Polska kolacja!Doradzcie

11. Data: 2006-03-15 16:13:04

Temat: Re: Polska kolacja!Doradzcie
Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

<i...@w...pl> wrote in message
news:1142420761.051103.168560@e56g2000cwe.googlegrou
ps.com...
> Stalo sie!!!! W sobote mam zapraszononych 9 osob na polska kolacje.
> Trudnosc polega na tym ze te osoby to ludzie z wyzszych sfer hihi :) i
> w dodatku anglicy. Pewnie problemu bym nie miala ale ja tez mieszkam w
> Angli . Wymyslilam ze zrobie bigs i krikiety moze salatke jarzynowa i
> tak smakjest inny od polskiego ale co tam . Doradzcie co jeszcze moge
> zrobic czym ich powalic i zmiekczyc serca:) Ile potraw zrobic by bylo
> wsam raz ? Pozdrawiam Iza

Ja juz to przerabiam od 30 lat w paru krajach na paru kontynentach :-))) i
jedyna rada jaka moge Ci dac to ugotuj kolacje z menu miedzynarodowym i
podaj dwie-trzy potrawy typowo polskie. Salatke jarzynowa po polsku z
majonezem i z selerem nie wszyscy jadaja, takze niektorzy maja trudnosci z
takimi podstawowymi potrawami polskimi jak barszcz, kapusta i mieso
wieprzowe (ale takze i wolowe - duzo osob w ogole nie jada czerwonego miesa)
a roslo z kury traktuja jako lekarstwo na przeziebienie :-))) Stad dobrze
jest podac cos co wszyscy znaja i niejako na okrase wykrecic dwa popisowe
dania polskie. Najlepiej diamteralnie rozne coby goscie zjedli jedna
potrawe nawet jesli im druga nie wchodzi - np pierogi z miesem, ruskie, z
grzybami i nawet z kapusta sa niezlym pomyslem bo pod roznymi postaciami
egzystuja w kuchniach prwie calego swiata a jednak maja pewnien polski
smaczek. Dobry bigos (tzn. wiecej mias niz kapusty, sliwki, grzyby, winko,
etc.) tez jest OK. Puchate nalesniki (dodaj ubitych bialek do ciasta...)
nadziewane bialym serem z bakaliami na slodko sa zwykle witane oklaskami.
Takze racuchy (swiezo smazone, mozna wpuscic troche powidelek w srodek i
podac ze slodkim kremem/smietana) i takie tam...

Oczywiscie moze sie zdarzyc, ze Twoi goscie beda lubili wszystko co polskie,
ale nie licz na to, no i co zrobisz jesli nic polskiego im nie bedzie
smakowalo..? A przede wszystkim *nalezy* a priori zapytac kazdego
zaproszonego czy nie ma jakich preferencji i zyczen kulinarno-dietetycznych
i spelnic je -- nalezy to do dobrego tonu...

12. Data: 2006-03-15 16:25:56

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 15 Mar 2006 16:13:04 GMT, "eM eL" A przede wszystkim
*nalezy* a priori zapytac kazdego
>zaproszonego czy nie ma jakich preferencji i zyczen kulinarno-dietetycznych
>i spelnic je -- nalezy to do dobrego tonu...

Masz swieta racje...po dwoch stronach medalu - poszlismy raz na
prosza kolacje, moj slubny, corka i ja i kolacja byla zimna, o
ile pamietam, ale wlscieiwe wszystko mialo cos
rybnego/rybnopodobnego w sobie, salatka miala paluszki krabowe,
inna byla sledziowa etc...a my takich rzeczy W OGOLE nie
jadamy!!!
a druga strona, to keidy zrobilam fish pie (tunczyk, jajka na
twardo, pieczarki z cebula, w sosie smietanowym, przykryte
warstwa francuskiego ciasta, bez cistowatego spodu) dla
przejezdzajacych przez nasze miasto dawno nie widzianych
przyjaciol, umeczonych, glodnych ...zapomnialam KOMPLETNIE, ze
nasz znajomy mial uczulenie na wszystko, co rybne....na szczescie
mamy pod reka sklep otwarty non stop ze wszystkim, wiec kolacja
sie tylko nieco opzonila, ale i tak czulam, ze dalam plame :/
poza tym od czasu, jak na przyjeciu, gdzie gotujacy byli
uprzedzeniu o tym, ze moje dzieci nie jedza miesa i dostaly
dokladnie to samo co wszyscy ...tylko bez miesa (a wyslalam
niezwykle szczegolowe instrukcje, co oni jedza, czego nie etc),
wygladalo to FATALNIE!!!

