i podatny na
manipulacje. Przykładowo, niektóre leki są w stanie oddziaływać na naszą
pamięć tak, że gdy przywołamy jakieś wspomnienie, to pod wpływem owego
środka zostanie ono umieszczone w "archiwum" naszego mózgu. Tyle że w
zmienionej, alternatywnej wersji. Dokładnie takim środkiem jest
propranolol - jeden z najczęściej stosowanych beta-blokerów.

Uczeni odkryli, że oprócz działania na układ krążenia, lek ten hamuje też
neuroprzekaźniki w mózgu biorące udział w magazynowaniu naszych wspomnień.
Postanowili więc sprawdzić, czy dzięki propranololowi uda się wygasić te
najgorsze.

Psychiatrzy maszerują z przytupem?

Naukowcy najpierw zajęli się strachem. - On zawsze łączy się tragicznymi
wspomnieniami - mówi dr Margaret Altemus biorąca udział w badaniach. Grupę
szczurów wytresowano w ten sposób, by kojarzyły pewien dźwięk z następującym
zaraz po nim wstrząsem elektrycznym. Oczywiste jest, że po pewnym czasie
zwierzęta zaczęły reagować na ów dźwięk panicznym strachem. Ten jednak
znikał, gdy szczurom zaczęto podawać propranolol. - Jak gdyby przestawały
wtedy pamiętać, że po sygnale nastąpi niemiłe dla nich wydarzenie -
komentują badacze. Jak dowiedziało się "Nature", podobne rezultaty uzyskano
w doświadczeniach z udziałem ludzi, jednak szczegółów tego eksperymentu na
razie nie ujawniono.

Zespół z Uniwersytetu Cornella szuka obecnie 60 ochotników do testów
klinicznych, podczas których ofiarom dramatycznych przeżyć podawany będzie
beta-bloker.

Naukowcy z Nowego Jorku są przekonani, że opracowana przez nich metoda okaże
się bardzo pomocna dla ludzi, którzy przeszli tragiczne wydarzenia jak np.
zamach terrorystyczny. Inni są jednak zdania, że z punktu widzenia etyki
takie wygaszanie wspomnień, nawet tych dramatycznych, jest
niedopuszczalne. - PTSD to nasza naturalna odpowiedź na traumatyczne
przeżycia. Musimy ją przejść w sposób naturalny, a nie za pomocą środków
farmakologicznych - twierdzi dr Paul McHugh, psychiatra ze słynnego
Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa i doradca prezydenta USA w sprawach bioetyki. -
Wyobraźmy sobie sytuację, w której np. żołnierze podczas walki dokonują
masakry dzieci. Czy chcecie dać im beta-blokery, by bez oporów zrobili to
ponownie? Niestety, psychiatrzy znów maszerują z przytupem tam, gdzie
aniołowie zaledwie starają się stąpać - ostrzega uczony.

Margaret Altemus stanowczo odrzuca takie zarzuty. - Chcemy osłabić siłę
złych wspomnień, zlikwidować strach i napady paniki z nimi związane, ale
przecież nie wykasujemy komuś pamięci. Naszym zdaniem złagodzenie traumy
sprawi, że dana osoba będzie mogła nawet lepiej ocenić moralną stronę
wydarzenia, w którym brała udział.

http://serwisy.gazeta.pl/nauka/1,34138,2852072.html

--------

A ja myślałem że SiAjEj, KaGieBe, ITP mają metody prania mózgu opracowane od
lat 50-tych XXw. ;)

2. Data: 2005-08-03 18:48:09

Temat: Re: Pigułka na traumę? ;)
Od: "Adrian" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> ponownie? Niestety, psychiatrzy znów maszerują z przytupem tam, gdzie
> aniołowie zaledwie starają się stąpać - ostrzega uczony.

W Rwandzie, Kambodży, obyło się bez beta-blokerów. Nie potrzebowali ich
także Starożytni (Asyryjczycy budowali piramidy z ludzkich głów, Żydzi nie
oszczędzali nawet trzody)

Adrian

3. Data: 2005-08-04 14:12:27

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Byly juz kiedys informacje o tych lekach.
No coz - kontrowersyjne.

Dalej - troche za bardzo sie rozczulaja nad tymi ktorzy _przezyli_ zamachy.
Przypuszczam ze jakis koncern chce po prostu opchnac nowy lek.
Pozdrawiam,
Duch

4. Data: 2005-08-04 16:30:52

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Duch" <n...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
zamachy.
> Przypuszczam ze jakis koncern chce po prostu opchnac nowy lek.

Wnikliwa diagnoza ;)

5. Data: 2005-08-05 09:27:38

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

> Wnikliwa diagnoza ;)

:) nie wiem czy wnikliwa, ale styl artykulu jest taki ze sugeruje kampanie
marketingowa koncernu farmaceutycznego.
Widac juz target dla leku - przecietny kowalski "zestresowany zyciem"
Ladnie sie wykorzystuje do tego marketingu ostatnie ataki bombowe.

Lek najbardziej nadaje sie do wojska na czas wojny - obniza koszta leczenia
zolnierzy z szoku wojennego i pozwoli szybciej ich rzucic z powrotem na
front. :/

...do czego to wszystko zmierza...

Pozdrawiam,
Duch

6. Data: 2005-08-05 21:37:36

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
leczenia
> zolnierzy z szoku wojennego i pozwoli szybciej ich rzucic z powrotem na

Do grobu...
;)

7. Data: 2005-08-06 09:45:14

Od: "... z Gormenghast" <a...@p...not.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Sky" w news:dd0m5o$aoi$1@news.onet.pl...
/.../

> Do grobu...
> ;)

Czyjego?

8. Data: 2005-08-06 19:42:08

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "... z Gormenghast" <a...@p...not.pl> napisał w wiadomości

> "Sky" w news:dd0m5o$aoi$1@news.onet.pl...
> /.../

> Czyjego?

Tego który o grobie myśli...

Sens życia według...Stachury
Wiele twarzy?
Mozart
W czym lepsza przyjemność od bólu?
Szkolenie z Racjonalnej Terapii Zachowania