Re: Pigulki antykoncepcyjne

From: "BarBarella" <b...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Pigulki antykoncepcyjne
Date: Mon, 20 Oct 2003 13:54:35 GMT

Jedyne zagrożenie (poza większym prawdopodobieństwem zapadnięcia na raka
pewnego narządu - z kolei zmniejsza ryzyko zapadalności na rak innego
narządu - z tego co pamiętam to dotyczy to piersi i jajników) o jakim
słyszałam to ryzyko zwiększonej krzepliwości. Tabletki antykoncepcyjne mogą
spowodować większą krzepliwość krwi i co za tym idzie wzrasta ryzyko udaru
np. mózgu. Jednak dotyczy to tylko bardzo małego promila kobiet, które mają
takie predyspozycje uwarunkowane genetycznie. Problem jedynie w tym, że nie
ma dobrych wskaźników "tych predyspozycji genetycznych". Tzn. zwykłe badanie
krzepliwości tego nie wykaże. Niestety. Neurolog z Instutu Neurologii i
Psychiatrii w Warszawie mówiła mi, że mają coraz więcej przypadków udarów
mózgu u młodych kobiet przyjmujących tabletki antykoncepcyjne. Wiem, że są
jakieś badania genetyczne, które to wykazują, ale trzeba mieć do tego
udokumentowane w rodzinie skłonności do zaburzeń krzepliwości lub samemu
przejść jakąś chorobę wywołaną zwiększoną krzepliwością.

Tak na marginesie, chętnie poczytałabym więcej na temat ( o chorobach
krzepliwości uwarunkowanych genetycznie).

pozdrawiam
barbarella