Wydaje mi sie, ze masz duzo racji z roznorodnoscia potraw.
Uscisle tylko moze, ze dobrze zrobic za duzo tych potraw, zeby
kazdy mogl sobie cos wybrac i moze wszystkiego sprobowac...czyli
cos jak wloski bankiet :)))

Pierz, co dzis bedzie miec puree ze slodkich ziemniakow tylko
jeszcze nie wiadomo z czym........
K.T. - starannie opakowana

13. Data: 2006-03-18 16:51:49

Od: "Konrad Brywczynski" <http://cerbermail.com/?EPpJiWnVOQ> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> w wiadomosci
news:news:vl0g12t1bl6tfrukp5tdi7p30r3omts9fg@4ax.com napisal(a):

> Pierogi ruskie u mnie zawsze ciesza sie powodzeniem.
^^^^^^^^
> jako zupe czesto robie barszcz ukrainski, bo choc nazwa wskazuje
^^^^^^^^^^^

Czemu koniecznie ukrainskie potrawy na polskiej kolacji? ;)

--
Konrad J. Brywczyński Riding on a unicorn
k...@b...com Stranded in my mind

14. Data: 2006-03-18 18:49:38

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

m napisal(a):

> ^^^^^^^^
> ^^^^^^^^^^^
>
>Czemu koniecznie ukrainskie potrawy na polskiej kolacji? ;)

wytlumaczylam. Nie doczytales?
cytat:
bo choc nazwa wskazuje
cos innego to jakos ta zupa jest mocno z Polska zwiazana

to jakie Ty bys proponowal czysto polskie potrawy?

Pierz
K.T. - starannie opakowana

15. Data: 2006-03-18 19:18:43

Od: "Konrad Brywczynski" <http://cerbermail.com/?EPpJiWnVOQ> szukaj wiadomości tego autora

news:news:oglo12tniuv03s5drsc77mq40mhqigkku9@4ax.com napisal(a):

> wytlumaczylam. Nie doczytales?

Wytlumaczylas przy barszczu, przy pierogach juz nie. Barszcz jest
zdecydowanie wschodni, pierogi, jak nazwa wskazuje, tez z Ukrainy.

> cytat:
> bo choc nazwa wskazuje
> cos innego to jakos ta zupa jest mocno z Polska zwiazana
> to jakie Ty bys proponowal czysto polskie potrawy?

Zrazy (raczej nie zawijane, ale co kto lubi), pierogi z kapusta, dobry
bigos, a moze cos z kuchni regionalnych (np. takie pyry z gzikiem moga IMO
byc calkiem ciekawa przystawka).

--
Konrad J. Brywczyński No use to complain
k...@b...com If you're caught out in the rain

16. Data: 2006-03-18 22:17:03

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"Konrad Brywczynski" <http://cerbermail.com/?EPpJiWnVOQ> wrote in message

> Czemu koniecznie ukrainskie potrawy na polskiej kolacji? ;)

Zawsze mnie intrygowalo czy sa jakies rdzennie polskie potrawy? Rdzenne,
czyli takie, ktore wyszly z Polski w swiat, a nie takie, ktore staly sie
polskie przez zasiedzenie, jak np. bigos co sie do nas z Litwy przywlokl.

To nie troll - ale mnie to nieco poruszylo, bo nie moge nic pewnego
wymyslec, poza gotowanymi ziemniakami i roznymi rzeczami "po polsku" ("gicz
po polsku") ale wiadomo jak to z tymi nazwami - polmisek francuski w PL to
polmisek szwedzki we Francji a Szwedzi nigdy o niczym takim nie slyszeli
:-)))

No wiec co? Na razie wpadly mi do glowy zupa grzybowa i sekacz. Moze
kasznka..? (Ale Szwaby, Hiszpanie i nacje latynoskie tez to znaja...)

A moze ktos zna jakies miarodajne zrodla?

17. Data: 2006-03-18 23:14:29

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 18 Mar 2006 20:18:43 +0100, "Konrad Brywczynski"

m napisal(a):

> [...]
>
>Zrazy (raczej nie zawijane, ale co kto lubi), pierogi z kapusta, dobry
>bigos, a moze cos z kuchni regionalnych (np. takie pyry z gzikiem moga IMO

pyry z gzikiem to to samo co champ :PPPP przechodzimy do kuchni
irlandzkiej zatem? :PPPP

Pierz

p.s. bigos by Chinczykom podchodzil, bo jak zaserwowalam jednej
Chince jako cos bardzo polskiego to mi z lezka w oku powiedziala,
ze to jest niezwykle podobne do tego, co robi jej Mama w domu...i
tak mozna dalej

K.T. - starannie opakowana

18. Data: 2006-03-18 23:15:30

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>No wiec co? Na razie wpadly mi do glowy zupa grzybowa i sekacz. Moze
>kasznka..? (Ale Szwaby, Hiszpanie i nacje latynoskie tez to znaja...)
>
>A moze ktos zna jakies miarodajne zrodla?

Black pudding to tez taka kaszanka...

pierz
K.T. - starannie opakowana

19. Data: 2006-03-19 09:42:55

Od: Konrad Brywczyński <http://cerbermail.com/?EPpJiWnVOQ> szukaj wiadomości tego autora

eM eL <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> w wiadomości
news:news:zF%Sf.10109$bu.6266@trnddc04 napisał(a):

> [...]
> polskie przez zasiedzenie, jak np. bigos co sie do nas z Litwy przywlokl.
> To nie troll - ale mnie to nieco poruszylo, bo nie moge nic pewnego

Ziemniaki na 1000 sposobów to zdecydowanie Litwa. W książce kucharskiej
kuchni litewskiej mam chyba 4 rodzaje samych placków kartoflanych, o innych
potrawach z ziemniaka nie wspominając. Zresztą kulutura kartoflana w Polsce
słaba, nawet dobry surowiec ciężko kupić.

> i roznymi rzeczami "po polsku" ("gicz po polsku")

Z "po polsku", to zdaje się ważywa pod podsmażoną bułką tartą z masłem. Z
nie po polsku, wydaje mi się, że mięso bite, podsmażone i dalej duszone
(czyt.: zrazy) są chyba dość charakterystyczne.

> No wiec co? Na razie wpadly mi do glowy zupa grzybowa i sekacz.

Grzybowa chyba tak, sękacz jest suwalski, czyli litewski.

> Moze kasznka..? (Ale Szwaby, Hiszpanie i nacje latynoskie tez to znaja...)

Kaszanka chyba przyszła do nas z Niemiec (Blutwurst).

Niemniej są pewne rzeczy bardziej polskie i mniej polskie. Ruskie pierogi i
barszcz ukraiński to Ukraina. Nie wiem, czy barszcz z buraków czysty nie
jest typowo polski.

--
Konrad J. Brywczyński Bus station is the place where bus stops.
k...@b...com Trainstation is the place where train stops.

20. Data: 2006-03-19 10:59:33

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Konrad Brywczynski napisał(a):
[...]
> pierogi, jak nazwa wskazuje, tez z Ukrainy.
[...]

Skąd???
Od razu widać, ze nie miałeś rodziny w Galicji, Bukowinie, na Wołyniu
lub Podolu.
pozdr. Jerzy

Jaki ocet do zamarynowania mięsa?
Typowo japońsko, czyli jak?